Gå til innhold

Julevasken:o)

Gjest fru vaskebakke

Anbefalte innlegg

Gjest fru vaskebakke
Skrevet

Jeg kaller det det jeg, i og med at jeg tar en skikkelig rundvask en gang i året og det er alltid nå før jul...

Please ikke "skyt" meg selv om jeg kaller det det:o)

Hvor grundig vasker dere, hvordan gjør dere det, hvor osv??

Jeg er ganske fersk husmor og ønsker å begynne snart slik at jeg rekker over til jul...

Gi meg noen gode kjerringtips da dere drevne husmødre:o)

Gjest josefine1
Skrevet

Jeg begynte i helgen.

Da vasket jeg tak og vegger i stua, glasstøy som står i skapene, inni skap, bak skap osv osv. Vaska stua, trappenedgang, to ganger, ett soverom og toalett.

Har igjen ett soverom, en gang, badet og kjøkkenet. Dette skal jeg ta til helgen igjen.

Jeg vasker alltid ned hele huset (tak og vegger) før jul.

Dette er første året med varmepumpe, og faktisk så var det ikke så støvete i år :).

Skrevet

Jeg er ikke særlig huslig av meg, men jeg prøver i alle fall å ta badene og kjøkkenet skikkelig en gang før jul. Og da mener jeg tak, vegger, inne og oppå skap...

Resten av huset blir vasket som vanlig.

Har en venninne som tar alle rommene i huset i løpet av høsten og vasker rundt.... Det makter ikke jeg.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Prøver å holde det rent hele året for å slippe slike voldsomme nedvasker. Jeg gidder rett og slett ikke.

Gjest Flystripa
Skrevet

Jeg har tatt både bad og kjøkken grundig i aug/sept (synes det er bedre å gjøre sånt i ordentlig lys, enn i mørket oppunder jul). Så gjøres det rundvask til våren igjen.

Vinduene våre er et kapittel for seg selv i disse dager ;o)

Vask rom for rom, sett deg et mål. Jeg tar ett rom i uka, og starter denne uka.

Skrevet

Vel...Stua har jeg nettop tatt pga ommøbelering, himla greit.

Badet tas nok en av dagene siden det skal males.

Kjøkkenet vasker jeg titt og stadig (veldig plaget med fluer her på landet) Når julebaksten er over (alt mel støv osv) så vasker jeg lett over vegger og innredning igjen.

Soverommene rengjøres alltid ekstra godt (vegger og tak) en av de nærmeste ukene før jul.

Viktigst for meg er at vi har det ryddig og koselig. Så skapene får også en ekstra opprydding før jul. Leker kastes/settes/gis bort osv

Skrevet

Ta ett og ett rom!

Ikke prøv å gape over for mye på en gang.

Og skulle du ikke komme i mål, så er det neppe noen krise! Da tar du bare igjen til våren.

Jul blir det uansett. Det vet jeg, for den teorien har jeg prøvd ut i praksis;)

Gjest Elextra
Skrevet

Gosh, i den grad jeg overhodet vurderer julevask gjør jeg det i hvertfall ikke mens vi ennå skriver oktober.

Skrevet

Jeg tar et overblikk i alle rom, saumfarer vegger og tak med øynene, titter nøye inni skap og skuffer, og når det er gjort er jeg ferdig med rundvasken. ;-P

hehe

Jeg har aldri noen sånn nedvask som du skriver om her. Vasker litt nå og da når jeg kommer på det, og vegger og tak blir da ikke så skitne gjennom et år heller. Med mindre det røykes mye inne.

Så her droppes rundvask. Trodde igrunnen rundvask av huset hvert år var iferd med å bli en utdødd tradisjon jeg.?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tar et overblikk i alle rom, saumfarer vegger og tak med øynene, titter nøye inni skap og skuffer, og når det er gjort er jeg ferdig med rundvasken. ;-P

hehe

Jeg har aldri noen sånn nedvask som du skriver om her. Vasker litt nå og da når jeg kommer på det, og vegger og tak blir da ikke så skitne gjennom et år heller. Med mindre det røykes mye inne.

Så her droppes rundvask. Trodde igrunnen rundvask av huset hvert år var iferd med å bli en utdødd tradisjon jeg.?

Jeg trodde også slik rundvask var noe 50-tallets fulltidshusmødre holdt på med.

Skrevet

Jeg synes den nyeste fru vaskebakke ser ut som en porselsensdukke, så jeg tror du kødder nå.

Gjest stearinlyset
Skrevet

hehe

Røyker ikke inne, men brenner mye stearinlys ..... da blir det svart da.

Skrevet

Røyker ikke inne, men brenner mye stearinlys ..... da blir det svart da.

Får sjekke taket dobbelt da kanskje.

Vi brenner stearinlys av og til, men røykingen begrenser seg til de få gangene vi har vorspiel her. Det er ikke så ofte, så det blir ikke så mye av det. :-)

Skrevet

Jeg gjør dette i løpet av ca. 4-5 timer en av de siste helgene før jul. (Siste eller nest siste). Tar egentlig en vanlig vask men gjør meg litt mer flid enn vanlig og tar bak sofaer o.l.

Å vaske huset fra topp til tå er definitivt ikke min stil.

Skrevet

Julevask???

*skjønner ingenting*

;-P

Ja, dette er ikke et ord som inngår i mitt vokabular! :-)

Gjest syk&svak&ikke dårlig bak
Skrevet

Jeg vasker ikke noe spesielt til jul, vi tar bare bare den vanlige helgerunden.

Mange år siden noe hette *julevasken* her i huset. :)

Gjest trultemor26
Skrevet

Bak komfyr og inni kjøkkenskap og oppå kjøkkenskap og under badekar og sånne steder man "aldri" vasker ellers. Det ville jeg har gjort ihvertfall. Har aldri hatt noen "julerengjøring" av hele kåken ennå da jeg har flyttet ca 1 gang i året frem til nå.

Skriv en liste over det du vil ha gjort og jobb deg gjennom lista, det er det eneste som fungerer på meg.

Skrevet

Å vaske tak er helt utelukket. Blir bare stygt og skjoldete.

Har glatt, hvitt tak som males med en god del års mellomrom.

Vask av vegger tilnærmet likeså - dvs. blir det flekker fjernes selvsagt disse. Har aldri falt meg inn å vaske hele vegger. Har glatte vegger uten noen form for krumelurer (som brystningspanel, stoff-aktig tapet etc.)

Badet (inkl. veggene) vaskes grundig når det trengs, likeså kjøkken. (inni skuffer og skap etc.) Ellers støvsuges gulvene ofte og vaskes nøye med noen ukers mellomrom.

Skrevet

"julevasken" er som vanlig vasking med meg. Drar over gulvene, tørker litt støv her og der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...