Gå til innhold

Må arbeidsplassen vite det?

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan er reglene?
Skrevet

Ei venninne som nå er blitt langtidssykemeldt, spurte meg om hun er nødt til å fortelle arbeidsgiveren at hun er gravid (hun skal føde om nesten 4 mnd). Hun kommer til å fortsatt være i sykemelding (av ulike årsaker) når hun får barnet. Hun ønsker å vente med å fortelle lederen sin at hun skal ut i svangerskapspermisjon, til hun har fått barnet. (Har nok litt å gjøre med at sist hun var gravid, var barnet dødfødt).

Jeg sa til henne at jeg tror hun er nødt til å si det før, pga å søke om svangerskapspermisjon og sånn. Men nå etterpå er jeg i tvil om det jeg sa stemmer. Kanskje hun KAN la være å si noe, til barnet er født??

Skrevet

Det finnes regler for sånt.

"Varsel til arbeidsgiver om graviditeten.

Du har ingen juridisk plikt til å si ifra til arbeidsgiver straks du er blitt gravid. Av lojalitetshensyn bør du likevel gi beskjed ganske tidlig i svangerskapet slik at arbeidsgiver får muligheten til å planlegge arbeidet fremover.

Dersom du skal ta ut permisjon på mindre enn 12 uker må arbeidsgiver varsles minst 1 uke før permisjonen starter. Skal du ta ut mer enn 12 ukers permisjon, må arbeidsgiver minst 4 uker før, se aml §31. "

http://tinyurl.com/yybybn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...