Gå til innhold

jeg trenger hjelp men får den ikke

Anbefalte innlegg

Gjest Alt er tiltak

Til Alt er tiltak: Ja d er mulig!! Du kan ha rett på yrkesrettet attføring,dvs økonomisk støtte til å skifte jobb, beholde den du har eller utdanne deg, men dette må du snakke m legen din og Nav om(ang utdanning er der et maks beløp hva den kan koste,den er også begrenset til 3år,men du kan evt betale noe selv).

Jeg var sykm i ett år (fra 03-04),mange går deretter over på rehabiliteringspenger dersom man ikke er frisk enda, og da med utsikt til bedring som d heter (man kan gå i ett år eller unntaksvis? mer på rehab. har jeg skjønt).

Men jeg gikk rett over på attføring, for jeg og legen var sikker på at jobben gjorde meg deprimert. Den ga meg ingenting tilbake-bare inntekt..Jeg møtte rett og slett veggen-noe jeg altså gjorde på nytt i sept, i år etter å ha prøvd renholdsjobben på nytt..I tillegg hadde/har jeg plager i nakke, skuldre og rygg.

Jeg vil anbefale deg å hente et søknadskjema om yrkesrettet attføring hos Nav allerede nå, dersom du synes at du kunne fungert i en annen jobb eller tatt en utdannelse. Hvis du føler deg bedre og i stand til å gjøre noe er dette ofte bedre enn å bli gående hjemme. Fyll ut og ta d m deg til legen din. Hør hva han mener om d og fortell han hvordan du har d ang jobben.

Du må ha lege erklæring fra legen din, hvis han mener at du pga helsen (i ditt tilfelle den psykiske helsen) burde omskoleres og få noe annet å gjøre. Hvis denne innvilges settes prosessen i gang: Du blir innkalt til samtale hos en saksbehandler hos Nav, og sammen m denne må dere finne ut hva som er hensiktsmessig for deg når d gjelder jobb og framtid. De kan tilby arbeidspraksis i skjermet virksomhet, i ordinær virksomhet, kurs, utdannelse eller annet.

D er viktig at du følger dine evner og interesser når du skal velge noe og selvfølgelig ta hensyn til dine begrensninger når d gjelder helsen din. Vær imidlertid obs på at denne prosessen kan ta tid, alt etter hvor du bor. Selv bodde jeg i Trondheim, og køen var laaaaaaang...

Økonomisk : Du får stønad til livsopphold, dette utgjør 66% av inntekten din. Har du barn kan du få dekket noe av barnepass utgifter (inntil 18-1900,- tror jeg) og redusert til andre barn osv. Du får kr 17? pr barn? tillegg og må du reise lengre enn 2km? til jpbben/skolen får du dekket rimeligste transport, eks buss. I forbindelse m utddanning får du i tillegg til utdannelsen dekket skolebøker +/- annet. Er ikke helt sikker der jeg, d kan du evt undersøke. OBS! Alle stønader unntatt livsopphold og barnetillegg får du kun når du er i tiltak, dvs når du er i arb.praksis, på kurs eller på skole ++.. Er du ikke i tiltak, dvs venter på tiltak eller annet,får du ikke disse stønadene (da får du altså kun stønad til livsopphold og evt barnetilllegg).

Dette tror jeg skulle være prossessen, iallefall var den slik for meg!! Håper at du ble litt klokere og at du finner ut hva som er best for deg. Muligheten er der, og som sagt er d ofte bedre å gjøre noe i stedet for å bare gå hjemme.. Man kan ofte bli verre av d har jeg erfart..D var derfor jeg valgte å prøve på nytt også -for prosessen tok litt for lang tid for meg, jeg ble bare mer deprimert av å gå hjemme og fant ut at jeg skuulle prøve på nytt i stedet. Men,som du ser-var dette dumt!! For jeg må nå gjennom denne prosessen på nytt..og m nedsatt energi kan dette i seg selv også tære på kreftene.. håper iallefall at du finner ut av ting og at du får den hjelpen du trenger! Jeg unner ingen å ha d slik og føler m deg!!!

D er forresten leit at folk skal se sånn ned på oss renholdere, for d er tross alt en av di viktigste jobbene vi har. (et kjøkken ville f.eks bli stengt dersom d ikke ble vasket). Og når man blir sett ned på slik så er d heller ikke noe rart at d gjør noe m en.. iallefall var d slik for meg... under 10 års jubileumet fra barne og ungd.skolen torde jeg ikke fortelle noen hva jeg jobbet m.. og slik skal d ikke være!!! Man må kunne være stolt av den jobben man gjør.. Tenker på deg. Lykke til videre;)

Tusen takk for svar.

Problemet ligger og i det at jeg ikke vet om jeg er klar til ny jobb eller noe skole. Jeg har stor angst og rødmeproblem når det gjelder skole. Jeg klarer det bare ikke.Føler meg ikke klar til noe,eneste jeg vet er at jeg trenger mer enn 7000 kr i mnd..:( Jeg føler ikke at jeg klarer å komme noen vei i livet mitt..

Jeg kunne godt vært renholder hvis jeg tjente litt mer på det.. lønna er så lav og jeg blir såå sliten av å vaske hele dagen. Orker ikke tanken på å stå opp om morgenen for å vaske..puh..

Fortsetter under...

Gjest nummer1

Tusen takk for svar.

Problemet ligger og i det at jeg ikke vet om jeg er klar til ny jobb eller noe skole. Jeg har stor angst og rødmeproblem når det gjelder skole. Jeg klarer det bare ikke.Føler meg ikke klar til noe,eneste jeg vet er at jeg trenger mer enn 7000 kr i mnd..:( Jeg føler ikke at jeg klarer å komme noen vei i livet mitt..

Jeg kunne godt vært renholder hvis jeg tjente litt mer på det.. lønna er så lav og jeg blir såå sliten av å vaske hele dagen. Orker ikke tanken på å stå opp om morgenen for å vaske..puh..

Synes d høres ut som du ikke er klar for å ta tak i denne biten enda jeg..

Du må bruke den tiden du nå er sykm til å komme deg på beina, dette er IKKE gjort på en-to-tre og vil ta tid.. hvis man "stresser" for å bli frisk-bruke tiden til å være fortvilet og slike ting, tror jeg man bare forskyver hele prosessen og alt vil ta lengre tid..

Vet akkurat hvordan du har d, og håper at psykologen du skal begynne hos kan hjelpe deg og ta tak i ting i livet ditt- hjelpe deg til å bygge opp selvbildet ditt osv. Når du har kommet så langt er du i gode hender. Men vær 100% ærlig, både ovenfor deg selv og terapeuten. Bare slik kan du få den hjelpen du trenger.

Ikke stress m dette ang jobben. Ta den tiden du trenger! Så lenge du er under behandling har du også krav på sykepenger. Men vær klar over at etter ett år må du søke om rehabiliteringspenger. Da har du ikke lenger rett til sykepenger (hvis d ikke finnes unntak da, d vet jeg ikke noe om) og jeg tror at d er noe behandlingstid på dette. Jeg ble iallefall fortalt at jeg måtte søke 3 mndr i forveien for ikke å bli gående uten penger i behandlingstiden hvis jeg skulle søke om dette.

Men det er jo en stund til dette da.. Og mye kan skje på denne tiden. Akkurat nå føles sikkert alt håpløst ut, men tro meg- du kommer deg på beina igjen bare du bruker tiden til hjelp. Og ang din rødming og angst så finnes d helt sikkert hjelp for dette også.

Gjest Alt er tiltak

Synes d høres ut som du ikke er klar for å ta tak i denne biten enda jeg..

Du må bruke den tiden du nå er sykm til å komme deg på beina, dette er IKKE gjort på en-to-tre og vil ta tid.. hvis man "stresser" for å bli frisk-bruke tiden til å være fortvilet og slike ting, tror jeg man bare forskyver hele prosessen og alt vil ta lengre tid..

Vet akkurat hvordan du har d, og håper at psykologen du skal begynne hos kan hjelpe deg og ta tak i ting i livet ditt- hjelpe deg til å bygge opp selvbildet ditt osv. Når du har kommet så langt er du i gode hender. Men vær 100% ærlig, både ovenfor deg selv og terapeuten. Bare slik kan du få den hjelpen du trenger.

Ikke stress m dette ang jobben. Ta den tiden du trenger! Så lenge du er under behandling har du også krav på sykepenger. Men vær klar over at etter ett år må du søke om rehabiliteringspenger. Da har du ikke lenger rett til sykepenger (hvis d ikke finnes unntak da, d vet jeg ikke noe om) og jeg tror at d er noe behandlingstid på dette. Jeg ble iallefall fortalt at jeg måtte søke 3 mndr i forveien for ikke å bli gående uten penger i behandlingstiden hvis jeg skulle søke om dette.

Men det er jo en stund til dette da.. Og mye kan skje på denne tiden. Akkurat nå føles sikkert alt håpløst ut, men tro meg- du kommer deg på beina igjen bare du bruker tiden til hjelp. Og ang din rødming og angst så finnes d helt sikkert hjelp for dette også.

Tusen takk for gode ord=)

Nei jeg er vel egentlig ikke klar enda.. Men vil ha mer penger.. Vi klarer oss,er ikke det men.. vanskelig å forklare:) Jeg håper jeg ikke tvinges ut i jobb før jeg er klar. Orker ikke tanken på å jobbe i det hele tatt nå..

Jeg har utrolig dårlig selvtillit og slutter i nye jobber med en gang. Gir fort opp og klarer ikke begynne i nye ting. Det blir for mye for meg. For mye å holde styr på..

Hvor mye får man i rehabiliteringspenger da? Er redd jeg blir uten penger etter ett år:(

Gjest nummer1

Tusen takk for gode ord=)

Nei jeg er vel egentlig ikke klar enda.. Men vil ha mer penger.. Vi klarer oss,er ikke det men.. vanskelig å forklare:) Jeg håper jeg ikke tvinges ut i jobb før jeg er klar. Orker ikke tanken på å jobbe i det hele tatt nå..

Jeg har utrolig dårlig selvtillit og slutter i nye jobber med en gang. Gir fort opp og klarer ikke begynne i nye ting. Det blir for mye for meg. For mye å holde styr på..

Hvor mye får man i rehabiliteringspenger da? Er redd jeg blir uten penger etter ett år:(

Dette er akkurat som å lese om meg selv;)

Dårlig økonomi fører også probl m seg.. sliter vi også, vi klarer oss- men d er som akkurat liksom, og d er lite til overs når maten er kommet på bordet og alle utgifter betalt...!! Da er d ikke bare å unne seg en kinobillett eller en tur ut på byen.

Faktisk tror jeg man kan ha krav på bostøtte så lenge den ene er trygdet (f,eks under attføring) synes å ha lest om dette et sted, men hvor mye dette utgjør vet jeg ikke. Søkn,skjema får du iallefall hos kommunen din.Rehabiliteringspenger tror jeg er den samme som ved attføringspenger, altså 66% av inntekten din.

Selv går jeg ned 6 tusen i lønn ved å gå over på attføring, skulle gjerne fortsatt bare for inntekten sin del, men jeg får ikke helsa m meg på det.. D hjalp ikke å gå ned i stilling heller.

Du får nok helt sikkert hjelp til å bygge opp selvtilliten din slik at du kan beholde en jobb også.

Nei, livet er jaggu meg ikke enkelt! Noen seiler gjennom d uten store probl, mens vi andre må slite for å få alle ender til å møtes. Er kansje ikke så rart man får seg en knekk da nei!!

Gjest Alt er tiltak

Dårlig økonomi fører også probl m seg.. sliter vi også, vi klarer oss- men d er som akkurat liksom, og d er lite til overs når maten er kommet på bordet og alle utgifter betalt...!! Da er d ikke bare å unne seg en kinobillett eller en tur ut på byen.

Faktisk tror jeg man kan ha krav på bostøtte så lenge den ene er trygdet (f,eks under attføring) synes å ha lest om dette et sted, men hvor mye dette utgjør vet jeg ikke. Søkn,skjema får du iallefall hos kommunen din.Rehabiliteringspenger tror jeg er den samme som ved attføringspenger, altså 66% av inntekten din.

Selv går jeg ned 6 tusen i lønn ved å gå over på attføring, skulle gjerne fortsatt bare for inntekten sin del, men jeg får ikke helsa m meg på det.. D hjalp ikke å gå ned i stilling heller.

Du får nok helt sikkert hjelp til å bygge opp selvtilliten din slik at du kan beholde en jobb også.

Nei, livet er jaggu meg ikke enkelt! Noen seiler gjennom d uten store probl, mens vi andre må slite for å få alle ender til å møtes. Er kansje ikke så rart man får seg en knekk da nei!!

Ja samme her.. Når maten og utgiftene er betalt så er det ikke mye igjen da NEI!samboeren min tjener godt men likevel. Har både lån og husleie. Tviler på at jeg hadde fått noen bostøtte for å si det sånn. Folk som får det er vel bare de som ikke klarer seg?Men går jo på trygdepenger da..?

Nå når jeg får 7000 i mnd,som jeg syns er lite.. så blir det ekstra ille hvis jeg bare skal få f.eks 4000 i mnd på rehabiliteringspenger.Men er heldigvis en stund til enda.

Alt dette er forferdelig vanskelig. Ikke kan man jobbe men vil tjene mer penger.. Hva da liksom.. Det er ufattelig tungt alt sammen!

Gjest Alt er tiltak

Ja samme her.. Når maten og utgiftene er betalt så er det ikke mye igjen da NEI!samboeren min tjener godt men likevel. Har både lån og husleie. Tviler på at jeg hadde fått noen bostøtte for å si det sånn. Folk som får det er vel bare de som ikke klarer seg?Men går jo på trygdepenger da..?

Nå når jeg får 7000 i mnd,som jeg syns er lite.. så blir det ekstra ille hvis jeg bare skal få f.eks 4000 i mnd på rehabiliteringspenger.Men er heldigvis en stund til enda.

Alt dette er forferdelig vanskelig. Ikke kan man jobbe men vil tjene mer penger.. Hva da liksom.. Det er ufattelig tungt alt sammen!

Annonse

Gjest nummer1

Er ikke enkelt;(

Tror man kan ha krav på bostøtte når man er under attføring altså...! Har dere barn? Da er iallefall sjansen større for å få d. Jeg vasket på rådhuset i kommunen og leste en brosjyre om dette hos eiendomsavd. og synes å huske dette;)

Er iallfall forsøket verdt!

D er ikke nok m at man skal slite m seg selv- økonomien kommer oppå alt og d gjør ikke akkurat saken lettere.......

Jeg håper at ting ordner seg for deg etterhvert!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...