Gå til innhold

Funksjonshemmede og jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er trist at mange kapable mennesker ikke får jobb, men samtidig så forstår jeg arbeidsgiverne også.

De færreste arbeidsgivere klarer å vurdere arbeidsevnen til en handikappet. Kanskje er det ikke noe problem, kanskje vil det bli et stort problem.

De er vel også redde for at de må bygge om sine kontorer, det blir fort dyrt.

De kan være redde for at diverse aktiviteter, som teambuildinger, bedriftsturer o.l. må endres slik at den handikappede må være med.

På en måte har de handikappede skutt seg selv litt i foten ved å få så mange rettigheter. Mange arbeidsgivere er redd for å få mange, og dyre, forpliktelser ved å ansette handikappede.

Det er også umulig å sparke vedkommende dersom det viser seg at denne ikke duger.

Videre er det dessverre mange som tror at handikapped betyr mentalt tilbakestående. Det er tragikomisk når folk snakker sakte og tydelig til en i rullestol, som om vedkommende var tilbakestående.

Hvis jeg skal være veldig sær så synes jeg alle arbeidsgivere som ikke har tilgjengelige lokaler, burde stenge.

Og at de som ikke ansetter folk kan betale erstatning til folk slik at de får samme utbetaling som de som jobber.

Jeg kunne godt tenkt meg noen millioner i tapt arbeidsfortjeneste jeg.

USA gjør det bra der, der er slike ting helt ulovlige i følge ADAlovene. Alle steder må være tilgjengelige og de fleste steder er det også.

Norge bryter forøvrig menneskerettighetene også når det gjelder funksjonshemmede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...