Gå til innhold

Svar fra Norsk Pasientskadeertatning

Anbefalte innlegg

Startet for snart to år siden en erstatningssak mot Norsk Pasientskadeerstatning fordi jeg fikk epilepsianfall under behandling med antidepressiva og antipsykotika . Nå etter et år og 10 måneder har jeg fått svar. Det ble avslag, og begrunnelsen er som følger:

På bakgrunn av sakens dokumenter, herunder den sakkyndiges vurdering, legger Norsk Pasientskadeerstatning til grunn at i den utstrekning det er årsakssammenheng mellom bruken av de aktuelle legemidler og dine (mine) epileptiske anfall, må dette anses som en kjent bivirkning som hensett til indiksasjonen for behandlingen, den gunstige effekt behandlingen hadde på grunnlidelsen samt bivirkningens relativt beskjedne varighet og omfang, må ligge innenfor det som er rimlig at du (jeg) selv bærer følgene av.

Slik jeg tolker dette så er epilepsi en helt vanlig bivirkning som man må kunne påregne å få ???

De skriver at bivirkningen hadde et beskjedent omfang, men jeg hadde fire GTK anfall og mistet førerkortet i 18 måneder. Jeg har også levd med usikkerhet om flere anfall.

Jeg har tenkt å klage, da dette virker urimelig på meg. Norsk Pasientskadeerstatning sier på nettsidene sine at at deres saksbehandlere skal ivareta klagers interresse, men for meg ser det ut til at mine interresser ikke er ivaretatt i det hele tatt. Bare legemiddelselskapenes.

Det jeg håper med dette innlegget er en faglig vurdering fra NHD, gjerne fra andre også

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253140-svar-fra-norsk-pasientskadeertatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jurist1

Det betyr ikke at epilepsi er en vanlig bivrkning som man må regne med å få, de sier ikke en gang at det er sikkert at medisinen er årsak til anfallene. Det betyr at epileptiske anfall er en kjent bivirkning (hvor hyppig vet jeg ikke). De har også foretatt en avveining mellom nytten av medisinene og risikoen for denne bivirkningen.

Hvis du leser pakningsvedlegget, vil du nok se at epileptiske anfall er en mulig bivirkning. Da har du fått vite om det, og har kunnet bestemme selv om du ville ta sjansen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...