Gjest melmøll Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Hvor har vi det fra? Fører det noe positivt med seg? Får det oss til å handle riktig? Jeg for min del har altfor mye av det, og jeg kan ikke se at det fører noe som helst positivt med seg. F.eks hvis jeg kommer for sent på jobb en gang, og har fryktelig dårlig samvittighet for det, så kan det likevel hende at jeg gjør det igjen. Jeg synes dårlig samvittighet er så lite konstruktivt. I dette tilfelle ville det heller hjelpe å gjøre noe konkret, f.eks sette på vekkeklokke, reise hjemmefra tidligere e.l. men det er ikke lett å bli kvitt dårlig samvittighet. Den følger meg i alt jeg gjør/ikke gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253156-d%C3%A5rlig-samvittighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Psykopater har ikke dårlig samvittighet. Erfaringen med dem er ikke udelt positive. Jeg mener samvittighet har betydelige positive effekter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253156-d%C3%A5rlig-samvittighet/#findComment-1999946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest melmøll Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Psykopater har ikke dårlig samvittighet. Erfaringen med dem er ikke udelt positive. Jeg mener samvittighet har betydelige positive effekter. Hva slags positiv effekt? Synes du man har godt av å ha dårlig samvittighet? Kanskje til en viss grad, men når det henger med deg hele tiden så blir det fryktelig slitsomt. Det er ikke alltid du har mulighet for å rette på det du har dårlig samvittighet for heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253156-d%C3%A5rlig-samvittighet/#findComment-1999951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah Elizabeth Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg tror det er bra at vi har noe inni oss som "sier i fra" når vi har gjort noe vi ikke bør gjøre eller lar være å gjøre noe vi bør gjøre. Det er til det beste for deg at du kommer deg på jobben til riktig tid og derfor mener jeg at det i utgangspunktet er positivt at du får dårlig samvittighet når du er for sent ute. Tenk så enkelt det ville være å droppe støvsuging, husvasken osv. hvis du absolutt ikke fikk dårlige følelser inni deg ved å la være å gjøre disse tingene. Eller tenk deg at du har en dårlig dag og kanskje er litt kort når du treffer en god venn på gaten. Den dårlige samvittigheten din gjør at du kanskje ringer i etterkant og forteller at du hadde en dårlig dag, eller kanskje du i alle fall passer på å være ekstra hyggelig neste gang du møter vedkommende? Det er ikke godt å vite i hvor stor grad vi ville evne å se at vi handler galt hvis vi ikke følte dårlig samvittighet. Jeg tror vi trenger den til å gi oss et spark bak noen ganger og det er absolutt positivt for oss. Det betyr ikke at jeg ikke vet hvor slitsomt det er når den dårlige samvittigheten gnager i oss. Som medisinstudent følte jeg at jeg gikk rundt med dårlig samvittighet konstant fordi det alltid er slik at man kan lese bare et par sider til. Nå har jeg pause fra studiene og jeg trodde jeg ville ha pause fra den dårlige samvittigheten også, men faktum er at den kanskje er enda verre nå fordi jeg føler at jeg ikke utretter noe. Det positive med dette er at lysten til å studere gradvis kommer tilbake fordi jeg innerst inne vet at det er best for meg tross alt. Vi ønsker alle sammen å kunne utrette noe positivt. Nå har jeg selvfølgelig tatt høyde for at du har dårlig samvittighet av normal grad, men siden spørsmålet ditt var hvorvidt dårlig samvittighet er positivt eller ikke, vil jeg si ja. Ikke alle ubehagelige følelser er av det vonde. Hvis du går rundt og føler overdreven skyld, blir saken selvfølgelig en helt annen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253156-d%C3%A5rlig-samvittighet/#findComment-2000003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest melmøll Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg tror det er bra at vi har noe inni oss som "sier i fra" når vi har gjort noe vi ikke bør gjøre eller lar være å gjøre noe vi bør gjøre. Det er til det beste for deg at du kommer deg på jobben til riktig tid og derfor mener jeg at det i utgangspunktet er positivt at du får dårlig samvittighet når du er for sent ute. Tenk så enkelt det ville være å droppe støvsuging, husvasken osv. hvis du absolutt ikke fikk dårlige følelser inni deg ved å la være å gjøre disse tingene. Eller tenk deg at du har en dårlig dag og kanskje er litt kort når du treffer en god venn på gaten. Den dårlige samvittigheten din gjør at du kanskje ringer i etterkant og forteller at du hadde en dårlig dag, eller kanskje du i alle fall passer på å være ekstra hyggelig neste gang du møter vedkommende? Det er ikke godt å vite i hvor stor grad vi ville evne å se at vi handler galt hvis vi ikke følte dårlig samvittighet. Jeg tror vi trenger den til å gi oss et spark bak noen ganger og det er absolutt positivt for oss. Det betyr ikke at jeg ikke vet hvor slitsomt det er når den dårlige samvittigheten gnager i oss. Som medisinstudent følte jeg at jeg gikk rundt med dårlig samvittighet konstant fordi det alltid er slik at man kan lese bare et par sider til. Nå har jeg pause fra studiene og jeg trodde jeg ville ha pause fra den dårlige samvittigheten også, men faktum er at den kanskje er enda verre nå fordi jeg føler at jeg ikke utretter noe. Det positive med dette er at lysten til å studere gradvis kommer tilbake fordi jeg innerst inne vet at det er best for meg tross alt. Vi ønsker alle sammen å kunne utrette noe positivt. Nå har jeg selvfølgelig tatt høyde for at du har dårlig samvittighet av normal grad, men siden spørsmålet ditt var hvorvidt dårlig samvittighet er positivt eller ikke, vil jeg si ja. Ikke alle ubehagelige følelser er av det vonde. Hvis du går rundt og føler overdreven skyld, blir saken selvfølgelig en helt annen. Jeg har vel en overdreven skyldfølelse, dels fordi folk rundt meg stiller urimelige krav til meg, dels fordi jeg stiller for store krav til meg selv. Jeg er forsåvidt enig i dine eksempler her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253156-d%C3%A5rlig-samvittighet/#findComment-2000011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg har vel en overdreven skyldfølelse, dels fordi folk rundt meg stiller urimelige krav til meg, dels fordi jeg stiller for store krav til meg selv. Jeg er forsåvidt enig i dine eksempler her. På hvilke måter stiller omgivelsene urimelige krav til deg? På hvilken måte krever du for mye av deg selv? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253156-d%C3%A5rlig-samvittighet/#findComment-2002496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Hva slags positiv effekt? Synes du man har godt av å ha dårlig samvittighet? Kanskje til en viss grad, men når det henger med deg hele tiden så blir det fryktelig slitsomt. Det er ikke alltid du har mulighet for å rette på det du har dårlig samvittighet for heller. Når dålig samvittighet går over til skydfølelse, er den _ikke_ positiv lenger! Samvittgheten kan forhindre oss i å gjøre mange dumheter, det gjør ikke skyldfølelsen! Viktig å skille mellom de to... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253156-d%C3%A5rlig-samvittighet/#findComment-2002527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.