Gå til innhold

Alternativ oppvarming

Anbefalte innlegg

Gjest jeg fryser
Skrevet

Etter å ha forhørt meg om varmepumpe begynner jeg å bli rimelig sikker på at vi IKKE skal investere i dette, da den ikke er effektiv når det blir VIRKELIG kaldt 20-30 kuldegrader. Er det noen side på nettet med oversikt over alternative oppvamingsmetoder. Jeg vet f.eks. at det er noe som heter pelletsovn, og skulle gjerne skaffet meg mer informasjon om denne!

Videoannonse
Annonse
Gjest Elextra
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt finnes det mange typer varmepumper, og det er de rimeligste som ikke varmer tilstrekkelig når det er skikkelig kaldt.

Skrevet

Det spørs jo an på hvorfor du skal skaffe deg en annen varmekilde. Hvis det er for å varme opp huset ved alle temperaturer og har det glovarmt ved kaldere vær enn 20 minus, så er ikke varmepumpen det mest ideelle. Men hvis du tenker økonomi og vil spare endel strøm ved de mest vanlige temperaturene vi har her til lands, så er varmepumpe et godt alternativ.

Ei varmepumpe er ikke laget for å gi nok varme under minus 20 grader. Da må du ha tillleggsvarme som tar toppene.

Ta kontakt med de som selger vedovner, de har ofte også et utvalg pelletsovner, så de kan veilede deg videre.

Skrevet

Så vidt jeg har skjønt finnes det mange typer varmepumper, og det er de rimeligste som ikke varmer tilstrekkelig når det er skikkelig kaldt.

En luft/luft eller luft/vann varmpepumpe henter varmen fra lufta utenfor. Den vil ikke fungere ved 20 minusgrader og mister effekt under 7 minusgrader. Dette har ingenting med kvalitet/pris å gjøre.

En vann/vann varmepumpe derimot vil være effektiv ved lavere temperaturer da den henter varmen fra vann og dette er uansett over 0 grader.

Gjest girl with no name
Skrevet

Bor du et sted hvor det ofte blir 20-30 kuldegrader da? Det blir det veldig sjelden her, så varmepumpe for oss funker ypperlig. Den kan jo også kjøle om sommeren. Det gjør ikke mange andre fyringsanlegg. Vinterene har jo også blitt spådd å bli mildere.

Gjest jeg fryser
Skrevet

Bor du et sted hvor det ofte blir 20-30 kuldegrader da? Det blir det veldig sjelden her, så varmepumpe for oss funker ypperlig. Den kan jo også kjøle om sommeren. Det gjør ikke mange andre fyringsanlegg. Vinterene har jo også blitt spådd å bli mildere.

Jepp, jeg bor på et skikkelig kaldt sted på indre østlandet! Må regne med ned i 30 kuldegrader i minst en periode i løpet av vinteren=(

Gjest girl with no name
Skrevet

Jepp, jeg bor på et skikkelig kaldt sted på indre østlandet! Må regne med ned i 30 kuldegrader i minst en periode i løpet av vinteren=(

Å, fytti rakker'n! Brrrr... Hvis det blir for kaldt drar vi på med litt parafinfyring ved siden av vi. Men hos oss det som sagt sjelden nødvendig.

thuva1365380402
Skrevet

Vi har kjøpt oss propanovner vi. En til hver etasje. Kjøpte de på Maxbo til 898,- pr. stk. I tillegg må man ha propanflasker. Så vi håper å kunne bruke mest av det. Når man setter på den så varmer den utrolig fort opp synes vi.

Skrevet

Vi har kjøpt oss propanovner vi. En til hver etasje. Kjøpte de på Maxbo til 898,- pr. stk. I tillegg må man ha propanflasker. Så vi håper å kunne bruke mest av det. Når man setter på den så varmer den utrolig fort opp synes vi.

Jeg holdt på å kjøpe det samme men jeg er skeptisk til propan i gulvet. Men jeg fryser hele tida og kan du overtale meg til å kjøpe også :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...