basssee Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Har hatt panikkangst i 18 år, vært plaget med derealisasjon store deler av livet og vært dyp deprimert de siste ti årene, går nå på effexor 225, noe som hjelper på angsten, men er helt virkningsløst for depresjonen. Depresjonen min kom etter en innleggelse på sykehus i 96, hvor jeg var svært syk med lungebetennelse, halsbetennelse og diverse annet. Var svært slapp når jeg kom ut av sykehuset, og følte aldri at jeg fikk energien tilbake. Depresjonen min utarter seg mer som total utmattelse enn utpreget tristhet. Jeg ser mye glede i livet, jeg har bare ikke energien til å oppleve den. Prøvde amfetamin for halvannet år siden, noe som fort utviklet seg til daglig misbruk. I ett år brukte jeg ca et gram for dagen, hver dag. Som du sier, psykiatrien flyter over av ungdom (er selv 25) med amfetaminpsykoser, men det merkelige var at jeg ikke opplevde noen bivirkninger. Jeg følte virkelig at amfetaminen "klødde meg der jeg klødde", og kunne aldri overhodet identifisere meg med noen aktører innen miljøet. Man kan godt argumentere med at det bare var et tidsspørsmål før jeg ville lidd psykisk overlast og forverret mine symptomer, men jeg fikk jo høre fra flere behandlere at jeg innen et halvt år ville være svært mye verre. Har nå sluttet med amfetamin av grunner som økonomi og at jeg ikke ønsker kontakt med et kriminelt miljø psykotisk på sin egen amfetamin. Jeg merket også èn negativ bivirkning; jeg brydde meg ikke så mye om ting jeg vet jeg burde bry meg mer om, som at hygienen ikke var på topp o.l. Å slutte var ikke noe problem i det hele tatt, men nå, etter et halvt år, er jeg bare tilbake der jeg var før. Sliten i kropp og sjel og konstant følelse av akatisia. Har mast meg til å få prøve zyban i samråd med min psykiater, noe som var "et av mine kriterier for å slutte", dvs, jeg ønsket en behandlingsplan som ikke eksisterte. Jeg har lest litt på internett og det er et par ting som jeg finner interessant. Noen rapporter viser at personer med CFS ofte ikke opplever samme mengde bivirkninger på amfetamin som de fleste andre, og i tillegg at CFS av og til (ofte?) kan starte med en større infeksjon. Har du noen formening her om det kanskje kan være en slags CFS? Jeg er klar over at det er en sekunder diagnose, og at jeg først og fremst oppfyller kravene til en depresjon, men diagnoser er vel bare ord og vi har alle unike hjerner med sin kjemi og biologi. (og hvis noen har lest hit og lurer på å teste amfetamin selv må det frarådes på det sterkeste. Jeg har enda til gode å treffe en oppegående kronisk amfetaminmisbruker, og jeg har truffet mange!) Beklager langt innlegg Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252498-nhd-amfetamin-uten-bivirkninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Dette kan godt være CFS. Den starter ofte med en infeksjon. Må innrømme at jeg ikke har kunnskap om CFS, amfetamin og bivirkninger. Imponerende på alle måter at du har greid å slutte og de holdninger du har bevart tross stort forbruk :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252498-nhd-amfetamin-uten-bivirkninger/#findComment-1993145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Kan dette være interessant for deg? http://www.peerview-institute.org/news/content.nsf/NTKPaperFrameSet?OpenForm&pp=1&id=22BADA37E334D302852568E400572580&newsid=852571020057CCF68525720E00408810&locref=ntkwatch&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&dopt=Abstract&list_uids=17050507 modafinil har i Norge handelsnavnet Modiodal 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252498-nhd-amfetamin-uten-bivirkninger/#findComment-1993819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AdneX Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg skal ikke bry meg med amfetamin-issuet eller hvorvidt basssee egentlig har CFS og ikke depresjon, bare gjøre oppmerksom på at SSRI kan gjøre CFS-pasienter sykere. En dr. Paul Cheney har forsket på bruk av Klonopin (Rivotril) i behandlingen av CFS. Dette fordi det primært er GABA og NMDA-reseptorene som er litt ute av drift.Man må derfor beskytte hjernen fra videre kjør (som SSRI kan gi) http://www.dfwcfids.org/medical/klonopin.html "Dr. Cheney prescribes Klonopin to address a condition associated with CFIDS called "excitatory neurotoxicity". To explain this condition to patients, he draws a line with "seizure" on the far left and "coma" on the far right. A big dot in the middle represents where healthy people are when awake. A dot somewhat to the right of the middle indicates where healthy people are when asleep, slightly shifted toward coma. He highlights in red the left portion of the line, from seizure to the middle, and labels it "Neurotoxic State" (damaging to the brain). He highlights in blue the right portion of the line, from coma to the middle, and labels it "Healing State". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252498-nhd-amfetamin-uten-bivirkninger/#findComment-1993841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg skal ikke bry meg med amfetamin-issuet eller hvorvidt basssee egentlig har CFS og ikke depresjon, bare gjøre oppmerksom på at SSRI kan gjøre CFS-pasienter sykere. En dr. Paul Cheney har forsket på bruk av Klonopin (Rivotril) i behandlingen av CFS. Dette fordi det primært er GABA og NMDA-reseptorene som er litt ute av drift.Man må derfor beskytte hjernen fra videre kjør (som SSRI kan gi) http://www.dfwcfids.org/medical/klonopin.html "Dr. Cheney prescribes Klonopin to address a condition associated with CFIDS called "excitatory neurotoxicity". To explain this condition to patients, he draws a line with "seizure" on the far left and "coma" on the far right. A big dot in the middle represents where healthy people are when awake. A dot somewhat to the right of the middle indicates where healthy people are when asleep, slightly shifted toward coma. He highlights in red the left portion of the line, from seizure to the middle, and labels it "Neurotoxic State" (damaging to the brain). He highlights in blue the right portion of the line, from coma to the middle, and labels it "Healing State". Det der var interessant,da jeg i alle år har hevdet at jeg må ha hatt en utmattelses diagnose. Det går an å ha CFS uten ME også, men ikke ME uten CFS har jeg lest. Eneste som har hjulpet meg nemlig er valium, og det er det som gir min lille energi. Har de siste 12 årene sagt at jeg har gått på valium og vilje. Valium påvirker jo også Gaba. Fikk utmattelsen akutt fem mnd etter siste fødsel. Svimmelhet og energiløshet overnatta. Så prøvde jeg ssri etter 10 år og ble innmari syk i oppstart, fikk anfall mens jeg brukte dem, og kom aldri opp i mer enn 7,5 mg. Hadde da serum på 40. Til mindre jeg brukte dess bedre ble det. Altså minidose, og det har blant annet ME foreningen sagt at kan hjelpe noen. Men jeg fikk anfall da jeg kom for lavt også, men hadde det OK på 3-4 mg?? Men jeg gikk aldri energi av cipralex, men var heller ikke deprimert. Det var jeg ikke iforkant heller, prøvde dem på grunn av denne utmattelsen. Seponeringen var helt forferdelig,og endte med innleggelse enda jeg trappet helt ned. Men fikk allikelvel min første deprejon og veldig økt angst(nå innvendig smerte) under og etter seponering.Og sliter veldig ennå. Så nå lurer jeg på om min første diagnose CFS kan være riktig allikevel?? Har jo fått angst og depr. i tillegg, men det var ikke slik det begynte som sagt. Det begynte med enorm slapphet og svimmelhet,kvalme og veldig lyd og lys ømfindtlighet, og så dro det på med engstelse på hva det kunne være.. og så ballet det på seg, og jeg fikk angst--sykdomsangst. For jeg hadde ikke vondt i sjelen, det var kroppen som sviktet. Var for noen år siden i kontakt med ME foreningen,(da legen trodde jeg hadde denne diagnosen)og formannen var ikke i tvil. Men i og med at jeg etterhvert fikk denne sykdomsangsten trodde de det var somatisert angst. Men det var ikke slik det begynte som sagt. Så kanskje det er grunnen til at jeg ble så innmari syk på ssri?? Vet du noe mer om dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252498-nhd-amfetamin-uten-bivirkninger/#findComment-1994466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AdneX Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Det der var interessant,da jeg i alle år har hevdet at jeg må ha hatt en utmattelses diagnose. Det går an å ha CFS uten ME også, men ikke ME uten CFS har jeg lest. Eneste som har hjulpet meg nemlig er valium, og det er det som gir min lille energi. Har de siste 12 årene sagt at jeg har gått på valium og vilje. Valium påvirker jo også Gaba. Fikk utmattelsen akutt fem mnd etter siste fødsel. Svimmelhet og energiløshet overnatta. Så prøvde jeg ssri etter 10 år og ble innmari syk i oppstart, fikk anfall mens jeg brukte dem, og kom aldri opp i mer enn 7,5 mg. Hadde da serum på 40. Til mindre jeg brukte dess bedre ble det. Altså minidose, og det har blant annet ME foreningen sagt at kan hjelpe noen. Men jeg fikk anfall da jeg kom for lavt også, men hadde det OK på 3-4 mg?? Men jeg gikk aldri energi av cipralex, men var heller ikke deprimert. Det var jeg ikke iforkant heller, prøvde dem på grunn av denne utmattelsen. Seponeringen var helt forferdelig,og endte med innleggelse enda jeg trappet helt ned. Men fikk allikelvel min første deprejon og veldig økt angst(nå innvendig smerte) under og etter seponering.Og sliter veldig ennå. Så nå lurer jeg på om min første diagnose CFS kan være riktig allikevel?? Har jo fått angst og depr. i tillegg, men det var ikke slik det begynte som sagt. Det begynte med enorm slapphet og svimmelhet,kvalme og veldig lyd og lys ømfindtlighet, og så dro det på med engstelse på hva det kunne være.. og så ballet det på seg, og jeg fikk angst--sykdomsangst. For jeg hadde ikke vondt i sjelen, det var kroppen som sviktet. Var for noen år siden i kontakt med ME foreningen,(da legen trodde jeg hadde denne diagnosen)og formannen var ikke i tvil. Men i og med at jeg etterhvert fikk denne sykdomsangsten trodde de det var somatisert angst. Men det var ikke slik det begynte som sagt. Så kanskje det er grunnen til at jeg ble så innmari syk på ssri?? Vet du noe mer om dette? Hei inkink Begrepsavklaringen er litt ymse i forhold til CFS og ME. Noen mener det er det samme, andre mener det er to vidt forskjellige ting. Jeg skal ikke spekulere så mye i det, men bare poengtere at det er viktig å få rett diagnose pga. at tilnærmingen er vidt forskjellig ved psykisk utmattelse og nevrologisk(ME) Det er veldig mange som får psykiatriske diagnoser på ME. Dette av to grunner: ME har som ett symptom at man blir mer vár og derfor også lettere "faller sammen" og noe som kan likne panikkanfall (men som egentlig er at det autonome nervesystemet er ute av drift), det andre er at det er en belastning å være så syk over lengre tid - mange får depresjon sekundært fra ME. Du kan lese mer om dette på: http://meforum.diskusjonsforum.no/ blant annet. Jeg kjenner igjen det du sier om Valium og seponeringsvanskene/ ettervirkningene med bl.a. smerter på SSRI. Men dette tør jeg ikke uttale meg så mye om. Noen mener at en medvirkende utløsende faktor ved ME kan være hormonelt betinget. Det at du fikk symptomer så snart etter en fødsel, kan være en indikator. Andre mener det også kan utløses/forverres ved bruk av antidepressive midler. Har du blitt utredet av indremedisiner/ endokrinolog og nevrolog med tanke på ME? Hvis ikke synes jeg du skal be om å bli det. En ME-diagnose kan være tung å få, men hele 20% blir helt friske, 70% blir mye bedre ved riktig aktivitetsavpasning, kosthold og rikelig hvile. Det kan også være en ide å holde seg mest mulig unna sukker, koffein, nikotin, tilsetningsstoffer, giftstoffer, m.m. Kanskje vil sykdomsangsten din bli bedre når du vet hva du har å forholde deg til? Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252498-nhd-amfetamin-uten-bivirkninger/#findComment-1994533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Hei inkink Begrepsavklaringen er litt ymse i forhold til CFS og ME. Noen mener det er det samme, andre mener det er to vidt forskjellige ting. Jeg skal ikke spekulere så mye i det, men bare poengtere at det er viktig å få rett diagnose pga. at tilnærmingen er vidt forskjellig ved psykisk utmattelse og nevrologisk(ME) Det er veldig mange som får psykiatriske diagnoser på ME. Dette av to grunner: ME har som ett symptom at man blir mer vár og derfor også lettere "faller sammen" og noe som kan likne panikkanfall (men som egentlig er at det autonome nervesystemet er ute av drift), det andre er at det er en belastning å være så syk over lengre tid - mange får depresjon sekundært fra ME. Du kan lese mer om dette på: http://meforum.diskusjonsforum.no/ blant annet. Jeg kjenner igjen det du sier om Valium og seponeringsvanskene/ ettervirkningene med bl.a. smerter på SSRI. Men dette tør jeg ikke uttale meg så mye om. Noen mener at en medvirkende utløsende faktor ved ME kan være hormonelt betinget. Det at du fikk symptomer så snart etter en fødsel, kan være en indikator. Andre mener det også kan utløses/forverres ved bruk av antidepressive midler. Har du blitt utredet av indremedisiner/ endokrinolog og nevrolog med tanke på ME? Hvis ikke synes jeg du skal be om å bli det. En ME-diagnose kan være tung å få, men hele 20% blir helt friske, 70% blir mye bedre ved riktig aktivitetsavpasning, kosthold og rikelig hvile. Det kan også være en ide å holde seg mest mulig unna sukker, koffein, nikotin, tilsetningsstoffer, giftstoffer, m.m. Kanskje vil sykdomsangsten din bli bedre når du vet hva du har å forholde deg til? Lykke til Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252498-nhd-amfetamin-uten-bivirkninger/#findComment-1994599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.