Gå til innhold

Min svigermor... (litt langt, men håper noen leser)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet dette er et problem man må ta når det kommer, men jeg uroer meg likevel over det.

Min svigermor er helt oppslukt av syden (vi sier det er portugal). Hun lærer språket, spiser nesten bare måltider fra dette landet og har attpåtil kjøpt seg en leilighet der nede. Både hun og min svigerfar er perverst rike, så de har ikke noe problemer med å kjøpe seg leiligheter noen plass... men det er ikke det som er saken.

Saken er den at de aldri har brydd seg om å komme på besøk til meg og deres sønn (min samboer), og før i tiden ringte oss sjelden. Men nå som vi har fått baby og greier, har de kommet på besøk nesten som det passer dem. Og de er så kry av dette barnebarnet sitt at nå ønsker de å ta ham med til Portugal på ferie. De er instillt på å ha ham med seg allerede når han er 2-3 år gammel, men det nekter jeg. For det første er det mange timer med fly. Noe som fort kan bli kjedelig for en så liten gutt. Når man er kommet frem til Portugal, må man kjøre på en 4 felts motorvei i 2-3 timer, og der kjører innbyggerne helt sinnsykt(!!!). De vingler frem og tilbake mellom alle feltene akkurat som det passer dem, og kjører man under 130 km/t, så tuter de på oss og presser oss ut i andre felt! Det er helt vanvittig!

Når man kommer frem til landsbyen hvor de har leilighet, finner man ikke annet enn øde mais-åkere og gamle pensjonister som bor der. Skal man finne på noe med barn på man igjen kjøre et par timer, da kommer man til en liten by med litt butikker eneste og et basseng som lukter svovel.

Jeg mener at en slik tur både er upassende og kjedelig for en så liten gutt og for unge gutter generellt. Det må være andre reisemål som er bedre for ham mener jeg. Men min svigermor insisterer på at han SKAL være med ned dit og ser bare rart på meg når jeg sier at vi må se det an.

Jeg vil ikke at han skal reise ned dit før han vet hva han drar til, for dette er faktisk ikke noen plass for andre enn ektepar med utflyttede unger, eller pensjonister som vil slappe av og ikke gjøre noe som helst. Det er som sagt kjedelig og farlig! Men dette er den eneste plassen de reiser...

Min samboer er egentlig enig, men han er en fløtepus og tøffelhelt, så det er alltid JEG som tar konflikter på begge sider av familien (helt i orden for meg for jeg har ingen problemer med det)

Spør egentlig ikke etter andres meninger, men lurer litt på er at hvis det nå viser seg at samboer insisterer på at sønnen vår skal dra dit med dem plutselig når han er 4-5 år, kan de da gjøre dette mot min vilje dersom jeg nekter?....

Skrevet

Er det ikke godt å få litt ferie da? Mannen din har tross alt overlevd denne familien så da gjør vel sønnen deres det også.

Skrevet

jeg hadde ikke gått med på det når han er så liten...

Skrevet

Mye kan jo skje på den tiden, hvis dere bare har en baby nå. Litt tidlig å bekymre seg og lage en konflikt, men skjønner at du blir rimelig irritert for at de mener at de SKAL noe som helst med ditt barn.

Men samtidig er det mange som blir veldig lei seg for at besteforeldre aldri gjør noe med barnabarna. Prøv derfor å se litt positivt på at de nå er så interessert. Det pleier nok å roe seg litt.

Gjest Flystripa
Skrevet

Du er barnets mor, og besteforeldrene kan ikke med loven i hånd snappe ungen med seg, nei.

Gjest Synes du er heldig
Skrevet

Ungen din er heldig som har besteforeldre som vil ha han med på tur.Ungene mine har ennå ikke vært på bytur med sine besteforeldre, og de er nå 1 og 14 år !

Skrevet

Jeg kan slå den, Solsikkefrø :) Har en svigermor som vil ta med et år gamle Squishy til England i en hel uke, uten noen av oss foreldrene med ;)

Selv overlot jeg til pappaen å fortelle henne at det er uaktuelt for oss begge to. Hvis du selv klarer å sette ned foten, så er jo ikke dette noe problem. De kan nok ikke bare "stjele" han fra deg :)

Gjest Moråselill
Skrevet

Er hun av typen som ikke vil ha svigerbarn men kun barnebarn?

Personlig ville jeg aldri overlatt et lite barn til nærmest fremmede mennesker i helt fremmede omgivelser.

Hvis dine svigerforeldre hadde hatt litt folkeskikk, ville de ha invitert dere alle nedover. Slik kunne barnet gradvis bli kjent, og dere 4 voksne kunne kanskje kommet hverandre litt nærmere?

Skrevet

Er hun av typen som ikke vil ha svigerbarn men kun barnebarn?

Personlig ville jeg aldri overlatt et lite barn til nærmest fremmede mennesker i helt fremmede omgivelser.

Hvis dine svigerforeldre hadde hatt litt folkeskikk, ville de ha invitert dere alle nedover. Slik kunne barnet gradvis bli kjent, og dere 4 voksne kunne kanskje kommet hverandre litt nærmere?

Jeg er fullstendig enig i moråselill. Du sier bare rolig og bestemt, at det blir det ikke noe av. Hvis hun vil se barnet der nede, da får hun invitere dere alle sammen.

Det er viktig at du også er helt klar på dette overfor mannen din, men samtidig ber ham om din klare støtte overfor sin mor.

Skrevet

Min eldste var i syden med besteforeldrene da han var 4, 5 og 6 år. De kjørte bil gjennom hele Europa og han husker de turene med stor glede. Han er litt eldre enn deg nå og jeg synes ikke du skal frata barnet ditt den gleden å være med på sydentur.

Men det kommer jo an på besteforeldrene da, mine foreldre var mer opptatt av å gjøre ferien hyggelig for ungen enn å feste.

Skrevet

Jeg er fullstendig enig i moråselill. Du sier bare rolig og bestemt, at det blir det ikke noe av. Hvis hun vil se barnet der nede, da får hun invitere dere alle sammen.

Det er viktig at du også er helt klar på dette overfor mannen din, men samtidig ber ham om din klare støtte overfor sin mor.

Det beste tipset jeg fikk når jeg var litt brydd over alle som blandet seg inn i ting med en liten baby, var bare å ikke si et pip, men glise overbærende tilsynelatende for seg selv. Tror det kan fungere helt fint her, og skape mindre konflikt.

Skrevet

Hvis de er så ustyrtelig rike - så skal dere selvsagt være med.

Skrevet

Mye kan jo skje på den tiden, hvis dere bare har en baby nå. Litt tidlig å bekymre seg og lage en konflikt, men skjønner at du blir rimelig irritert for at de mener at de SKAL noe som helst med ditt barn.

Men samtidig er det mange som blir veldig lei seg for at besteforeldre aldri gjør noe med barnabarna. Prøv derfor å se litt positivt på at de nå er så interessert. Det pleier nok å roe seg litt.

Man kan vel ikke la ungen reise fordi andre har andre slags besteforeldre?

Skrevet

Hvorfor ta den problematikken allerede nå. Det er jo 2-3 år til de vil ha med barnebarnet. Mye kan ha forandret seg på den tiden.

Ikke lag problemer når det ikke er aktuellt.

Skrevet

Synes faktisk en del av argumentene dine er VELDIG dårlige.

At dette er en lang flytur for et lite barn?????

Hadde med snuppa til Kanariøyene da ho var 9 mnd., og USA's vestkyst da ho var 1 år. Og har også reist mye hvert eneste år etter dette.

Et lite barn klarer også helt sikkert å finne på mye i en slik liten landsby. Så dette synes jeg heller ikke var av betydning.

En helt annen ting er om du faktisk ønsker å la barnet ditt være alene sammen med svigerforeldrene dine en tid.

Så på det grunnlaget synes jeg det er helt OK å si at dette blir ikke aktuelt uten av vi voksne også er med.

Skrevet

Man kan vel ikke la ungen reise fordi andre har andre slags besteforeldre?

Andres situasjon kan sette litt perspektiv på sin egen. Å se det positive selv om det ikke er lett....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...