Gå til innhold

Hva er et mindre pent utseende?

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpådetjeg
Skrevet

Lurer på det jeg. Folk har vel forskjellig syn på dette også. Men hva må til synes du at en person har et mindre pent utseende?

Skrevet

Fryktelig mye piercing er stygt!

Enig, men jeg tror trådstarter tenkte i litt andre baner...He, he.

I mine øyne har ingen mindre pent utseende i utgangspunktet, men de kan fort kommme under den kategorien, om de ikke er sympatiske. Mennsker som tror at verden snurrer rundt dem, er negative, mutte, liten empati mister fort min interesse. Og da blir de mindre pene i mine øyne...

Gjest trultemor26
Skrevet

Usymmetri er vel kjent for å gi et mindre pent utseende.

Skrevet

Enig, men jeg tror trådstarter tenkte i litt andre baner...He, he.

I mine øyne har ingen mindre pent utseende i utgangspunktet, men de kan fort kommme under den kategorien, om de ikke er sympatiske. Mennsker som tror at verden snurrer rundt dem, er negative, mutte, liten empati mister fort min interesse. Og da blir de mindre pene i mine øyne...

Kan du se på folk om de er negative, mutte osv? Det er jo noe som kommer frem etter prat eller observasjon av personen. Jeg tok kanskje feil, men *skylder på forkjølelsen*

Skrevet

Kan du se på folk om de er negative, mutte osv? Det er jo noe som kommer frem etter prat eller observasjon av personen. Jeg tok kanskje feil, men *skylder på forkjølelsen*

Pleier ikke å bedømme folk jeg ikke har noe forhold til... Aner jo ikke hva som skjuler seg under diverse fasader...

Og sitter jeg på legekontor, buss eller trikk prater jeg gjerne med folk!

Forkjølelse går rett til hjerne av og til, men det er jo bare for en periode, så du er unnskyldt, pekka!

*god bedring*

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg skal ikke uttale meg generelt om andre menneskers utseende, men personlig har jeg aldri falt for hårete neandertalerlookalikes.

Skrevet

Jeg er visst på avveier, mener du (hvis du ikke er hidi da) før eller etter vi blir kjent med personen?

Skrevet

"Smaken er som baken" og personligheten kan selvfølgelig ha svært mye å si for hva man oppfatter som pent eller ikke.

Som en annen har vært inne på, er symmerti et stikkord.

Og det legges også vekt på at størrelses-forholdene mellom de ulike delene av ansiktet skal passe best mulig sammen.

Det har vært gjort mange undersøkelser på dette. Og det viser seg at vi grovt sett er veldig samstemte i vår oppfatning når det gjelder vurdere et rent utseende, uten å ta stilling til personen.

Dermed har man begynnt å lure på om disse oppfatningene var tillært gjennom hva samfunnet fremmer som attraktivt, eller om dette rett og slett var medfødt.

Det ble derfor gjort en undersøkelse med ganske små babyer som ennå ikke hadde noen forutsetninger for å ha "lært" hva som var pent eller ikke. De ble vist bilder av en rekke personer, som allerede var kategorisert som pene / mindre pene.

Det viste seg da at babyene kikket grundigere på bildene av "pene" mennesker, og brukte mere tid på å studerte disse.

Dermed man kan nok konkludere med at også vi mennesker er programmert til å tiltrekkes av de riktige tingene - akkurat som dyra..

Gjest MilleBilla
Skrevet

"Smaken er som baken" og personligheten kan selvfølgelig ha svært mye å si for hva man oppfatter som pent eller ikke.

Som en annen har vært inne på, er symmerti et stikkord.

Og det legges også vekt på at størrelses-forholdene mellom de ulike delene av ansiktet skal passe best mulig sammen.

Det har vært gjort mange undersøkelser på dette. Og det viser seg at vi grovt sett er veldig samstemte i vår oppfatning når det gjelder vurdere et rent utseende, uten å ta stilling til personen.

Dermed har man begynnt å lure på om disse oppfatningene var tillært gjennom hva samfunnet fremmer som attraktivt, eller om dette rett og slett var medfødt.

Det ble derfor gjort en undersøkelse med ganske små babyer som ennå ikke hadde noen forutsetninger for å ha "lært" hva som var pent eller ikke. De ble vist bilder av en rekke personer, som allerede var kategorisert som pene / mindre pene.

Det viste seg da at babyene kikket grundigere på bildene av "pene" mennesker, og brukte mere tid på å studerte disse.

Dermed man kan nok konkludere med at også vi mennesker er programmert til å tiltrekkes av de riktige tingene - akkurat som dyra..

En av hypotesene bak det faktum at babyer og også voksne tiltrekkes av et annsikt som er symetrisk, er at vi som nyfødte er meget avhengige av andre mennesker. Dette resulterer i at vi danner oss et slags kognitiv bilde av et "gjennomsnitts-annsikt", basert på de vi ser. Derfor vil et symetrisk annsikt korrelere mer med at symetrisk annsikt, en et usymmetrisk annsikt.

Høres jo egentlig ganske logisk ud...

Gjest MilleBilla
Skrevet

En av hypotesene bak det faktum at babyer og også voksne tiltrekkes av et annsikt som er symetrisk, er at vi som nyfødte er meget avhengige av andre mennesker. Dette resulterer i at vi danner oss et slags kognitiv bilde av et "gjennomsnitts-annsikt", basert på de vi ser. Derfor vil et symetrisk annsikt korrelere mer med at symetrisk annsikt, en et usymmetrisk annsikt.

Høres jo egentlig ganske logisk ud...

Korrelere mer med et slikt "gj.snitts-annsikt" mener jeg. Om man tar og mixer masse annsikter vha en data, så blir resultatet et symetrisk annsikt.

Dette går på tvers av alle kulturer.

Skrevet

Tennene til et menneske har utrolig mye å si!

Et kjempevakkert ansikt er ikke lenger vakkert hvis tennene er fæle...

Skrevet

Jeg skal ikke uttale meg generelt om andre menneskers utseende, men personlig har jeg aldri falt for hårete neandertalerlookalikes.

*kremt*

Det har vi fått med oss!

Jeg antar butikkene har økt salget av barberskum og høvler etter at du sa din ærlige mening om kroppshår her inne ;-)

Gjest Kurter`n
Skrevet

*ile til tannlegen og bleke tenner* ;)

Skrevet

Veldig enig. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

*kremt*

Det har vi fått med oss!

Jeg antar butikkene har økt salget av barberskum og høvler etter at du sa din ærlige mening om kroppshår her inne ;-)

Det er naturligvis ikke fordi jeg får prosenter av salget. :)

Skrevet

Det er naturligvis ikke fordi jeg får prosenter av salget. :)

Du er sikkert kjøpt og betalt av Gilette ;-)

*paranoid*

Skrevet

*ile til tannlegen og bleke tenner* ;)

*husj, avgårde med deg!!*

*streng*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...