Gå til innhold

jeg trenger hjelp men får den ikke

Anbefalte innlegg

Gjest nummer1

nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre..jeg er så fortvilet at jeg ikke klarer å slutte å gråte. har grått i to timer nå..jeg har vært sykm fordi jeg har vært totalt utmattet siden 17/9 i år. jeg har i denne perioden etter eget ønske forsøkt meg i 50% jobb men fant fort ut at d ikke gikk så bra..så jeg ble fullt sykm. legen min gjør ingenting for å hjelpe meg utenom dette enda jeg har sagt at jeg ønsker hjelp for å komme meg på beina og er villig til å gjøre hva som helst for dette slik at jeg kan fungere i jobb og hjemme. uansett om d er fysisk el psykisk. pga store smerter fra ryggen og opp til nakken og i skuldrene har han sendt meg til MR. skal dit på fredag. men dette var bare for sikkerhets skyld sa han. han regnet m at de ikke fant noe der. var hos legen igjen i dag derfor er jeg så fortvilet også... d virker ikke som han tar meg på alvor og nå måtte jeg iallefall jobbe 50 % pga trygdekont. fra egentlig i går. men må starte i morgen. dette er jeg langt i fra klar til, og på veien fra legen ville jeg helst bare kjøre rett inn i en trailer og gjøre slutt på alt men var ikke sterk nok til d. for jeg orker snart ikke mer. har bare hanglet i 5-6 år nå og er lei av alt. jeg klarer rett og slett ikke starte i morgen og denne jobben gikk jeg frivillig tilbake til da jeg egentlig gikk på attføring men ble enig m saksbehandler på aetat om at jeg kunne gjenoppta attf.hvis d skulle gå galt. d gjorde d desverre..har søkt men dette tar tid..jobber som renholder og har gjort d i ti år og tror ikke jeg lenger har helse til en slik jobb pga nakke og skuldre. dette ble langt jeg er kjempe fortvilet og kommer til å si opp jobben fordi jeg ikke klarer d og fordi legen min ikke kan gjøre noe for å hjelpe meg. jeg har ny lege nå fordi vi flyttet og d var gamle legen min som hjalp meg m atføringen og alt det men denne nye tror jeg ikke tar meg alvorlig. jeg har prøvd å være positiv og se løsningerr slik at jeg kan fungerer men som jeg har sagt til han så må jeg ha hjelp til dette men som sagt gjør han ingenting. jeg ser vel desverre for frisk ut..hva skal jeg gjøre!!!! dette tar helt knekken på meg!!hadde jeg hatt mot til d ville jeg kjørt inni en lasebil eller noe annet for å rope om hjelp om ikke annet, må d noe tragisk til for å få hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253194-jeg-trenger-hjelp-men-f%C3%A5r-den-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For all del, ikke kjør inn i en lastebil og gi en annen problemer for livet, fordi du ikke takler dine akkurat nå!

Det må finnes bedre måter å rope om hjelp på! Ta MR først og vent på resultatene. Deretter tar du et skikkelig oppgjør med legen din. Begynn på jobb igjen 50% og gå til legen hvis det blir for ille igjen.

Her må _du_ ta ansvar for eget liv og ikke gi jobben til andre. Det er knalltøft å være syk i Norge og man får ingenting uten å gjøre egeninnsats.

Jeg har kjempet i 13 år og er enda ikke helt i mål, men jeg står oppreist enda!

Ta deg et krafttak i nakken din og løft deg opp. Og vil du forsøke på et likssomselvmord, som et rop om hjelp, så ikke innvolver andre!

Lykke til!

Gjest nummer1

For all del, ikke kjør inn i en lastebil og gi en annen problemer for livet, fordi du ikke takler dine akkurat nå!

Det må finnes bedre måter å rope om hjelp på! Ta MR først og vent på resultatene. Deretter tar du et skikkelig oppgjør med legen din. Begynn på jobb igjen 50% og gå til legen hvis det blir for ille igjen.

Her må _du_ ta ansvar for eget liv og ikke gi jobben til andre. Det er knalltøft å være syk i Norge og man får ingenting uten å gjøre egeninnsats.

Jeg har kjempet i 13 år og er enda ikke helt i mål, men jeg står oppreist enda!

Ta deg et krafttak i nakken din og løft deg opp. Og vil du forsøke på et likssomselvmord, som et rop om hjelp, så ikke innvolver andre!

Lykke til!

takk for det.. d m laste bil var nok bare en tanke i ren fortvilelse og jeg tenkte akkurat som deg at dette ville være å innvolvere andre.. skulle skrevet d men glemte det.. har kontrollen enda men man kan bli temmelig fortvilet!!! d er jammen ikke enkelt i helse norge. man må være frisk for å være syk....

Gjest nummer1

takk for det.. d m laste bil var nok bare en tanke i ren fortvilelse og jeg tenkte akkurat som deg at dette ville være å innvolvere andre.. skulle skrevet d men glemte det.. har kontrollen enda men man kan bli temmelig fortvilet!!! d er jammen ikke enkelt i helse norge. man må være frisk for å være syk....

forresten så syns jeg at jeg har kjempet mye selv for å finne ut av ting og har prøvd m egen innsats men når man ikke klarer d alene-hva skal man da gjøre?!!! tror heller ikke jeg greier mæte opp på jobb i morgen for da kommer alle spørsmål om hvordan d går m meg osv osv og jeg takler ikke d oppå alt dette.......

forresten så syns jeg at jeg har kjempet mye selv for å finne ut av ting og har prøvd m egen innsats men når man ikke klarer d alene-hva skal man da gjøre?!!! tror heller ikke jeg greier mæte opp på jobb i morgen for da kommer alle spørsmål om hvordan d går m meg osv osv og jeg takler ikke d oppå alt dette.......

Du har ikke så mye valg angående jobben, har du? Du må ha penger til å leve. Si til de andre at du øsnker ikke å prate om hvordan du har det akkurat nå! Vær bestemt.

Det gjelder leger og annet helsepersonell også, vær bestemt, uten å virke agressiv. Kun _du_ vet hvor det er vondt, når det gjør vondt og hva som er vondt. Ikke nøl med å si ifra.

Jeg følte meg lenge som en kastdukke i systemet, helt til _jeg_ tok ansvar over mitt liv!

Har vært på undersøkelser som var så smertefulle at jeg lå og gråt om nettene av smerte. Slik skal det _ikke_ være! Nå sier jeg bestemt NEI, til noe jeg vet vil påføre meg unødvendige smerter og belastninger.

Leger er skeptiske til alt som ikke kan sees på røntgen MR eller lignende, men det gjør ikke dine smerter mindre eller verdiløse for det!

Anti-depressiva kan hjelpe deg ut av hengemyra du nå er i, men de gir deg ikke mindre følelser eller smerter.

Godt å høre at du ikke vil innvolvere andre i "ulykker". Du får hjelp! Bare vær fast bestemt på at _du_ fortjener hjelp!

Annonse

Gjest nummer1

Du har ikke så mye valg angående jobben, har du? Du må ha penger til å leve. Si til de andre at du øsnker ikke å prate om hvordan du har det akkurat nå! Vær bestemt.

Det gjelder leger og annet helsepersonell også, vær bestemt, uten å virke agressiv. Kun _du_ vet hvor det er vondt, når det gjør vondt og hva som er vondt. Ikke nøl med å si ifra.

Jeg følte meg lenge som en kastdukke i systemet, helt til _jeg_ tok ansvar over mitt liv!

Har vært på undersøkelser som var så smertefulle at jeg lå og gråt om nettene av smerte. Slik skal det _ikke_ være! Nå sier jeg bestemt NEI, til noe jeg vet vil påføre meg unødvendige smerter og belastninger.

Leger er skeptiske til alt som ikke kan sees på røntgen MR eller lignende, men det gjør ikke dine smerter mindre eller verdiløse for det!

Anti-depressiva kan hjelpe deg ut av hengemyra du nå er i, men de gir deg ikke mindre følelser eller smerter.

Godt å høre at du ikke vil innvolvere andre i "ulykker". Du får hjelp! Bare vær fast bestemt på at _du_ fortjener hjelp!

jeg vil takke dere alle for god støtte, ved hjelp av dette og støtte fra min mor har jeg nå klart å roe meg ned. jeg har tatt et valg og sier opp jobben i morgen etter en samtale m aetat ang attføringen. d skulle ikke være noen probl å gjenoppta attføringen, for dette har jeg en avtale på, og jeg trenger heller ikke ny lege erklæring for dette. dessuten er dette en vikar jobb m kontrakt som går ut 31/12 så d er ikke SÅ farlig akkurat d liksom. For d har jo egentlig vist seg at jeg uansett må skifte beite,pga helsa og hvorfor ikke bare kaste seg ut i d m en gang. for d er ikke noe om å gjøre å bli gående hjemme heller! Men d jeg rett og slett fikk en reaksjon på var at legen ikke tar meg på alvor.. jeg har uttrykt meg tydelig om at jeg har prøvd å komme meg på beina selv men at jeg trenger hjelp fordi jeg ikke mestrer alt alene. men han har ikke gjort noe unntatt å henvise meg til altså mr. jeg synes virkelig at d er altfor lettvint å bare sykmelde uten å gjøre noe mer!!! gubben er enig m meg, han var m meg..og d at legen ikke gjør noe for at jeg skal bli frisk heller er temmelig frustrerende..har en følelse av at han ikke kan noe om dette og ikke vet hva han kan gjøre for meg.så jeg vurderer å skifte fastlege. jeg trodde virkelig at legene var der for å hjelpe folk men jeg er i ferd m å miste litt troen på dette. man blir nødt til å finne ut av ting på egen hånd (men da finner man jo ut at man feiler både d ene og d andre;) men uansett- tusen takk for enorm god støtte og mange varme klemmer til dere alle.

jeg vil takke dere alle for god støtte, ved hjelp av dette og støtte fra min mor har jeg nå klart å roe meg ned. jeg har tatt et valg og sier opp jobben i morgen etter en samtale m aetat ang attføringen. d skulle ikke være noen probl å gjenoppta attføringen, for dette har jeg en avtale på, og jeg trenger heller ikke ny lege erklæring for dette. dessuten er dette en vikar jobb m kontrakt som går ut 31/12 så d er ikke SÅ farlig akkurat d liksom. For d har jo egentlig vist seg at jeg uansett må skifte beite,pga helsa og hvorfor ikke bare kaste seg ut i d m en gang. for d er ikke noe om å gjøre å bli gående hjemme heller! Men d jeg rett og slett fikk en reaksjon på var at legen ikke tar meg på alvor.. jeg har uttrykt meg tydelig om at jeg har prøvd å komme meg på beina selv men at jeg trenger hjelp fordi jeg ikke mestrer alt alene. men han har ikke gjort noe unntatt å henvise meg til altså mr. jeg synes virkelig at d er altfor lettvint å bare sykmelde uten å gjøre noe mer!!! gubben er enig m meg, han var m meg..og d at legen ikke gjør noe for at jeg skal bli frisk heller er temmelig frustrerende..har en følelse av at han ikke kan noe om dette og ikke vet hva han kan gjøre for meg.så jeg vurderer å skifte fastlege. jeg trodde virkelig at legene var der for å hjelpe folk men jeg er i ferd m å miste litt troen på dette. man blir nødt til å finne ut av ting på egen hånd (men da finner man jo ut at man feiler både d ene og d andre;) men uansett- tusen takk for enorm god støtte og mange varme klemmer til dere alle.

Så flott å lese!!!

Du har virkelig tatt tak i livet ditt! Deilig å ha støtte hos både mor og mann...

Dette var nok en løsning som fikk deg til å slippe skuldrene et par hakk ned, med en gang!

Ønsker deg masse lykke til og mange klemmer...

Gjest nummer1

Så flott å lese!!!

Du har virkelig tatt tak i livet ditt! Deilig å ha støtte hos både mor og mann...

Dette var nok en løsning som fikk deg til å slippe skuldrene et par hakk ned, med en gang!

Ønsker deg masse lykke til og mange klemmer...

Lykke til du også- håper at du kommer deg i mål m dine probl du også:)

Lykke til du også- håper at du kommer deg i mål m dine probl du også:)

Jeg er en hard nøtt å knekke. Og trygdekontor og lege har ikke sett det siste av meg!

Har heldigvis en forståelsesfull lege og det har hjulpet meg enormt.

Så du burde bytte lege eller røske skikkelig opp i vedkommende...

Husker jeg brakk benet og det var en vidunderlig tid, med masse hensyn, enda smertene var latterlig milde i forhold til de jeg egentlig plages med...

Gjest nummer1

Jeg er en hard nøtt å knekke. Og trygdekontor og lege har ikke sett det siste av meg!

Har heldigvis en forståelsesfull lege og det har hjulpet meg enormt.

Så du burde bytte lege eller røske skikkelig opp i vedkommende...

Husker jeg brakk benet og det var en vidunderlig tid, med masse hensyn, enda smertene var latterlig milde i forhold til de jeg egentlig plages med...

d er som jeg sier at man må være frisk for å være syk.. og d du skriver om beinbruddet-d beviser jaggu meg mye!! er helt sykt at d skal være slik.. håper at du har fått en diagnose eller et navn på plagene dine slik at du kansje lettere får den hjelpen du trenger.. klem..

Annonse

d er som jeg sier at man må være frisk for å være syk.. og d du skriver om beinbruddet-d beviser jaggu meg mye!! er helt sykt at d skal være slik.. håper at du har fått en diagnose eller et navn på plagene dine slik at du kansje lettere får den hjelpen du trenger.. klem..

Javisst, må man være frisk for å være syk!

Etter 13 år er jeg enda til utredning! Slå den! Jeg har en diagnose, men de vet ikke helt hva de skal gjøre med den...

Jeg får massevis av hjelp og støtte av legen min. Staten liker ikke "kroniske smerter", men staten kan heller ikke trylle dem vekk, så staten har et problem.

Min diagnose er påvist gjennom røngenbilder, så den er sikker, men hva de vil gjøre med meg er ikke sikkert.

Så vær sterk og behold troen på deg selv. Ikke vik en tomme, når du møter helsepersonell, som vil forsøke å endre deg.

Og et tips! Vær alltid hyggelig mot "helsevesenet", det har en tendens til å lønne seg, du kan være bestemt likevel!

Gjest nummer1

Javisst, må man være frisk for å være syk!

Etter 13 år er jeg enda til utredning! Slå den! Jeg har en diagnose, men de vet ikke helt hva de skal gjøre med den...

Jeg får massevis av hjelp og støtte av legen min. Staten liker ikke "kroniske smerter", men staten kan heller ikke trylle dem vekk, så staten har et problem.

Min diagnose er påvist gjennom røngenbilder, så den er sikker, men hva de vil gjøre med meg er ikke sikkert.

Så vær sterk og behold troen på deg selv. Ikke vik en tomme, når du møter helsepersonell, som vil forsøke å endre deg.

Og et tips! Vær alltid hyggelig mot "helsevesenet", det har en tendens til å lønne seg, du kan være bestemt likevel!

ja da har du vært gjennom mye vil jeg tro..takk for gode råd og stå på videre du også...klem fra meg

Gjest nummer1

Hei.

Du trives vel ikke med å gå å vaske heller?Dette kan bidra til dårlig motivasjon og lite energi. Jeg er selv renholder på et sykehjem og har vært sykemeldt i snart et halvt år pga samme som deg.. Fikk en knekk...

til Alt er tiltak, kan jeg spørre hvilken hjelp eller behandling du får...? snakket m sjefen min i kveld som forsto meg. hun er så god og jeg vil savne henne masse d sa jeg også til henne. ja, en renholdsjobb er vel ikke akkurat noe som gir en så mye tilbake..d er desverre en jobb mange ser ned på, og d gjør noe m selvtilliten altså!! dessuten er d en fysisk tung jobb som sliter masse på nakke og skuldre, iallefall til meg.. håper du får hjelp slik at du kan omskoleres til en annen jobb. klem;)

Gjest Alt er tiltak

til Alt er tiltak, kan jeg spørre hvilken hjelp eller behandling du får...? snakket m sjefen min i kveld som forsto meg. hun er så god og jeg vil savne henne masse d sa jeg også til henne. ja, en renholdsjobb er vel ikke akkurat noe som gir en så mye tilbake..d er desverre en jobb mange ser ned på, og d gjør noe m selvtilliten altså!! dessuten er d en fysisk tung jobb som sliter masse på nakke og skuldre, iallefall til meg.. håper du får hjelp slik at du kan omskoleres til en annen jobb. klem;)

Jeg skal begynne hos psykolog den 29 november.Ellers så går jeg på en medisin som heter fluoxetin.

Er det muligheten?Å omskoleres til en annen jobb??Hva går dette ut på og hvilke satser er det?

Jeg har ikke så mye greie på dette men eneste jeg vet er at jeg orker ikke ha den jobben mer.. Er nok med at jeg er deprimert selv om ikke jobben skal gjøre det enda verre for meg.

Gjest nummer1

Jeg skal begynne hos psykolog den 29 november.Ellers så går jeg på en medisin som heter fluoxetin.

Er det muligheten?Å omskoleres til en annen jobb??Hva går dette ut på og hvilke satser er det?

Jeg har ikke så mye greie på dette men eneste jeg vet er at jeg orker ikke ha den jobben mer.. Er nok med at jeg er deprimert selv om ikke jobben skal gjøre det enda verre for meg.

Til Alt er tiltak: Ja d er mulig!! Du kan ha rett på yrkesrettet attføring,dvs økonomisk støtte til å skifte jobb, beholde den du har eller utdanne deg, men dette må du snakke m legen din og Nav om(ang utdanning er der et maks beløp hva den kan koste,den er også begrenset til 3år,men du kan evt betale noe selv).

Jeg var sykm i ett år (fra 03-04),mange går deretter over på rehabiliteringspenger dersom man ikke er frisk enda, og da med utsikt til bedring som d heter (man kan gå i ett år eller unntaksvis? mer på rehab. har jeg skjønt).

Men jeg gikk rett over på attføring, for jeg og legen var sikker på at jobben gjorde meg deprimert. Den ga meg ingenting tilbake-bare inntekt..Jeg møtte rett og slett veggen-noe jeg altså gjorde på nytt i sept, i år etter å ha prøvd renholdsjobben på nytt..I tillegg hadde/har jeg plager i nakke, skuldre og rygg.

Jeg vil anbefale deg å hente et søknadskjema om yrkesrettet attføring hos Nav allerede nå, dersom du synes at du kunne fungert i en annen jobb eller tatt en utdannelse. Hvis du føler deg bedre og i stand til å gjøre noe er dette ofte bedre enn å bli gående hjemme. Fyll ut og ta d m deg til legen din. Hør hva han mener om d og fortell han hvordan du har d ang jobben.

Du må ha lege erklæring fra legen din, hvis han mener at du pga helsen (i ditt tilfelle den psykiske helsen) burde omskoleres og få noe annet å gjøre. Hvis denne innvilges settes prosessen i gang: Du blir innkalt til samtale hos en saksbehandler hos Nav, og sammen m denne må dere finne ut hva som er hensiktsmessig for deg når d gjelder jobb og framtid. De kan tilby arbeidspraksis i skjermet virksomhet, i ordinær virksomhet, kurs, utdannelse eller annet.

D er viktig at du følger dine evner og interesser når du skal velge noe og selvfølgelig ta hensyn til dine begrensninger når d gjelder helsen din. Vær imidlertid obs på at denne prosessen kan ta tid, alt etter hvor du bor. Selv bodde jeg i Trondheim, og køen var laaaaaaang...

Økonomisk : Du får stønad til livsopphold, dette utgjør 66% av inntekten din. Har du barn kan du få dekket noe av barnepass utgifter (inntil 18-1900,- tror jeg) og redusert til andre barn osv. Du får kr 17? pr barn? tillegg og må du reise lengre enn 2km? til jpbben/skolen får du dekket rimeligste transport, eks buss. I forbindelse m utddanning får du i tillegg til utdannelsen dekket skolebøker +/- annet. Er ikke helt sikker der jeg, d kan du evt undersøke. OBS! Alle stønader unntatt livsopphold og barnetillegg får du kun når du er i tiltak, dvs når du er i arb.praksis, på kurs eller på skole ++.. Er du ikke i tiltak, dvs venter på tiltak eller annet,får du ikke disse stønadene (da får du altså kun stønad til livsopphold og evt barnetilllegg).

Dette tror jeg skulle være prossessen, iallefall var den slik for meg!! Håper at du ble litt klokere og at du finner ut hva som er best for deg. Muligheten er der, og som sagt er d ofte bedre å gjøre noe i stedet for å bare gå hjemme.. Man kan ofte bli verre av d har jeg erfart..D var derfor jeg valgte å prøve på nytt også -for prosessen tok litt for lang tid for meg, jeg ble bare mer deprimert av å gå hjemme og fant ut at jeg skuulle prøve på nytt i stedet. Men,som du ser-var dette dumt!! For jeg må nå gjennom denne prosessen på nytt..og m nedsatt energi kan dette i seg selv også tære på kreftene.. håper iallefall at du finner ut av ting og at du får den hjelpen du trenger! Jeg unner ingen å ha d slik og føler m deg!!!

D er forresten leit at folk skal se sånn ned på oss renholdere, for d er tross alt en av di viktigste jobbene vi har. (et kjøkken ville f.eks bli stengt dersom d ikke ble vasket). Og når man blir sett ned på slik så er d heller ikke noe rart at d gjør noe m en.. iallefall var d slik for meg... under 10 års jubileumet fra barne og ungd.skolen torde jeg ikke fortelle noen hva jeg jobbet m.. og slik skal d ikke være!!! Man må kunne være stolt av den jobben man gjør.. Tenker på deg. Lykke til videre;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...