Gjest awiti Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Skulle gjerne hatt et fagsvar her, men andre må gjerne også svare. Jeg har sett litt i felleskatalogen, men forstår jo lite av dette, derfor spør jeg her. Jeg har tidligere brukt efexor, med store bivirkninger, så den kan ikke brukes igjen, desverre. 1. Hvordan er Cymbalta bygget opp kjemisk i forhold? Er det stor forskjell, slik at problemer på efexor ikke trenger og komme på Cymbalta. Jeg sliter med alvorlig depresjon med trøtthet og soving hele døgnet. Jeg prøver og komme meg opp, men depresjonen gjør at jeg ikke klarer og aktivisere meg, eller komme lengre enn til kjøkkenet eller badet. 2. Så jeg trenger noe som mulig kan dempe trøttheten litt, ettersom søvn i min depresjon ikke er noe problem. Derfor er det jo uaktuelt med Remeron f.eks. Er Cymbalta mer aktuelt her? Så leser jeg også at Cymbalta kan ha virkning på overaktiv blære og nevrologiske smerter (fra englesk Wikipedia: Duloxetine hydrochloride (brand names: Cymbalta/Yentreve and in Europe known as Xeristar) is a medically used drug that primarily targets major depressive disorders (MDD), pain related to diabetic peripheral neuropathy and stress urinary incontinence (SUI)). Jeg har ikke diabetes, men sliter veldig med overaktiv blære (enten at det presser på konstant, selv om det ikker noe der, eller at det bare renner. Jeg har brukt medisiner mot dette som har hatt litt effekt. 3. Derfor lurer jeg på om dette også kan være et argument for og bytte til Cymbalta. Jeg håper jeg kan få et fagsvar på dette, ettersom det ville bety enormt mye for meg. Ellers tar jeg i mot alle svar fra andre med erfaringer med stor takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252433-trenger-s%C3%A5rt-et-fagsvar-cymbalta-vs-efexor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 1. Hvordan er Cymbalta bygget opp kjemisk i forhold? Er det stor forskjell, slik at problemer på efexor ikke trenger og komme på Cymbalta. S: Efexor og Cymbalta er så ulike at det er meget godt håp om at de bivirkninger du fikk på Efexor ikke trenger å komme på Cymbalta. 2. Så jeg trenger noe som mulig kan dempe trøttheten litt, ettersom søvn i min depresjon ikke er noe problem. Derfor er det jo uaktuelt med Remeron f.eks. Er Cymbalta mer aktuelt her? S: Cymbalta er absolutt et aktuelt alternativ. Jeg har ikke diabetes, men sliter veldig med overaktiv blære (enten at det presser på konstant, selv om det ikker noe der, eller at det bare renner. Jeg har brukt medisiner mot dette som har hatt litt effekt. 3. Derfor lurer jeg på om dette også kan være et argument for og bytte til Cymbalta. S: Dette er et meget godt tilleggsargument for å forsøke Cymbalta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252433-trenger-s%C3%A5rt-et-fagsvar-cymbalta-vs-efexor/#findComment-1993067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest awiti Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 1. Hvordan er Cymbalta bygget opp kjemisk i forhold? Er det stor forskjell, slik at problemer på efexor ikke trenger og komme på Cymbalta. S: Efexor og Cymbalta er så ulike at det er meget godt håp om at de bivirkninger du fikk på Efexor ikke trenger å komme på Cymbalta. 2. Så jeg trenger noe som mulig kan dempe trøttheten litt, ettersom søvn i min depresjon ikke er noe problem. Derfor er det jo uaktuelt med Remeron f.eks. Er Cymbalta mer aktuelt her? S: Cymbalta er absolutt et aktuelt alternativ. Jeg har ikke diabetes, men sliter veldig med overaktiv blære (enten at det presser på konstant, selv om det ikker noe der, eller at det bare renner. Jeg har brukt medisiner mot dette som har hatt litt effekt. 3. Derfor lurer jeg på om dette også kan være et argument for og bytte til Cymbalta. S: Dette er et meget godt tilleggsargument for å forsøke Cymbalta. Tusen takk for svar!!! Du aner ikke hvor mye det betyr for meg at du svarte. Bare et lite tilleggspørsmål: Hvordan bytter jeg fra 20 mg Cipralex til Cymbalta på best mulig måte? Hele Cipralexdosen har blitt tatt på kvelden i et forsøk på og minske trøttheten (hvis det har noe og si for byttet). Igjen: hjertelig takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252433-trenger-s%C3%A5rt-et-fagsvar-cymbalta-vs-efexor/#findComment-1993542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Tusen takk for svar!!! Du aner ikke hvor mye det betyr for meg at du svarte. Bare et lite tilleggspørsmål: Hvordan bytter jeg fra 20 mg Cipralex til Cymbalta på best mulig måte? Hele Cipralexdosen har blitt tatt på kvelden i et forsøk på og minske trøttheten (hvis det har noe og si for byttet). Igjen: hjertelig takk for svar! Ned tra 20 mg til 10 mg Cipralex i to dager. Deretter direkte skifte til Cymbalta 60 mg. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252433-trenger-s%C3%A5rt-et-fagsvar-cymbalta-vs-efexor/#findComment-1993814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.