Gå til innhold

NHD: Kan du gi råd? Jeg er usikker.

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve

Jeg står i en for meg utfordrene situasjon. Jeg er i ett forhold. Å kunne være i ett forhold er min viktigste motivasjon for all endring.

Det er utfordrende for meg å være i forholdet på ett vettig vis, og ikke spille min utrygghet ut i mot partneren. Jeg er dog åpen om den.

Utryggheten i denne utfordringen er en enormt stor sak for meg.

For å klare denne utfordringen på ett vettig vis har jeg forminsket den. Prøvd å gjøre forholdet til en del av mitt liv, og ikke hele mitt liv.

Dersom jeg ikke hadde tatt tak ville forholdet vært hele mitt liv. Og naturlig nok strandet.

I det jeg har formisket dette enorme så har maten blitt forstørret. Når jeg har det harmonisk et maten en liten del; jeg spiser hver fjerde time fordi jeg må. Nå har jeg overspist.

Jeg tror det er riktig av meg å "formiske" forholdet ganske betraktelig, men jeg trenger en bekreftelse/avkreftelse i fra deg for dette har jeg egentlig ikke greie på.

Jeg lurer også på om den rette fremgangsmåten nå er å ta tak i det med maten. Ikke gruble på årsakene, men prøve å kontrollere matinntaket med vilje. Det blir jo ikke bedre av å spise.

Det er tydelig at problemene mine har hatt en tendens til å forskyve seg, og danne ledd i en lang kjede i stedet for at problemene blir frittstående ledd. Noe de jo egentlig ikke er. Hvordan bryte opp dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252809-nhd-kan-du-gi-r%C3%A5d-jeg-er-usikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet ditt er komplekst og jeg kan ikke hjelpe deg så mye.

Det jeg tror er viktig er at du tar tak i et og et problem, ikke analysere alt.

Nå har du problemer med overspising, og bør ta tak i det før du legger på deg mange kilo. Konsentrer deg kun om det til du har kontroll. Først da kan du ta tak i et annet problem, hvis du har noen.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg lurer også på om den rette fremgangsmåten nå er å ta tak i det med maten. Ikke gruble på årsakene, men prøve å kontrollere matinntaket med vilje. Det blir jo ikke bedre av å spise.

S: Du er på rett spor. Det viktige og riktige er å få kontroll med matinntaket. Årsaken er mindre viktig.

Gjest liten løve

S: Du er på rett spor. Det viktige og riktige er å få kontroll med matinntaket. Årsaken er mindre viktig.

Har tatt kontroll over matinntaket igjen. Det har gått relativt smertefritt, men så har ikke jeg hovedsaklig en overspisingsproblematikk. Men en plass må jo det og begynne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...