Gå til innhold

Syk av sentralfyren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir rett og slett syk av senralfyren i leiligheten min. Tung i kroppen,vondt i hodet.

Noen som vet om det er mulig å få slippe å betale for sentralfyr,og bare fyre med strøm? (For egen regning da selvfølgelig.)

Blir litt mye om jeg må betale hver mnd for sentralfyr + strøm..

Håper noen har peiling på dette!

Har selvfølgelig spurt styret,de sa at de trodde ikke det var mulig. At de skulle sjekke opp i saken. Men vinteren er vel over før jeg får noe svar der i gården!

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

8

• punkyB

5

• Dorthe

3

• Ørkenvandreren

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest helt uvitende.......................
Skrevet

Går det an å slå av sentralfyren bare for din leilighet, da?

Skrevet

Går det an å slå av sentralfyren bare for din leilighet, da?

Nei,det gikk visst ikke an.

Kan jo selvfølgelig stenge den helt selv,men da må jeg ut med mye penger for en vare jeg ikke bruker! Og det er litt kjedelig. Men jeg må nok det hvis jeg ikke finner et smutthull.

Håper noen kloke DOLere kan hjelpe meg!

Gjest Elextra
Skrevet

Høres undelig ut å ikke tåle sentralfyr - hva ved den er det du ikke tåler? Det er jo bare vann i rørene i leiligheten din, evt. olje fyres jo i kjelleren.

Sentralfyr gir mye mer behagelig varme enn strøm.

Skrevet

Høres undelig ut å ikke tåle sentralfyr - hva ved den er det du ikke tåler? Det er jo bare vann i rørene i leiligheten din, evt. olje fyres jo i kjelleren.

Sentralfyr gir mye mer behagelig varme enn strøm.

Det er veldig tørr luft som kommer ut. Har bolle med vann på radiatoren,det hjelper litt.

Å fyre med vanlig ovn er mye bedre enn sentralvarme,luften her er veldig tørr og tung.

Skrevet

Det er veldig tørr luft som kommer ut. Har bolle med vann på radiatoren,det hjelper litt.

Å fyre med vanlig ovn er mye bedre enn sentralvarme,luften her er veldig tørr og tung.

Man kan kjøpe en luftfukter, som sender forstøvet vann ut i rommet.

Det blir vel billigere enn å skulle betale for både sentralvarme og el-varme.

Sådanne luftfuktere er meget brukt i Danmark, hvor nesten alle boliger blir oppvarmet med sentralvarme.

Hilsen

Skrevet

Man kan kjøpe en luftfukter, som sender forstøvet vann ut i rommet.

Det blir vel billigere enn å skulle betale for både sentralvarme og el-varme.

Sådanne luftfuktere er meget brukt i Danmark, hvor nesten alle boliger blir oppvarmet med sentralvarme.

Hilsen

Det får jeg vel prøve om det ikke går an å stenge fyringen i min leilighet.

Takk for råd;)

Skrevet

Nei,det gikk visst ikke an.

Kan jo selvfølgelig stenge den helt selv,men da må jeg ut med mye penger for en vare jeg ikke bruker! Og det er litt kjedelig. Men jeg må nok det hvis jeg ikke finner et smutthull.

Håper noen kloke DOLere kan hjelpe meg!

Du sier du ikke vil betale for å stenge av sentralvarmen - da er det bedre at de andre i borettslaget/sameiet gjør det?? :-)

Tror nok ikke du har så mye du skulle ha sagt i denne saken - du har jo selv valgt å bosette deg i den boformen.

Du kan jo sørge for å få luftfukter - evnt. lufte ved jevne mellomrom.

Du kan også foreslå at dere innfører målere i alle leiligheter - slik at man betaler etter faktisk forbruk. Dette er jo noe som koster penger - og som må vedtas på årsmøter så det er også en lang prosess evnt.

Er det mulighet for peis/ovn kan du jo kjøpe det.

Skrevet

Neppe sentralfyren. Muligens tørr luft, men har ikke hørt at tørr luft gjør annet enn å tørke ut huden og slimiennene. Drikk mer vann! Ca 1-1,5 liter er passe pr dag.

All fyring tørker ut lufta. Ny betong/treverk/gips fukter lufta, gammel tørker den ut.

Skrevet

Du sier du ikke vil betale for å stenge av sentralvarmen - da er det bedre at de andre i borettslaget/sameiet gjør det?? :-)

Tror nok ikke du har så mye du skulle ha sagt i denne saken - du har jo selv valgt å bosette deg i den boformen.

Du kan også foreslå at dere innfører målere i alle leiligheter - slik at man betaler etter faktisk forbruk. Dette er jo noe som koster penger - og som må vedtas på årsmøter så det er også en lang prosess evnt.

"Du kan også foreslå at dere innfører målere i alle leiligheter "

Også på varmtvann?

Det blir ofte mye trøbbel av det. Noen må betale 2-3 ganger så mye som de som bruker minst. Noen bruker fryktelig mye varmtvann og lufter med radiatorer på full. De vil protestere siden de flyttet inn i et borettslag hvor fyring og varmtvann var/er "gratis". Noen er fryktelig lite solidariske, og andre er fryktelig solidariske.Med f eks unge foreldre med 5 barn fra 20 år og nedover brukes det vannvittig mye varmtvann.

Ørkenvandreren
Skrevet

Du blir neppe syk av sentralfyren - vannbåren varme er den beste måten å fyre på for folk som er ømfindtlige (allergikere, osv.). Panelovner "brenner" støv/osv pga den høye overflatetemperaturen til varmetrådene - og enkelte personer kan være plaget av dette. I tillegg vil denne fyringsformen i enda større grad enn vannbåren varme tørre ut luften. Tørr luft er imidlertid en del av klimaet i vinter-Norge, skal du komme utenom det, må du flytte.

Installer ikke luftfukter for å bøte på den tørre luften. Å tilføre en bolig ekstra fukt er prinsippielt uheldig. I tillegg krever en luftfukter et nøye renholdsregime for ikke å bli en "bombe" av muggsopp-vekst, her er det mange privateiere som har gitt blaffen. Luftfuktere (rensing og kontroll av disse) inngår i helsemyndighetens strenge regime for forebygging av legionellasmitte, forøvrig.

Skrevet

Du blir neppe syk av sentralfyren - vannbåren varme er den beste måten å fyre på for folk som er ømfindtlige (allergikere, osv.). Panelovner "brenner" støv/osv pga den høye overflatetemperaturen til varmetrådene - og enkelte personer kan være plaget av dette. I tillegg vil denne fyringsformen i enda større grad enn vannbåren varme tørre ut luften. Tørr luft er imidlertid en del av klimaet i vinter-Norge, skal du komme utenom det, må du flytte.

Installer ikke luftfukter for å bøte på den tørre luften. Å tilføre en bolig ekstra fukt er prinsippielt uheldig. I tillegg krever en luftfukter et nøye renholdsregime for ikke å bli en "bombe" av muggsopp-vekst, her er det mange privateiere som har gitt blaffen. Luftfuktere (rensing og kontroll av disse) inngår i helsemyndighetens strenge regime for forebygging av legionellasmitte, forøvrig.

Skjønner ikke hvordan dere kan fastslå så sikkert at jeg ikke blir syk av sentralvarmen.

Jeg GJØR det! Har testet det tre ganger de to siste ukene,hver gang jeg stenger fyren og bruker strøm til å varme opp, blir jeg fin igjen!

Det er akkurat som om varmen legger seg i panna,det er tungt og jeg takler nesten ikke å være i leiligheten.

Og nå sier noen at det ikke er bra med luftfukter heller..

Hva skal man gjøre da?!

Skrevet

Neppe sentralfyren. Muligens tørr luft, men har ikke hørt at tørr luft gjør annet enn å tørke ut huden og slimiennene. Drikk mer vann! Ca 1-1,5 liter er passe pr dag.

All fyring tørker ut lufta. Ny betong/treverk/gips fukter lufta, gammel tørker den ut.

Jeg drikker mye vann,gammel vane. Kommer jeg meg ut av leiligheten noen timer,letter det..

Det ER noe med sentralfyren..

Gjest Noen tips!
Skrevet

Skjønner ikke hvordan dere kan fastslå så sikkert at jeg ikke blir syk av sentralvarmen.

Jeg GJØR det! Har testet det tre ganger de to siste ukene,hver gang jeg stenger fyren og bruker strøm til å varme opp, blir jeg fin igjen!

Det er akkurat som om varmen legger seg i panna,det er tungt og jeg takler nesten ikke å være i leiligheten.

Hva skal man gjøre da?!

Sørg for å ha det fuktig i huset. Sett frem baljer med vann, tørk klær inne, etc

Skrevet

Jeg sier ikke at jeg ikke vil betale for å stenge fyren!

Jeg vil stenge fyren for godt, for å så slippe og betale den faste summen jeg må betale hver måned nå!

Hadde ikke gjort noe å betale en sum for å stenge min fyr for godt! Selvfølgelig forventer jeg ikke at andre skal betale dette for meg.

Skrevet

Sørg for å ha det fuktig i huset. Sett frem baljer med vann, tørk klær inne, etc

Takk for tips:)

Skrevet

Jeg drikker mye vann,gammel vane. Kommer jeg meg ut av leiligheten noen timer,letter det..

Det ER noe med sentralfyren..

Hva mener du kommer fra denne sentralfyren? Ser/hører/lukter du noe?

Et eller annet som du har oppfattet må utløse denne antagelsen, hva er det?

Gjest Noen tips!
Skrevet

Hva skal man gjøre da?!

Også kan du dusje plantene dine med sprayflaske med vann, dette vil også sørge for fuktigere luft.

:)

Pass nå bare på at du også har ventiler oppe og lufter jevnlig, så du ikke får et fuktproblem.

Skrevet

Hva mener du kommer fra denne sentralfyren? Ser/hører/lukter du noe?

Et eller annet som du har oppfattet må utløse denne antagelsen, hva er det?

Jeg verken ser/hører/lukter noe. Det som gjør det littvanskelig.Tror ikke det er noe galt,men kanskje at jeg reagerer på den av en eller annen grunn..

Det jeg håpte på,var å få vite om jeg kan stenge fyren og slippe å betale for den. Jeg vil heller fyre med strøm selv om det er dyrere.

Er litt kjedelig når jeg ikke har lyst til å være hjemme ei gang! Tung i hodet,alt er ork!

Huff,jeg har det fælt;)

Skrevet

Huff,det blir mye vanning og styr på meg! Plantene mine takler også fyren dårlig. Kan ikke ha annet enn grønne planter på vinteren. alle andre dør ut ganske fort.

Mye styr for å ha et tålig godt inneklima altså!

Skulle ønske jeg hadde peis..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...