Gå til innhold

Tror du Gud finnes?

Gjest Jeg lurer på det...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg tror på Gud.

Og ja, jeg har lest Bibelen. Men jeg synes det er tåpelig å hevde at man må ha studert boka grundig for å kunne tro eller ei.

Gjest min begrunnelse
Skrevet

Ja, av to grunner. Først at alternativet blir så mye vanskeligere.

- Ingen andre religioner har mer troverdig beskrivelse av livets opphav eller mer aktverdig etikk enn Bibelens beskrivelse.

- Var ateisme/agnostisisme alternativet, kunne man nok umulig unngå å akseptere en evolusjonsteoretisk beskrivelse av livets opphav. Det fordrer sterk tro på en svært lang rad tilfeldigheter med så lav sannsynlighet at jeg ikke klarer det.

Den andre begrunnelsen er opplevelsen av hyppige bønnesvar, intens sjelefred og glede ved bønn, og en rad hendelser som ikke kan forklares med tilfeldigheter, menneskelige påfunn eller psykologiske fenomener. Da gjenstår bare muligheten for at det finnes en makt med gode hensikter som har sørget for at det skjedde.

Man kan vel ikke bevise Guds eksistens ut fra en vanlig tekstlig gjennomgang av boken. For noen kan boken være overbevisende i seg selv, men ikke for alle. Mange mener at mer overbevisende argumenter/beviser om at Bibelens Gud virkelig finnes kan finnes i skjulte mønstre i Bibelen. Omtale av disse finnes for eksempel her:

Ivan Panins mønster:

http://www.biblebelievers.org.au/panin2.htm

Eqvidistant Letter Sequence:

http://www.godonthe.net/evidence/codes.htm

http://www.biblecodedigest.com/page.php/186

Teomatikk:

http://www.theomatics.com/theomatics/proof.html

Skrevet

Jeg synes kanskje litt at behovet vårt for å tro på noe er et slags bevis for at det også finnes noe.

Gjest The one and only
Skrevet

jeg er min egen gud:)

skaper mine egne underverker:)

Skrevet

"NB: Du må ha studert bibelen grundig for å ikke gi et tynt svar basert på manglende kunnskap. "

Kan du gi en eneste god grunn til at man må ha studert bibelen for å kunne gi et svar på dette?

Jeg for min del tror ikke at det finnes noen som helst guddommelig kraft i noen som helst form, så Bibelens fremstilling av et " guddommelig" vesen er for meg totalt uinteressant for å definere min egen ikke-tro.

Jeg har forøvrig likevel god kjennskap til Bibelen som en eventyr/sagnbok på linje med f.eks historien om de gamle greske, romerske og norrøne guder.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det finnes noen gud/guder.

Lesing av Bibelen bringer ikke ytterligere kunnskap for å ta stilling til dette spørsmålet. Det er utelukkende et spørsmål om tro.

Skrevet

Når man lurer på hva som finnes utenfor, utenfor, så er det jo vanskelig å se for seg at det ikke finnes noe. Derfor tror jeg det finnes noe. Men hvorfor skal jeg kunne gjenfødes og ikke en maur?

Men tror de fleste tror når døden banker på, hvis den ikke slår deg i hodet først slik at du er bevisstløs da....

Gjest Aviaana
Skrevet

jeg tror, men jeg vet ikke.

Hvis det er slik at vi i virkeligheten er oppstått fra null og niks, så må det være høyere makter som står bak.

Tror

Gjest Hvfffor???
Skrevet

"Man burde vel kanskje ha studert bibelen for å kunne gi et ordentlig svar på det."

Baserer ikke bibelen seg på at Gud finnes? Da er neppe bibelen noe objektivt verk som man kan benytte til å vurdere om Gud finnes eller ikke. I bibelen vil de jo bare omtale Gud som en reell person.

Om dette var et forsøk på å få folk til å lese bibelen (ettersom du skriver at folk må lese bibelen godt før de får svare), så må du bare unnskylde meg ;)

Calóni sier at Bibelen er subjektiv fordi den går ut fra at Gud finnes. Skal du undersøke om det finnes en Gud, og om Bibelens Gud eksisterer, må du jo ta utgangspunkt i denne boka. Det du må gjøre i tillegg er å se på de utenforliggende kontrollerbare fakta, og se om disse styrker eller svekker Bibelens påstand om at den er skaperens meddelelse til menneskene. Begynner du å få en mistanke om at Bibelen kan være sann, må du gå til Bibelens innhold og se hvordan det stemmer. Finnes det en forståelse av skriftene som ikke gir en eneste selvmotsigelse?

Jeg har undersøkt disse tingene og derfor tror jeg på Bibelens Gud, men det er hvert enkelt menneske sitt ansvar å finne ut av dette, og det er et betydningsfullt ansvar fordi Bibelen påstår at menneskene kan få vite meningen med livet og også få leve evig ved å rette livet sitt etter bokas påbud.

Skrevet

Hvordan definerer man Gud da? Jeg tror ikke det finnes en mann med langt skjegg som sitter i himmelen og passer på oss. Men jeg tror det finnes en overordnet kraft. Om man kaller det Gud eller Allah eller Buddah er det samme for meg.

Gjest Calóni
Skrevet

Calóni sier at Bibelen er subjektiv fordi den går ut fra at Gud finnes. Skal du undersøke om det finnes en Gud, og om Bibelens Gud eksisterer, må du jo ta utgangspunkt i denne boka. Det du må gjøre i tillegg er å se på de utenforliggende kontrollerbare fakta, og se om disse styrker eller svekker Bibelens påstand om at den er skaperens meddelelse til menneskene. Begynner du å få en mistanke om at Bibelen kan være sann, må du gå til Bibelens innhold og se hvordan det stemmer. Finnes det en forståelse av skriftene som ikke gir en eneste selvmotsigelse?

Jeg har undersøkt disse tingene og derfor tror jeg på Bibelens Gud, men det er hvert enkelt menneske sitt ansvar å finne ut av dette, og det er et betydningsfullt ansvar fordi Bibelen påstår at menneskene kan få vite meningen med livet og også få leve evig ved å rette livet sitt etter bokas påbud.

Ok :)

Skrevet

Jeg vet at Gud finnes. Skjønner ikke at det skal være noe vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...