Gå til innhold

Når kan vi si at en tradisjon er "norsk nok"?

Anbefalte innlegg

Gjest nok er nok2
Skrevet

Tenk om vi skulle ha alle tradisjoner her som de har i alle land; da blir det noe å feire hver dag da. Jeg synes vi har nok, og jeg er mot halloween.

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

26

• Prozak

15

• ShitDiddelyDo

11

• Mrs. Wallace

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

hjelp, mine foreldre har altså kanskje lurt oss bygdeboere? :) Kan de faktisk ha gjort det fordi de ikke likte skikken? Morsomt!

Jeg vet ikke noe spesielt om julebukker.

Men det har jo vært en tydelig dreining i julefeiringen gjennom de siste generasjonene. Før _startet_ jula ca. lille julaften, ref. juletrefestene som var i begynnelsen av januar. Nå er jo julen nesten _slutt_ når 2. juledag er over, fordi alt begynner så tidlig og telles ned så grundig. Det virker ofte litt malplassert med juletrefest første uka i januar når de første juleavslutningene foregår i månedsskiftet november / desember.

Så jeg synes ikke det er så rart om det man tidligere gjorde 13. og / eller 21. dag jul, er i ferd med å falle bort.

En mer prosaisk ting er at mange barn har fri i romjula og kan gå ut mens det er lyst. Barn var hjemme i mye større grad før enn de er nå, og kunne gå julebukk på dagtid langt uti januar.

Gjest Elextra
Skrevet

Du vokste kanskje opp i byen? Mulig det var forskjell på det.

Ikke i byen, men like ved byen, ja.

Skrevet

Ja, det er i romjula. Har du virkelig ikke gått julebukk, morsan? Det er jo gøy. Er ikke så lenge siden jeg gikk.

Nei, det var bare noe jeg hørte de voksne snakke om.

Skrevet

Jeg har ikke vokst opp i byen, og frem til jeg var 6 år bodde jeg på skikkelig bondelandet! ;-)

Skrevet

Jeg vet ikke noe spesielt om julebukker.

Men det har jo vært en tydelig dreining i julefeiringen gjennom de siste generasjonene. Før _startet_ jula ca. lille julaften, ref. juletrefestene som var i begynnelsen av januar. Nå er jo julen nesten _slutt_ når 2. juledag er over, fordi alt begynner så tidlig og telles ned så grundig. Det virker ofte litt malplassert med juletrefest første uka i januar når de første juleavslutningene foregår i månedsskiftet november / desember.

Så jeg synes ikke det er så rart om det man tidligere gjorde 13. og / eller 21. dag jul, er i ferd med å falle bort.

En mer prosaisk ting er at mange barn har fri i romjula og kan gå ut mens det er lyst. Barn var hjemme i mye større grad før enn de er nå, og kunne gå julebukk på dagtid langt uti januar.

Ja det er rart med den jula. Den er over 2 nyttårsdag... Men hvorfor i all verden skal alt fremskyndes så til de grader, datoen er jo den samme 24/12. Pff, det er vel bare å henge med... :)

Skrevet

Har aldri hørt at julebord skal være spesiellt norsk. Ei heller julekort. Juletre er en gammel skikk med rot helt utenfor kristendommen (som resten av julen, egentlig).

Uansett opprinnelse, er det vel slik at når en "skikk" e.l. har vært et sted lenge nok, så må det regnes som tilhørende der. F.eks er dette desverre tilfellet med kristendommen, som har terrorisert norge i ca. 1000 år. Skjer det ikke noe banebrytende, så vil også islam om kanskje 100 år regnes som like norsk som engelsk.

Poteten har vi hatt i over 400 år, og den er rimelig tilhørende. Det betyr ikke at det er _norsk_, i betydningen "eksklusivt norsk". Men mange ting som er norske, er også svenske, tyske etc. 10 år synes jeg blir litt kort tid, og dermed vil jeg klassifisere halloween som "enda ikke norsk". I tillegg er det en irriterende skikk, med eggkasting og tigging, og jeg hadde gjerne sett at den døde ut.

"......................................."

Skrevet

Julebukk var/er nok hovedsaklig en romjulsting, mener jeg ganske bestemt. Men det utelukker ikke variasjoner i skikken/tradisjonen.

"........................................"

Skrevet

Du har nok rett i det, at vi har lett for å ha "fremmedfrykt" også når det gjelder nye dager å feire.

Men det som jeg tror plager folk flest (meg inkludert) er at det virker som om ungene (og foreldrene) har sett dette på tv, og det eneste de har fått med seg er at de skal kle seg ut og ringe på dørene i nabolaget og få godteri. Og om de ikke får godteri, så får de lov til å bombardere huset med egg.

Om vi skal "adoptere" en tradisjon må vi gjøre det skikkelig, mener jeg. vi kan forsåvidt forandre den litt og gjøre den mer "norsk", men en tradisjon må baseres på litt annet enn ett element av en utenlandsk tradisjon. Det blir nesten som om vi skulle kopiere Ramadan. Men vi synes ikke noe om fastingen, vi bare synes det høres så festlig ut med den festen etterpå, hvor man fråtser i mat (Id?), så vi vil bare ha den. Det blir litt for dumt.

"Det blir nesten som om vi skulle kopiere Ramadan. Men vi synes ikke noe om fastingen, vi bare synes det høres så festlig ut med den festen etterpå, hvor man fråtser i mat (Id?), så vi vil bare ha den."

Den tradisjonen er ihvertfall _jeg_ med på å innføre :-)

"......................................"

Skrevet

Jeg er enig med deg, og nettopp derfor mener jeg at det er dagens småbarnsforeldre som må ta ansvar for at den nye skikken med Halloween utvikler seg i positiv retning.

For skikken er kommet for å bli - enten man vil det eller ikke.

Surpomp-foreldrene bidrar til ingen bedring av situasjonen! ;-)

"Surpomp-foreldrene bidrar til ingen bedring av situasjonen! ;-)"

Ikke slike som meg heller, som lar være å åpne døren på halloween, når de ringer på. Og som banker opp foreldrene til ungene som har kastet egg på døren og husveggen. Men jeg har ikke tenkt å slutte med det av den grunn :-)

Skrevet

Hvis tradisjonen noen gang skal regnes for å ha blitt norsk, må man kanskje oversette til vårt eget språk istedet for å kopiere rett fra USA. Når småungene kommer og sier "tik å tiiiiit" uten å vite annet enn at de gjør det for å få godteri, er det ingen norsk tradisjon i mine øyne.

"Knask eller knep" sa de en gang jeg glemte meg, og åpnet døren. Heldigvis hadde jeg brannslangen i et skap i vinfanget der jeg bodde da, og siden småunger ikke løper veldig fort så fikk jeg gitt dem litt "knask".

"........................................."

Skrevet

"Det blir nesten som om vi skulle kopiere Ramadan. Men vi synes ikke noe om fastingen, vi bare synes det høres så festlig ut med den festen etterpå, hvor man fråtser i mat (Id?), så vi vil bare ha den."

Den tradisjonen er ihvertfall _jeg_ med på å innføre :-)

Strengt tatt har vi vel allerede innført denne skikken - synes nordmenn flest fråtser båe i tide og utide...;-)

Skrevet

"Surpomp-foreldrene bidrar til ingen bedring av situasjonen! ;-)"

Ikke slike som meg heller, som lar være å åpne døren på halloween, når de ringer på. Og som banker opp foreldrene til ungene som har kastet egg på døren og husveggen. Men jeg har ikke tenkt å slutte med det av den grunn :-)

Synes det er OK å la være å åpne, med mindre man har satt fram gresskarlykt og slikt, da! *he he* Da er det litt lumpent gjort å la være åpne.

Det er også selvsagt helt OK å konfrontere dem som kaster egg (evt foreldrene deres). Men det hjelper ikke at man åpner døra og hyler ut edder og galle til dem som oppfører seg pent, men som ikke har fått hjelp fra foreldre til å forstå at det er feil å gå dagen før, feil å gå til noen med slukket utelys etc.

Skrevet

Hvis noen kaster egg på meg i kveld skal jeg faen døtte meg kaste i retur.

Hardt!

Og foreldra kan ikke komme å syte etterpå. De fleste oppegående mennesker er helt enig med meg i at det vi ser utspille seg er idioti på lavt nivå.

Det er jo litt av det samme med de gode, gamle julebukkene egentlig. Det er jo "tigging". Og det synes jeg jaggu det er nok av i Oslo sentrum :-)

".........................................."

Skrevet

Strengt tatt har vi vel allerede innført denne skikken - synes nordmenn flest fråtser båe i tide og utide...;-)

Ikke jeg :-)

"...................................."

Skrevet

Synes det er OK å la være å åpne, med mindre man har satt fram gresskarlykt og slikt, da! *he he* Da er det litt lumpent gjort å la være åpne.

Det er også selvsagt helt OK å konfrontere dem som kaster egg (evt foreldrene deres). Men det hjelper ikke at man åpner døra og hyler ut edder og galle til dem som oppfører seg pent, men som ikke har fått hjelp fra foreldre til å forstå at det er feil å gå dagen før, feil å gå til noen med slukket utelys etc.

Jeg mistenker at, om det er særlig mange halloweenunger her jeg bor nå, så er de så "posh" oppdratt at det neppe blir noe eggkasting.

Skrevet

Her får vi hvert år julebukker på døra.. Kanskje vi ikke er så ultrahippkuule som dere, og foreldrene her i alle fall ikke er så ultrahippkuule som foreldrene der du bor.

For med de "himle-med-øynene" -holdningene du har vil selvfølgelige ikke barna gå julebukk. Men det passer jo med manges oppdragelse nå for tiden: her skal vi ikke trenge å prestere noe, ofre noe, eller være hyggelige og høflige og glede noen for å få noe, vi trenger bare skrike ut, så detter det godteri ned i fanget på oss! Imponerende holdninger.

Du har rett. En som bruker ordet "ultrahippkuule" - med TO u-er - to ganger i et innlegg, er neppe hverken "ultra", "hipp", eller "kuul".

"............................................"

Skrevet

....Halloweenbarna blir belønnet for flotte kostymer!;-)

Bottom line er at de fleste av oss hsuker med glede skikker fra ens egen barndom. Nå vokser det opp nye generasjoner, med nye skikker.

Når jeg ser hvor utrolig opptatt barna er av dette, og i hvor mange uker de har diskutert hva de skal ha på seg osv, så kan man ikke gjøre annet enn å glede seg på barnas vegne.

"....Halloweenbarna blir belønnet for flotte kostymer!;-)"

Det er litt hit og dit. Hele konseptet med "trick or treat" har blitt noe så enkelt som utpressing. Hvis du ikke gir oss snop, så gjør vi noe kødd.

Det er annerledes enn opprinnelsen til "trick or treat-ing" fra middelalderen, hvor fattige gikk fra dør til dør og fikk mat som betaling for å be for de døde, på "All Souls Day".

Skrevet

Jeg tror du er helt enig i at skikken er forkastelig, men siden du har unger selv forsøker du å legitimere at du i kveld sender unga dine ut på tiggerferd.

Forståelig nok.

Hvis det ikke var tigging som var tingen kunne du heller arrangert en Halloween-fest, dressa opp med gresskar og kledd deg og mannen ut som skrømt, og feiret denne idiotien innendørs.

Men nedia: I stedet blir det tigging på dørene i stil med naboens underfora katt.

"Men nedia: I stedet blir det tigging på dørene i stil med naboens underfora katt."

Dårlig sammenlikning. Naboens sulteforede katt har faktisk en legitim grunn, og et behov for, å tigge :-)

Skrevet

"....Halloweenbarna blir belønnet for flotte kostymer!;-)"

Det er litt hit og dit. Hele konseptet med "trick or treat" har blitt noe så enkelt som utpressing. Hvis du ikke gir oss snop, så gjør vi noe kødd.

Det er annerledes enn opprinnelsen til "trick or treat-ing" fra middelalderen, hvor fattige gikk fra dør til dør og fikk mat som betaling for å be for de døde, på "All Souls Day".

Slik er det med det meste - det beveger seg bort fra "opprinnelsen". Slik også med gaver til jul, som sjelden har så mye med Melchior & co lenger.

Men jeg er absolutt IKKE for at det skal være noen "utpresning" mht godteriet.

Derfor går vi (en liten flokk barn med et par voksne) bare til dem vi kjenner OG som har satt ut lys eller på annen måte indikert at vi er velkomne.

Og så prates det og tulles og les litt, og de av barna som har masker tar de av for å vise hvem de er osv osv. de er såååå stolte over klærne sine!;-) Langt fra de fleste er skumle - vi har hatt både Harry Potter og annet med på runden.

"Knep" er derfor bare en teoretisk mulighet, men det har bl a blitt foreslått at vi da kan legge en kongle på trappa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...