Gå til innhold

Ytringsfrihet yeah right

Anbefalte innlegg

Gjest wonderinggirl
Skrevet

Det er ytringsfrihet i Norge. På papiret. I teorien. Men det fins ikke så veldig mye ytringsfrihet gjør det vel?

- Sier du din mening om feks mot abort, ja da får du høre det! Ikke søren om du kan si noe slikt som støter så mange kvinner i så sårbare situasjoner.

- Sier du din mening om ting i islam og en del muslimer, ja da risikerer du livet ditt.

- Har du et syn på homofili som kanskje ikke de fleste har, ja da er du mer eller mindre bannlyst!

Er det EGENTLIG ytringsfrihet i Norge?

Min hensikt er IKKE å starte diskusjon rundt de eksemplene jeg nevnte, det var kun eksempler, ok?! Føler du at du kan ytre dine meninger om alt? Eller er du av de som lar deg rive med at Ola Nordmanns meninger?

Skrevet

Føler absolutt jeg kan mene det jeg vil. Man blir jo ikke fengslet og torturert av myndighetene om man ikke er enig med den sittende regjering. Og om noen går til fysisk angrep på meg pga av mine meninger så gjør de jo faktisk noe straffbart. Man har jo lov å mene, men man må jo også tåle at andre er uenig og argumenterer sin sak. Ekstremister finns overalt, og de ødelegger mye. Ekstremister vil vel være i mindretall alltid tror jeg og vil nok ikke komme til makten her i landet (forhåpentligvis!!).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er klart det er ytringsfrihet i Norge, men påstår du at homofile er like mye verdt som dyr så får du naturligvis høre. Det er vår ytringsfrihet å si deg imot.

Det har fint lite med manglende ytringsfrihet å gjøre at du ikke bør gå bort til en muslimterrorist og si han ligner fryktelig på Nasse Nøff. Selv om jeg vet det kan være fristende.

Skrevet

Ytringsfriheten er en juridisk og politisk ting. Du kan ikke forlange at alle enkeltindivider skal ta det du sier høyt på samme måte, eller respektere alle dine meninger.

"- Sier du din mening om feks mot abort, ja da får du høre det! Ikke søren om du kan si noe slikt som støter så mange kvinner i så sårbare situasjoner."

Av hvem? Hvis jeg sier at mora di har sex med eseler, så får jeg sikkert "høre det" jeg også.

Jeg er imidlertid enig i at abort er et "betent" tema. Kvinner flest - ihvertfall veldig mange - blir krakilske hvis du påpeker at det faktisk ER drap, uansett hva man måtte mene om moralen i det. Men det er jo bare ett av mange "hete" temaer man ikke kan ta opp i en hvilken som helst sammenheng.

"- Sier du din mening om ting i islam og en del muslimer, ja da risikerer du livet ditt."

Det er selvfølgelig et problem. Men det er heller ikke juridisk. Det er en følge av voldskulturen som henger med en del islamske kulturer. Men hvis du går et visst sted, til en viss supporterklubb, og sier meningen din om akkurat _det_ fotballaget, så risikerer du også livet. Det betyr ikke at staten eller myndighetene nekter deg å ytre deg.

"- Har du et syn på homofili som kanskje ikke de fleste har, ja da er du mer eller mindre bannlyst!"

Neppe. Det er like mange idioter som ikke takler at andre har en annen legning enn seg selv, som vi som gir fullstendig faen i slike totalt irrelevante og uinteressante detaljer.

"Er det EGENTLIG ytringsfrihet i Norge?"

Ja, det er det. At det ikke alltid er ytringsfrihet om alle emner i et samfunn, p.g.a at mennesker er mennesker, er en annen ting.

MEN - regjeringen har gått langt i å forsøke å ta fra oss yttringsfriheten i den siste tiden, med slike flaue opptredender som de som kom i forbindelse med muhammad-pedofil-voldsape-tegningene. Det er ikke en bra utvikling.

"Min hensikt er IKKE å starte diskusjon rundt de eksemplene jeg nevnte, det var kun eksempler, ok?!"

"Føler du at du kan ytre dine meninger om alt?"

Ja. Men ikke _overalt_. Jeg går selvfølgelig ikke på en abortklinikk hvor det sitter skakkjørte og skjøre tenåringsjenter, og roper opp om hva jeg egentlig mener om abort. Ei heller går jeg rundt i Oslo sentrum og snakker høyt om hva jeg mener om enkelte av innvandrermiljøene.

"......................................."

Gjest Persille
Skrevet

Det er klart det er ytringsfrihet i Norge, men påstår du at homofile er like mye verdt som dyr så får du naturligvis høre. Det er vår ytringsfrihet å si deg imot.

Det har fint lite med manglende ytringsfrihet å gjøre at du ikke bør gå bort til en muslimterrorist og si han ligner fryktelig på Nasse Nøff. Selv om jeg vet det kan være fristende.

Du kan jo gjøre det de dagene du ikke denger halloween-barn, da får du jo litt vold i nabolaget (som du etterlyste tidligere) :)

Skrevet

Ikkeeksisterende ytreingsfrihet er noe ganske annet enn å bli motsagt av vennina si og "folk flest". Det er å bli fengslet, torturert og drept av myndighetene for sine meninger.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du kan jo gjøre det de dagene du ikke denger halloween-barn, da får du jo litt vold i nabolaget (som du etterlyste tidligere) :)

Hehe, nå kom jeg på noe jeg skrev i fjor. Men det var ingen, bortsett fra DarkPink (sorry, DP :)), som gikk frampå. :)

http://tinyurl.com/yy3swf

Skrevet

Det er ytringsfrihet, ja.

Men det er selvsagt ikke det samme som friheten til ikke å bli motsagt. Snarere tvert imot - de som mener noe annet enn deg, har like selvsagt rett til å ta til motmæle.

Tåler du ikke det, og dermed holder kjeft, er det du selv som har pålagt deg sensur - ikke staten.

Gjest Persille
Skrevet

Hehe, nå kom jeg på noe jeg skrev i fjor. Men det var ingen, bortsett fra DarkPink (sorry, DP :)), som gikk frampå. :)

I know! Den var knall :)

Jeg lo mye av det - ser jeg har kommentert det til og med!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er ytringsfrihet, ja.

Men det er selvsagt ikke det samme som friheten til ikke å bli motsagt. Snarere tvert imot - de som mener noe annet enn deg, har like selvsagt rett til å ta til motmæle.

Tåler du ikke det, og dermed holder kjeft, er det du selv som har pålagt deg sensur - ikke staten.

Enig med deg! Ytringsfrihet betyr heller ikke at man MÅ si alt som faller en inn.

Gjest girl with no name
Skrevet

Det ER ytringsfrihet. Men jeg er ikke så dum at jeg klager på islam hvis jeg er sammen med islamister,. innvandrere hvos det sitter mange slike rundt meg, å gifte seg med thaidamer hvis sønn til venninna mi har gjort det, på homifili hvis nabo'n som er homifil hører det. Skjønner? Jeg velger mitt publikum!

Skrevet

Det heter forøvrig ikke å "gå frempå", men å "gå fem på"...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det har du naturligvis helt rett i, men det hadde jeg faktisk glemt. :)

Skrevet

Enig med deg! Ytringsfrihet betyr heller ikke at man MÅ si alt som faller en inn.

Og det er et VELDIG godt poeng.

Skrevet

Ytringsfrihet betyr først og fremst at du kke kan straffeforfølges på grunn av dine uttalelser.

Men også denne siden av utryngsfriheten er begrenset - f eks mot diskriminerende ytringer, blasfemi og ærekrenkelser.

Ytringsfrihet betyr ikke at du alltid og i enhver sammenheng kan ytre akkurat det du vil uten at det kan få andre reaksjoner enn offentlig straffeforfølgelse. At folk motsier deg eller reagerer med avsky eller at du kan måtte frasi deg en statsrådpost anses ikke som innskrenkninger i ytringsfriheten.

Gjest poltergeist
Skrevet

Og "for øvrig" skrives i to ord...

Gjest poltergeist
Skrevet

Neida, det kan utmerket godt skrives i ett ord, forøvrig. Bare se:

http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=for%F8vrig&publications=23

Faen!

Står da i kontrast til denne:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=for%F8vrig&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Intet treff på "forøvrig".

Her finnes bare "for øvrig" i to ord:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=for+%F8vrig&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Og siden du viser til en profittør, og jeg til et oppslagsverk administrert av et ikke profittbasert universitet, har jeg rett.

:-P

Skrevet

Ja, det er ytringsfrihet i Norge. Motstykket til at du har lov til å si hva du mener, er at du må tåle motbøren når andre er uenige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...