Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sparer 1600 kr på å skifte fra Hafslund variabelpris til spotpris hos den billigste. Hva er egentlig spotpris? Er det noe bindingstid e.l.? Lønner det seg å skifte til det?

Skrevet

Spotpris- eller markedspris for strøm betyr at forbrukeren betaler den samme prisen som grossistene betaler for strøm på den nordiske strømbørsen Nordpool. Denne prisen varierer svært raskt, og i takt med tilbud og etterspørsel på spotmarkedet.

Spotpris er mao dagens pris, og vil variere, men om det vil lønne seg å bytte til spotpris kan jeg desverre ikke svare på.

Skrevet

Mary Poppins har en fin forklaring på hva spotpris er, så det trenger jeg ikke å skrive noe om.

Jeg har det fordi jeg tror jeg tjener på det i lengden.

Skrevet

Spotpris- eller markedspris for strøm betyr at forbrukeren betaler den samme prisen som grossistene betaler for strøm på den nordiske strømbørsen Nordpool. Denne prisen varierer svært raskt, og i takt med tilbud og etterspørsel på spotmarkedet.

Spotpris er mao dagens pris, og vil variere, men om det vil lønne seg å bytte til spotpris kan jeg desverre ikke svare på.

Det er et lite påslag da på den prisen grossisten får.

Skrevet

Poppinsen har et bra svar til deg, men spotprisen varierer i utgangspunktet time for time.

Den er billigst om natten og den høyeste prisen er stort sett mellom kl 09 og 10 eller mellom kl 10 og 11 på formiddagen.

Men for at dette skal være mulig å avregne så brukes det en gjennomsnittspris over en periode, som oftest en måned eller ett annet tidsperiode avhengig av hvordan prisene har endret seg og hvor stor endringen har vært.

Skrevet

Men hvis spotpris er det samme som innkjøpspris, så blir det vel billigere enn variabelpris uansett? For selskapene legger jo på i prisen til forbrukerne.

Skrevet

Det er et lite påslag da på den prisen grossisten får.

ja det er klart:) jeg ordla meg litt feil ser jeg.

Skrevet

ja det er klart:) jeg ordla meg litt feil ser jeg.

Men du forklarte det svært godt, ikke alle som har greie på dette, skulle nesten tro at du jobbet i kraftbransjen:-)

Skrevet

Men du forklarte det svært godt, ikke alle som har greie på dette, skulle nesten tro at du jobbet i kraftbransjen:-)

neida men det hender jeg glimter til en gang i blant ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...