Gjest Vilikkeatgulvetskalselakketut Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Hei! Jeg oljet et lutet furugulv med pensel for få minutter siden (olje med hvitpigment). Jeg tok rikelig med olje på - muligens for mye. Når bør jeg gå over med en fille for å fjerne overflødig olje? Bør jeg nå la gulvet få trekke inn oljen noen timer, eller bør jeg gå over med en fille umiddelbart? (det står ingenting om dette i bruksanvisningen!). 0 Siter
fargeklatten Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Dette er nok et for sent svar. Det skal stå på en bruksanvisning hvor lang tid og hva du skal gjøre. Ihvertfall hvis du har kjøpt en olje fra en seriøs produsent. Nå det er sagt så skal oljen påføres gulvet i små seksjoner. Gulvet skal trekke til seg olje i ca. 15 minutter. Hvis det svopper ned med en gang påføres mer. Men når et kvarter er gått så tar du det overskytende videre over til neste felt med en nal e.l. Slik får du brukt opp oljen hele veien. Gulvet som er ferdig oljet skal tørkes med filler som ikke loer. F.eks gamle hvite t-skjorter er greie å bruke. Alt skal tørkes opp og dette kan gjøres mens du venter et kvarter på det neste feltet som har olje på seg. Slik arbeider du deg fremover til hele gulvet er tatt. Pass på at filler og div. er brannfarlig! Hvis gulvet har et lag av olje som ikke har trekt ned og det har begynt å tørke så har du et problem. Alt vil klebe og klisse seg til gulvet. Håper at det har gått bra for deg! 0 Siter
Gjest Vilikkeatgulvetskalselakketut Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Dette er nok et for sent svar. Det skal stå på en bruksanvisning hvor lang tid og hva du skal gjøre. Ihvertfall hvis du har kjøpt en olje fra en seriøs produsent. Nå det er sagt så skal oljen påføres gulvet i små seksjoner. Gulvet skal trekke til seg olje i ca. 15 minutter. Hvis det svopper ned med en gang påføres mer. Men når et kvarter er gått så tar du det overskytende videre over til neste felt med en nal e.l. Slik får du brukt opp oljen hele veien. Gulvet som er ferdig oljet skal tørkes med filler som ikke loer. F.eks gamle hvite t-skjorter er greie å bruke. Alt skal tørkes opp og dette kan gjøres mens du venter et kvarter på det neste feltet som har olje på seg. Slik arbeider du deg fremover til hele gulvet er tatt. Pass på at filler og div. er brannfarlig! Hvis gulvet har et lag av olje som ikke har trekt ned og det har begynt å tørke så har du et problem. Alt vil klebe og klisse seg til gulvet. Håper at det har gått bra for deg! Hei! Tusen takk for godt og informativt svar! Nå vet jeg i alle fall hvordan jeg skal gå løs på oljing av gulv i fremtiden :-) Dessverre hjelper det meg ikke så mye akkurat nå. Jeg gjorde vel strengt tatt alle feil det er mulig å begå; jeg oljet hele gulvet på en gang - og tok deretter å fjernet overflødig olje med en fille. Er gulvet nå ødelagt - og hva gjør jeg nå? 0 Siter
fargeklatten Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Hei! Tusen takk for godt og informativt svar! Nå vet jeg i alle fall hvordan jeg skal gå løs på oljing av gulv i fremtiden :-) Dessverre hjelper det meg ikke så mye akkurat nå. Jeg gjorde vel strengt tatt alle feil det er mulig å begå; jeg oljet hele gulvet på en gang - og tok deretter å fjernet overflødig olje med en fille. Er gulvet nå ødelagt - og hva gjør jeg nå? Jeg antar at du må vente til det er ordentlig tørt og sjekke om det klisser på overflaten. Hvis det klisser så finnes det noe som heter Faxe trerens i handelen som brukes til å fjerne vanskelige flekker og ved sterk dosering kan den også fjerne litt olje. Men det er jo avhengig av hvor mye olje. Hvis ikke dette går så må man nok slipe litt på gulvet igjen. Og ta en nye runde avhengig av hvor langt ned du må slipe. Men jeg tror nok at du kanskje har vært heldig fordi du har tørket opp med filler. Selvom tiden har gått noe lenger. Du får se det ann litt. 0 Siter
Gjest Vilikkeatgulvetskalselakketut Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg antar at du må vente til det er ordentlig tørt og sjekke om det klisser på overflaten. Hvis det klisser så finnes det noe som heter Faxe trerens i handelen som brukes til å fjerne vanskelige flekker og ved sterk dosering kan den også fjerne litt olje. Men det er jo avhengig av hvor mye olje. Hvis ikke dette går så må man nok slipe litt på gulvet igjen. Og ta en nye runde avhengig av hvor langt ned du må slipe. Men jeg tror nok at du kanskje har vært heldig fordi du har tørket opp med filler. Selvom tiden har gått noe lenger. Du får se det ann litt. Hei! Takk for nok et informativt svar! :-) Så da får jeg ikke noe endelig svar på hvordan oljeprosjektet mitt har gått før gulvet er helt tørt. Når det "klisser på overflaten"- har det da dannet seg en såkalt film? Gulvet ser i alle fall ikke lakket ut nå - er det et godt tegn? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.