Gå til innhold

Syk av sentralfyren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg verken ser/hører/lukter noe. Det som gjør det littvanskelig.Tror ikke det er noe galt,men kanskje at jeg reagerer på den av en eller annen grunn..

Det jeg håpte på,var å få vite om jeg kan stenge fyren og slippe å betale for den. Jeg vil heller fyre med strøm selv om det er dyrere.

Er litt kjedelig når jeg ikke har lyst til å være hjemme ei gang! Tung i hodet,alt er ork!

Huff,jeg har det fælt;)

Jeg har en liten mistanke om at du er på feil spor, og fremdeles forstår jeg ikke hvordan du har fått den ideen.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

8

• punkyB

5

• Dorthe

3

• Ørkenvandreren

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Noen tips!
Skrevet

Jeg drikker mye vann,gammel vane. Kommer jeg meg ut av leiligheten noen timer,letter det..

Det ER noe med sentralfyren..

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1993&ID=4418

Se sentralfyring her. Kan det være forurensningen av _uteluften_ som trekker inn, som kan være årsak til dine helseplager? Dersom du ikke har plager på dager det ikke fyres?

Evt kan det være lekkasje, så olje damper ut i luften?

Skrevet

Huff,det blir mye vanning og styr på meg! Plantene mine takler også fyren dårlig. Kan ikke ha annet enn grønne planter på vinteren. alle andre dør ut ganske fort.

Mye styr for å ha et tålig godt inneklima altså!

Skulle ønske jeg hadde peis..

Plantene dør fordi lufta er tørr. Den er grei. Jeg tror ikke det fins et vanlig hjem som er fuktig nok for majoriteten av dem.

Da unntatt sukkulenter, palmer og muligens noen få andre.

Skrevet

Jeg har en liten mistanke om at du er på feil spor, og fremdeles forstår jeg ikke hvordan du har fått den ideen.

Neivel..

Det er ingen ide,men jeg ble dårlig et par dager etter at fyren ble startet i år. Trodde jeg var forkjølet. Skrudde av radiatoren,og ble fin. Skrudde på radiator,ble dårlig.Skrudde av radiator,ble frisk.Nå har jeg skrudd den på igjen,og sitter med konstant hodepine.

Sånn er det bare. Er jo mye mer økonomisk for meg å varme opp leiligheten med sentralfyr enn strøm.Så har jo ingen god grunn til å klage på dette...

Skrevet

Men har dere ikke måler på sentralfyren slik at hvis du ikke bruker den så betaler du ingenting. Altså du betaler gjennom husleia og får tilbake en gang i året.

Jeg har hatt sentralfyr hele mitt liv bortsett fra nå og det har da vært målere på dem.

Forresten savner jeg sentralfyr, det blir aldri ordentlig varmt med strøm så jeg fryser hele tida under 28 grader.

Skrevet

Neivel..

Det er ingen ide,men jeg ble dårlig et par dager etter at fyren ble startet i år. Trodde jeg var forkjølet. Skrudde av radiatoren,og ble fin. Skrudde på radiator,ble dårlig.Skrudde av radiator,ble frisk.Nå har jeg skrudd den på igjen,og sitter med konstant hodepine.

Sånn er det bare. Er jo mye mer økonomisk for meg å varme opp leiligheten med sentralfyr enn strøm.Så har jo ingen god grunn til å klage på dette...

Den tørre lufta kan gjøre deg forkjølet, ved at den tørker ut slimhnnene og gjør dem mere mottagelige for smitte og infeksjon.

Luftfukter, eller lufte mer.

Skrevet

Se sentralfyring her. Kan det være forurensningen av _uteluften_ som trekker inn, som kan være årsak til dine helseplager? Dersom du ikke har plager på dager det ikke fyres?

Olje i sentralfyr?

Skrevet

Men har dere ikke måler på sentralfyren slik at hvis du ikke bruker den så betaler du ingenting. Altså du betaler gjennom husleia og får tilbake en gang i året.

Jeg har hatt sentralfyr hele mitt liv bortsett fra nå og det har da vært målere på dem.

Forresten savner jeg sentralfyr, det blir aldri ordentlig varmt med strøm så jeg fryser hele tida under 28 grader.

Nei,vi har ikke måler.Da hadde det ikke vært noe problem.. Vi betaler en viss sum hver måned hele året,så er det bare å fyre i vei.

Skrevet

Tusen takk for link. Skal sjekke det ut!

Skrevet

Den tørre lufta kan gjøre deg forkjølet, ved at den tørker ut slimhnnene og gjør dem mere mottagelige for smitte og infeksjon.

Luftfukter, eller lufte mer.

Lufter hver time allerede;) Det hjelper litt.Snart ikke mer varme igjen i leiligheten!

Men takk for tips uansett:)

Skrevet

Nei,vi har ikke måler.Da hadde det ikke vært noe problem.. Vi betaler en viss sum hver måned hele året,så er det bare å fyre i vei.

Ja, jeg vil ikke bli dårlig altså men guri meg så misunnelig jeg er :o)

Antagelig er det for tørt i leiligheten, ha vinduet litt oppe hele tida og sett vann oppå radiatoren.

Skrevet

Ja, jeg vil ikke bli dårlig altså men guri meg så misunnelig jeg er :o)

Antagelig er det for tørt i leiligheten, ha vinduet litt oppe hele tida og sett vann oppå radiatoren.

Kan vel ikke klage på varmen man får her nei..

Jeg får prøve å lufte godt hele tiden,vann på radiatoren har jeg allerede!

Bare litt synd hvis mange driver å lufter sånn,går jo mye av varmen rett ut igjen.

Men sånn blir det vel når de ikke har investert i måler her!

Skrevet

Kan vel ikke klage på varmen man får her nei..

Jeg får prøve å lufte godt hele tiden,vann på radiatoren har jeg allerede!

Bare litt synd hvis mange driver å lufter sånn,går jo mye av varmen rett ut igjen.

Men sånn blir det vel når de ikke har investert i måler her!

Vi har ikke måler på varmtvannet og jeg innrømmer at her er det ikke akkurat vannsparing.

Men nå er det snakk om å sette på måler fordi det går så mye vann.

Gjest Noen tips!
Skrevet

Lufter hver time allerede;) Det hjelper litt.Snart ikke mer varme igjen i leiligheten!

Men takk for tips uansett:)

Eller bruk nesespray, av den typen som ikke tørker ut slimhinnene. Den med saltvann.

Skrevet

"Du kan også foreslå at dere innfører målere i alle leiligheter "

Også på varmtvann?

Det blir ofte mye trøbbel av det. Noen må betale 2-3 ganger så mye som de som bruker minst. Noen bruker fryktelig mye varmtvann og lufter med radiatorer på full. De vil protestere siden de flyttet inn i et borettslag hvor fyring og varmtvann var/er "gratis". Noen er fryktelig lite solidariske, og andre er fryktelig solidariske.Med f eks unge foreldre med 5 barn fra 20 år og nedover brukes det vannvittig mye varmtvann.

Ja.

http://www.dn.no/privatokonomi/article887631.ece

Det jeg dog har hørt er at det koster en del å innføre dette.

Skrevet

Ja.

http://www.dn.no/privatokonomi/article887631.ece

Det jeg dog har hørt er at det koster en del å innføre dette.

1000-2000 pr leilighet. Men ikke alltid det lar seg gjøre i ettertid heller. De i huset som er langt fra varmtvannskilden, må tappe og betale for mer kaldt vann før de får varmt enn de som bor nærmere.

Skrevet

1000-2000 pr leilighet. Men ikke alltid det lar seg gjøre i ettertid heller. De i huset som er langt fra varmtvannskilden, må tappe og betale for mer kaldt vann før de får varmt enn de som bor nærmere.

Det var jo ikke mye penger.

Mener jeg leste i en av linkene at noen målere tar hensyn til temperatur også. DA vil man kanskje få utjevnet litt av det at noen bor lengre unna.

Et system blir vel aldri 100% rettferdig , men jeg tro hvertfall de fleste blir litt mer bevisste på hva de faktisk bruker når de har egne målere.

Det som er mest urettferdig er jo hvis det er stor forskjell på størrelse/antall beboere i hver enhet og allikevel man fordeer utgiftene likt. Der jeg bor er alle leiligheter like store så der trorjeg det fordeler seg ganske jevnt.

Skrevet

Du kan ikke kreve å slippe å betale for fyring. Fyringsutgiftene skal fordeles etter sameierbrøkene, enten du benytter deg av denne oppvarmingen eller ikke (sålenge det ikke er installert måler for hver enkelt leilighet.) Du kan heller ikke kreve å få fjerne dine radiatorer, da dette kan virke negativt inn på gårdens fyringsanlegg totalt sett.

Dersom du hadde kunnet frembringe dokumentasjon på at det er klart at sentralvarmen frembringer sykdom hos deg (noe som virker lite sannsynlig), så vil man kanskje i et svært lite sameie være villig til å gi deg et lite "prisavslag" på fyringsutgifter ut i fra en mer pragmatisk innstilling til regelverket.

Du kan fremme forslag i forkant av sameiets årsøte til våren om at det installeres målere på bruk av varme i hver enkelt leilighet. Det er noe omdiskutert hvorvidt dette er en god løsning eller ikke, men for din del kan det selvfølgelig være et forsøk verdt å fremme et slikt forslag.

Skrevet

Det var jo ikke mye penger.

Mener jeg leste i en av linkene at noen målere tar hensyn til temperatur også. DA vil man kanskje få utjevnet litt av det at noen bor lengre unna.

Et system blir vel aldri 100% rettferdig , men jeg tro hvertfall de fleste blir litt mer bevisste på hva de faktisk bruker når de har egne målere.

Det som er mest urettferdig er jo hvis det er stor forskjell på størrelse/antall beboere i hver enhet og allikevel man fordeer utgiftene likt. Der jeg bor er alle leiligheter like store så der trorjeg det fordeler seg ganske jevnt.

Interssant link!Det lureste er nok å få inn en slik måler i hver leilighet.Da går nok forbruket kraftig ned.

Det er forskjellig størrelse på leilighetene her,og alle betaler likt. Så det er nok ikke så rettferdig heller.

Skrevet

Du kan ikke kreve å slippe å betale for fyring. Fyringsutgiftene skal fordeles etter sameierbrøkene, enten du benytter deg av denne oppvarmingen eller ikke (sålenge det ikke er installert måler for hver enkelt leilighet.) Du kan heller ikke kreve å få fjerne dine radiatorer, da dette kan virke negativt inn på gårdens fyringsanlegg totalt sett.

Dersom du hadde kunnet frembringe dokumentasjon på at det er klart at sentralvarmen frembringer sykdom hos deg (noe som virker lite sannsynlig), så vil man kanskje i et svært lite sameie være villig til å gi deg et lite "prisavslag" på fyringsutgifter ut i fra en mer pragmatisk innstilling til regelverket.

Du kan fremme forslag i forkant av sameiets årsøte til våren om at det installeres målere på bruk av varme i hver enkelt leilighet. Det er noe omdiskutert hvorvidt dette er en god løsning eller ikke, men for din del kan det selvfølgelig være et forsøk verdt å fremme et slikt forslag.

Takk for svar!Ser ikke ut som om jeg vil komme noe vei med dette. Er nok like greit å la det ligge.

Har ikke planer om å bo her så altfor lenge, så å innstallere målere får de komme på selv;)

PS:Sier ikke at det fremkaller sykdom hos meg,bare at jeg får forkjøleselignende symptomer. Har ikke tenkt å dra til legen og bråke for småbagateller. Da får jeg heller koste på meg å fyre med strøm!

Forsøker i første omgang å lufte godt hele tiden,er jo ikke min regning det går utover..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...