Gå til innhold

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om det er en allmennlege eller en psykriater jeg skal spørre dette om, men for meg så går spiseforstyrrelse på det psykiske.. Så jeg prøver det først..

Jeg har et problem, men jeg er ikke sikker på om det kan karakteriseres som en spiseforstyrrelse, jeg tør ikke si det til fastlegen min, er redd for at han skal le av meg og si at det er tullete av meg. Jeg er vel redd for å ikke bli tatt seriøst..

Jeg er ei jente på 22 år som alltid har hatt et ganske anstrengt forhold til mat.. Men det blir bare værre og værre.. Jeg er ikke sånn syk tynn.. Jeg synes faktisk at jeg er stor.. Jeg er 1.59 høy og veier 42 kg..

Jeg har mer eller mindre akseptert 42 kg, men hvis det er litt over så begynner jeg å sulte meg selv med en gang, en vanlig dag for meg er å spise en til to brødskiver, uansett hva jeg spiser så tenker jeg på kalorier, jeg veier meg hver eneste dag og hvis jeg har gått opp litt så blir jeg deprimert.. Jeg synes ikke jeg er tynn som sagt, men alle andre i familien sier jeg må begynne å legge på meg litt.. Og jeg er redd for at folk snakker om meg, at jeg har lagt på meg, eller at jeg er stor..

Jeg er ikke døden nær, derfor vet jeg ikke helt om jeg kan be om hjelp? Hvem skal jeg be om hjelp? Familien min er helt utelukket å snakke med, kan fastlegen min nekte å hjelpe meg med dette? Som sagt, jeg ser ikke syk ut, så da kan det hende han ikke tror meg?!

Jeg kunne tenke meg å snakke med en psykriater, men vet ikke helt om legen min vil henvende meg til en..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251816-har-jeg-en-spiseforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest missiball

ved 42 kg så SER du syk ut. Det er kjempealvorlig... :(

Er akkurat like høy som deg. Veier 63 kg er superfornøyd med kroppen min... får masse komplimenter og positiv oppmerksomhet. Nettopp av den grunn..så savner jeg ikke tiden jeg veide 46, sultet meg, da jeg syntes det var godt at magen rumlet som bare det, fordi det overdøvet sultgnaget, og var kjempetynn og folk kalla meg anoreksivrak. (noe jeg ikke var, var ikke så alvorlig. Men det er det trolig hos deg...) Legen tar deg nok alvorlig, det lover jeg deg! :) :)

vennlig hilsen meg:)

ps: sier ikke at grunnen til at du vil være tynn er pga hva andre mennesker sier. Bare MIN erfaring, og at jeg takket være slik oppdaget at det er langt bedre liv og være sunn og frisk og ha litt former. Jeg hadde sf pga noe identetsforvirrig, vanskelig å forklare. Handler om langt dypere ting enn kropp og hva andre sier og tenker.

pps. De vil være GLAD om du legger på deg. Folk rundt en liker ikke at en er for tynn og syk. En blir så lettet om folk har det bra og ser friskere ut.. om det er en motivasjon til det skremmende at folk skal kommentere du blir noen kg mere. Men det må du bli etterhvert, det er så skadelig å sulte...

lykke til fra meg

ja, du har nok en spiseforstyrrelse.

selv så er jeg 18, høgde :166 å vekt 49..

men vekta kan jeg ikke noe for. jeg spiser og spiser og spiser, kan spise 1 brød om dagen, jeg spiser alt for mye, har levd på junk food kver dag nu i nestn 1 mnd.. har ikke lagt på meg, bare stått på 49 kg..

irriterer meg veldi, vet ikke hva det er, helsesøster og legen mener at jeg har høg forbrenning.

vil ikke ha det!

vil veie rundt 60 kg minst. de fleste jentene i klassen min ser på en måte ned på meg, noen ser opp, vil være som meg, sier at jeg bør være glad for at jeg har en sånn perfekt kropp, men selv er jeg redd, redd for at jeg er sykelig tynn. prøver å skjule d, går med litt baggy klær.

trenings klær for det meste.

er det mulig for meg i det hele tatt å legge på meg?

har som sagt høg forbreninng.

(og i tillegg lavt blodsukker..)

Gjest matvraket

Be fastlegen din om hjelp. Tror nok du er undervektig. Uansett skal ha ta på alvor det du forteller. Det er skadelig for deg å spise så lite. Fastlegen din kan hjelpe deg å finne ut hva type hjelp du kan få videre.

Hvis det er vanskelig å fortelle legen, skriv ut og ta med det du har skrevet her, så kan dere snakke videre utfra det.

Lykke til!

Gjest missiball

ja, du har nok en spiseforstyrrelse.

selv så er jeg 18, høgde :166 å vekt 49..

men vekta kan jeg ikke noe for. jeg spiser og spiser og spiser, kan spise 1 brød om dagen, jeg spiser alt for mye, har levd på junk food kver dag nu i nestn 1 mnd.. har ikke lagt på meg, bare stått på 49 kg..

irriterer meg veldi, vet ikke hva det er, helsesøster og legen mener at jeg har høg forbrenning.

vil ikke ha det!

vil veie rundt 60 kg minst. de fleste jentene i klassen min ser på en måte ned på meg, noen ser opp, vil være som meg, sier at jeg bør være glad for at jeg har en sånn perfekt kropp, men selv er jeg redd, redd for at jeg er sykelig tynn. prøver å skjule d, går med litt baggy klær.

trenings klær for det meste.

er det mulig for meg i det hele tatt å legge på meg?

har som sagt høg forbreninng.

(og i tillegg lavt blodsukker..)

kanskje du burde legge svaret ditt i et eget innlegg på f.eks mat og ernæring, slik at du får svar på det du lurer på. Det har jo ikke noe å gjøre med situasjonen til anonym115.

Ja det er mulig å legge på seg når man har høg forbrenning, men det er en stor jobb og du må lære hvordan av noen som har peiling.

Selvfølgelig har du en spiseforstyrrelse, når dagen din blir styrt av å tenke på mat. Spiller ingen rolle hvordan du ser ut. Og selvsagt er du for tynn!!! Tror du har lagt inn dette spm bare fordi du ønsker å få tilbakemelding på at du er for tynn. Del av sykdomsbilde. Du kan oppsøke hjelp hvis du ønsker det, eller fortsette å leve kun for å tenke på mat. Lykke til. Ingen kan hjelpe de som ikke vil hjelpe seg selv.

Annonse

Herregud, 42 kg er skrekkelig lite for en med din høyde! Noen kan være syltynne og undervektige av genetiske årsaker og ikevel være frisk som en fisk.

Men jeg synest absolutt du skal søke hjelp når du bruker så mye energi på å tenke på kalorier og vekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...