Goldy79 Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Har ei venninne som flytta ut frå eksen over eit år sidan. Dei var berre sambuarar og ikkje gifte så det var ingen tvungen mekling mellom dei. No har ho fått brev frå meklingskontoret at eksen har ringt og vil ha mekling. Han vil ha barnet 50/50. Dette er ikkje ho interessert i. Kan ho nekte? Vil så gjerne hjelpe henne :-( 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Hun kan jo i teorien nekte, men da vil det bli rettsak om han står på sitt. Hvorfor er hun ikke interessert i dette? 0 Siter
Mista nikket Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Rart at det ikke var mekling tidligere. Så lenge de har barn sammen skal det vel være mekling. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Skrevet 8. november 2006 Hun kan jo i teorien nekte, men da vil det bli rettsak om han står på sitt. Hvorfor er hun ikke interessert i dette? Eksen har aldri brydd seg om barnet før. No har han fått ny sambuar og blitt skikkelig vanskelig :-( Ser liksom ikkje vits i at han skal ha barnet meir no siden han ikkje brydde seg om barnet då mor og far budde saman. Barnsligare drittsekk skal ein leite lenge etter :-(( 0 Siter
Goldy79 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Skrevet 8. november 2006 Rart at det ikke var mekling tidligere. Så lenge de har barn sammen skal det vel være mekling. Det er ikkje tvungen mekling så lenge mor og far ikkje var gifte!! 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Eksen har aldri brydd seg om barnet før. No har han fått ny sambuar og blitt skikkelig vanskelig :-( Ser liksom ikkje vits i at han skal ha barnet meir no siden han ikkje brydde seg om barnet då mor og far budde saman. Barnsligare drittsekk skal ein leite lenge etter :-(( Ok, jeg forstår din venninnes skepsis. Men ingenting er vel bedre enn om han begynner å engasjere seg i barnet sitt? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Rart at det ikke var mekling tidligere. Så lenge de har barn sammen skal det vel være mekling. Nei, det er bare tull. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Skrevet 8. november 2006 Ok, jeg forstår din venninnes skepsis. Men ingenting er vel bedre enn om han begynner å engasjere seg i barnet sitt? Ho trur ikkje han gjer det av engasjement. Han spara pengar på å ha han meir. Det har han sagt rett ut :-( Slepp å betale bidrag og han får halve barnetrygda :-( Synes ikkje det er rett at han skal ha han berre pga pengar. Ein kan ikkje måle ungane i pengar vil no eg seie. Eg er ikkje mor pga at eg får pengar :-( 0 Siter
Goldy79 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Skrevet 8. november 2006 Nei, det er bare tull. Kva er berre tull? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Ho trur ikkje han gjer det av engasjement. Han spara pengar på å ha han meir. Det har han sagt rett ut :-( Slepp å betale bidrag og han får halve barnetrygda :-( Synes ikkje det er rett at han skal ha han berre pga pengar. Ein kan ikkje måle ungane i pengar vil no eg seie. Eg er ikkje mor pga at eg får pengar :-( Neida, det høres jo helt på jordet ut. Men det er absolutt ikke en god idè for venninna di å unngå meklingen. Hun får dukke opp og si meningen sin. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Skrevet 8. november 2006 Neida, det høres jo helt på jordet ut. Men det er absolutt ikke en god idè for venninna di å unngå meklingen. Hun får dukke opp og si meningen sin. Veit du om han har lov å ha sambuaren med seg? Venninna mi ankar litt på det :-( 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Kva er berre tull? At man må til mekling selv om man bare var samboere. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Veit du om han har lov å ha sambuaren med seg? Venninna mi ankar litt på det :-( Det synes jeg hun skal motsette seg. Dette er mellom foreldrene, ikke utenforstående. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Skrevet 8. november 2006 At man må til mekling selv om man bare var samboere. Eg å eksen måtte til mekling - me var gifte. For sambuarar er det valgfritt... Det var iallefall beskjeden me fekk... 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Eg å eksen måtte til mekling - me var gifte. For sambuarar er det valgfritt... Det var iallefall beskjeden me fekk... Det er helt korrekt, ja Foreldrene mine måtte til mekling når de skulle skilles, siden jeg var under 16 år. Jeg og eksen måtte ikke det, for vi var bare samboere. 0 Siter
Atene Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Delt omsorg er noe de må være enige om, så ja, hun kan nekte. Om det blir rettssak, så kan heller ikke retten idømme delt omsorg. Teoretisk sett risikerer hun at han får omsorgen alene, men det skal det være gode grunner for, når hun har den idag. Hun bør møte til megling, men huske at megleren ikke har noen myndighet til å tvinge henne til noe som helst. 0 Siter
Atene Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Det er helt korrekt, ja Foreldrene mine måtte til mekling når de skulle skilles, siden jeg var under 16 år. Jeg og eksen måtte ikke det, for vi var bare samboere. Men loven er endret nå, slik at man også tidligere samboere må legge frem meglingsattest for å få utvidet barnetrygd. Det trer i kraft 1. januar 2007. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Men loven er endret nå, slik at man også tidligere samboere må legge frem meglingsattest for å få utvidet barnetrygd. Det trer i kraft 1. januar 2007. Ok 0 Siter
frosken Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Hun bør møte til mekling. Dersom hun mener at det ikke vil være til det beste for barnet å bo mer hos far, så kan hun nekte å inngå avtale om dette. Familiekontoret kan ikke pålegge henne innholdet i avtalen om samvær mellom henne og faren. Dersom far vil forsøke å tvinge gjennom sitt standpunkt, så må han etter at meklingen er avsluttet gå til rettssak og kreve at barnet skal bo fast hos ham. For at et barn skal ha såkalt delt bosted og bo nøyaktig like mye hos hver av sine foreldre, må det foreligge enighet mellom foreldrene om dette. En dommer vil alltid bestemme at barnet skal bo fast hos en av foreldrene, men det kan variere hvor mye samvær den andre foreldren tilkjennes. Din venninne har ingen ting å tape på å møte opp på mekling, men det er viktig at hun vet at hun ikke kan pålegges bestemte samværsordninger av familiekontoret. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Skrevet 8. november 2006 Delt omsorg er noe de må være enige om, så ja, hun kan nekte. Om det blir rettssak, så kan heller ikke retten idømme delt omsorg. Teoretisk sett risikerer hun at han får omsorgen alene, men det skal det være gode grunner for, når hun har den idag. Hun bør møte til megling, men huske at megleren ikke har noen myndighet til å tvinge henne til noe som helst. Kan ho få snakke med meglaren åleine eller kan ho kun snakke med h*n mens eksen og er der? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.