Gå til innhold

Er film med på å endre oppfatningen din...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Film er så mangt. Selv fiksjon kan være basert på virkelige hendelser. F.eks. filmer fra andre verdenskrig. Dette er ikke engang dokumentarfilmer, men det er klart man kan lære noe av dem.

Serier og tv-debatter er naturligvis ikke film.

Nei, men det er på ingen måte opplagt at "film" også omfatter "dokumentar". Det vanligste er nok å se på det som to ulike kategorier. "Film" er stort sett synomynt med f.eks. det som vises på kino.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• mumitrollet

8

• Mrs. Wallace

3

• morsan

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nei, men det er på ingen måte opplagt at "film" også omfatter "dokumentar". Det vanligste er nok å se på det som to ulike kategorier. "Film" er stort sett synomynt med f.eks. det som vises på kino.

Tull.

Som sagt: Dokumentarfilm går like mye under begrepet film som pop går under begrepet musikk.

Pop er en genre under musikk. Dokumentarfilm er en genre under film.

Gjest funderine
Skrevet

Når noen sier "film" så oppfatter jeg det som de hovedsaklig mener fiksjon. Snakker du om alle typer TV-programmer generelt, uansett genre (dokumentar, debattprogrammer, dokumentarer, serier osv.), så er det klart at mye kan være interessant, evt underholdende.

Personlig liker jeg egentlig bøker (fag- og skjønnlitteratur) bedre enn film.

Jeg mener det ikke går å si nei på det spørsmålet jeg kom med.....

Gjest funderine
Skrevet

Film er så mangt. Selv fiksjon kan være basert på virkelige hendelser. F.eks. filmer fra andre verdenskrig. Dette er ikke engang dokumentarfilmer, men det er klart man kan lære noe av dem.

Jeg tror fiksjon også kan få oss til å tenke anderledes, og jeg har også tenkt på den makten en regissør f.eks. kan ha.

Om et stort selskap står bak en filmproduksjon kan det vel påvirke filmen noe.

Gjest funderine
Skrevet

Dokumentar er vel ikke film som innleggskriver her mener? Hu nmener vel fiktive filmer, ikke faktisk opplysnings materiell.

Jeg mener forskjellige filmer, også dokumentarer.

Skrevet

Nei, det kan vi ikke diskutere til vi blir blå i trynet.

Det å si at dokumentarfilm ikke går under film er som å si at pop ikke går under musikk.

Whatever...

Gjest funderine
Skrevet

Jeg er ikke vanskelig. Det finnes haugevis av dokumentarfilmer der ute. Det er en egen genre under film, som grøsser, action og komedie også er det.

Det finnes også haugevis av filmer som er basert på virkelige hendelser, men som likevel går under "thriller", "drama", "action", osv, og disse er ikke engang dokumentarfilmer, men underholdningsfilmer.

Men kan lære noe av dem.

Det stemmer.

Skrevet

Jeg mener det ikke går å si nei på det spørsmålet jeg kom med.....

Da får du enten la være å spørre, eller spesifisere sørsmålet ditt en hel del.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror fiksjon også kan få oss til å tenke anderledes, og jeg har også tenkt på den makten en regissør f.eks. kan ha.

Om et stort selskap står bak en filmproduksjon kan det vel påvirke filmen noe.

Ja, en del fiction kan definitivt også få folk til å tenke.

Med mindre de er helt tanketomme på et mer generelt plan.

Gjest funderine
Skrevet

Helt enig med deg! Skjønner ikke at det går an å mene noe annet;-)

Er det noe du tenker over?

Har film f.eks. gitt deg nye interesser eller fått deg til å endre tankemønster? (Det siste er nok vanskelig å svare på.)

Skrevet

Tull.

Som sagt: Dokumentarfilm går like mye under begrepet film som pop går under begrepet musikk.

Pop er en genre under musikk. Dokumentarfilm er en genre under film.

Men da sier vi det sånn, da.

Gjest funderine
Skrevet

Da får du enten la være å spørre, eller spesifisere sørsmålet ditt en hel del.

Ingen grunn til sure miner.

Skrevet

Ingen grunn til sure miner.

Takk, det samme. Slik spørsmålet ditt var formulert, er både "ja" og "nei" høyst aktuelle svar. At du kommer med spesifiseringer/utdypninger senere er en en helt annen sak.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men da sier vi det sånn, da.

Det er klart vi sier det sånn. Nytter ikke å diskutere mot et svar som er like sikkert som 2+2.

Skrevet

""Film" er stort sett synomynt med f.eks. det som vises på kino."

Synes du.

Skrevet

Nå er det en god del dokumentarfilmer som vises på kino, da. I tillegg til at dokumentar er en sjanger under film. Og at spillefilmer også kan gi en mye, om man ser de riktige filmene.

Film er kunst og som all annen kunst kan den forandre vår oppfatning av noe. Eller påvirke følelseslivet vårt.

Skrevet

Jepp. Og filmer som "Hotel Rwanda" og "Crash", for eksempel.

Skrevet

Film er ikke akkurat fakta da. Jeg har vært såpass mye rundt omkring på ting at jeg vet at film og virkelighet er to ulike ting.

Så om du ser en film som feks "Crash", så setter den ikke igang noe som helst hos deg?

Skrevet

Mange dokumentarfilmer som går på kino, da. Som feks "Bowling for Columbine" og "Farenheit 911".

Film er samlebegrepet. Fiction og doku er sjangre innen film.

Skrevet

Ja, klart det! Enkelte filmer er svært lærerrike. De som aldri endrer oppfatninger etter å ha sett div. filmer kan umulig være helt i vater ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...