Gå til innhold

hjelpe - på kva måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Delt omsorg er noe de må være enige om, så ja, hun kan nekte.

Om det blir rettssak, så kan heller ikke retten idømme delt omsorg. Teoretisk sett risikerer hun at han får omsorgen alene, men det skal det være gode grunner for, når hun har den idag.

Hun bør møte til megling, men huske at megleren ikke har noen myndighet til å tvinge henne til noe som helst.

Jeg postet mitt innlegg omtrent samtidig med deg - så det er ikke "kopiering" som er årsaken til hvor mye som er likt...*s*

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goldy79

24

• lonelyP

12

• Atene

9

• Glimtipper

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ok :)

Kva måte kan eg som utenforståande hjelpe henne?

Skrevet

Kva måte kan eg som utenforståande hjelpe henne?

Vær der for henne, som en venn. Slik du gjør nå, finne informasjon som kan hjelpe henne, er et godt eksempel :)

Om det går til rettsak, kan du delta der.

Skrevet

Hun bør møte til mekling.

Dersom hun mener at det ikke vil være til det beste for barnet å bo mer hos far, så kan hun nekte å inngå avtale om dette. Familiekontoret kan ikke pålegge henne innholdet i avtalen om samvær mellom henne og faren.

Dersom far vil forsøke å tvinge gjennom sitt standpunkt, så må han etter at meklingen er avsluttet gå til rettssak og kreve at barnet skal bo fast hos ham. For at et barn skal ha såkalt delt bosted og bo nøyaktig like mye hos hver av sine foreldre, må det foreligge enighet mellom foreldrene om dette. En dommer vil alltid bestemme at barnet skal bo fast hos en av foreldrene, men det kan variere hvor mye samvær den andre foreldren tilkjennes.

Din venninne har ingen ting å tape på å møte opp på mekling, men det er viktig at hun vet at hun ikke kan pålegges bestemte samværsordninger av familiekontoret.

Kan ho ha nokon med seg, eller skal ho å eksen møte åleine til mekling?

Skrevet

Kan ho få snakke med meglaren åleine eller kan ho kun snakke med h*n mens eksen og er der?

Jeg er usikker på hva som skulle være formålet med det?

Mener du at hun vil møte alene, og så skal eksen møte alene etterpå, eller vil hun bare ha noen å snakke med?

Det går helt greit å gå alene til familievernkontoret hvis man føler behov for det, men en avtale er vel lettest å få til hvis begge møter samtidig.

Skrevet

Jeg postet mitt innlegg omtrent samtidig med deg - så det er ikke "kopiering" som er årsaken til hvor mye som er likt...*s*

Helt greit, ditt var mye bedre formulert enn mitt ;-)

Skrevet

Vær der for henne, som en venn. Slik du gjør nå, finne informasjon som kan hjelpe henne, er et godt eksempel :)

Om det går til rettsak, kan du delta der.

flott, takk for tipset :-)

Skrevet

Jeg er usikker på hva som skulle være formålet med det?

Mener du at hun vil møte alene, og så skal eksen møte alene etterpå, eller vil hun bare ha noen å snakke med?

Det går helt greit å gå alene til familievernkontoret hvis man føler behov for det, men en avtale er vel lettest å få til hvis begge møter samtidig.

Ho er veldig skeptisk til eksen (redd), berre lurte på om ho kunne fått snakke med meglaren åleine. Trur nok ikkje dei to blir enige. Reknar med at det kjem ein rettsak...

Skrevet

Ho er veldig skeptisk til eksen (redd), berre lurte på om ho kunne fått snakke med meglaren åleine. Trur nok ikkje dei to blir enige. Reknar med at det kjem ein rettsak...

Jeg vet ikke. Tror det skal være svært spesielle forhold for at man gjør noe sånt.

Selv har jeg møtt til megling med en mann som er dømt for drapstrusler mot meg. Det gikk det også - de er vant til det meste på familievernkontoret.

Hvis de likevel ender i retten, får hun se det som en øvelse i å stå for det hun mener er riktig.

Skrevet

Det er ikkje tvungen mekling så lenge mor og far ikkje var gifte!!

Da jeg leste dette så trodde jeg barneloven gikk først.

Barneloven: Før en sak om foreldreansvar, fast bosted eller samværsrett kan bringes inn for fylkesmannen eller domstolen må foreldrene møte til mekling. For å begjære mekling, kreves det altså at det foreligger en hensikt om å gå videre med saken, men meklingens formål er å unngå dette.

Samboende foreldre som flytter fra hverandre, og som har felles barn under 16 år, har rett til frivillig mekling etter barneloven.

Skrevet

Kan ho ha nokon med seg, eller skal ho å eksen møte åleine til mekling?

Dette bør hun kontakte familiekontoret og spørre om hvordan de praktiserer. Det er noe ulik praksis, enkelte steder synes man det er greit om partene har med seg noen som støtte under samtalene.

Skrevet

I tillegg til det andre sier, så vil jeg si at hun kan bruke det mot ham at han har vært lite interessert i barnet inntil nå.

Skrevet

I tillegg til det andre sier, så vil jeg si at hun kan bruke det mot ham at han har vært lite interessert i barnet inntil nå.

Eg håpar og trur at ho kjem til å vinne dette...

Skrevet

Det må da være en bra ting for ungen at h*n får være mer sammen med far. Selvom far sier at det blir billigere for han. Synes mor skal tenke mer på hva som er bra for barnet enn på hvilke "unnskyldninger" far har. Har far barnet mer blir han også mer engasjert i barnets oppvekst.

Skrevet

Det må da være en bra ting for ungen at h*n får være mer sammen med far. Selvom far sier at det blir billigere for han. Synes mor skal tenke mer på hva som er bra for barnet enn på hvilke "unnskyldninger" far har. Har far barnet mer blir han også mer engasjert i barnets oppvekst.

Nei, ting blir absolutt ikkje betre om han har barnet meir, han gjer dette kun for å såre eksen. Det skal eg vedde på :-(

Skrevet

Ho trur ikkje han gjer det av engasjement. Han spara pengar på å ha han meir. Det har han sagt rett ut :-( Slepp å betale bidrag og han får halve barnetrygda :-( Synes ikkje det er rett at han skal ha han berre pga pengar. Ein kan ikkje måle ungane i pengar vil no eg seie. Eg er ikkje mor pga at eg får pengar :-(

For det første: Hun bør absolutt møte til megling. Det vil ikke tale i hennes fordel hvis hun ikke gjør det, og det senere vil bli rettsak.

( har akkurat opplevd en sånn her sak i "vennegjengen" )

For det andre: Det med pengene stusset jeg over i saken jeg var vitne til oxo. Fordi far må sørge for alt utstyr + klær og div den uken ha har han, + at hvis mor går på stønader eller har lav inntekt, så må han alikevell betale bidrag selvom de har barnet 50 / 50. dette overasket meg stort, men i dette tilfellet sank ikke bidraget på mer enn noen hundre kroner faktisk..

Rart...og litt dårlig syns jeg da men....

Skrevet

Nei, ting blir absolutt ikkje betre om han har barnet meir, han gjer dette kun for å såre eksen. Det skal eg vedde på :-(

Det vet jo tydeligvis ikke du for du vedder bare på det. Selv om du støtter venninnen din så kan mannen ha ærlige hensikter. Dersom disse to slutter og krangle og heller samarbeider om det barnet de har så tror jeg barnet kan få det bra. Istedet for å bli brukt som tvistemiddel mellom foreldrene. En far har også rettigheter og så lenge han ikke har gjort noe galt mot barnet synes jeg det er en bra ting.

Skrevet

Det vet jo tydeligvis ikke du for du vedder bare på det. Selv om du støtter venninnen din så kan mannen ha ærlige hensikter. Dersom disse to slutter og krangle og heller samarbeider om det barnet de har så tror jeg barnet kan få det bra. Istedet for å bli brukt som tvistemiddel mellom foreldrene. En far har også rettigheter og så lenge han ikke har gjort noe galt mot barnet synes jeg det er en bra ting.

Han gjer dette berre pga at han har fått seg sambuar. Det er ho som står bak. Eksen hennar sa at det var ho som ville at dei skulle ha gutten 50/50

Skrevet

Han gjer dette berre pga at han har fått seg sambuar. Det er ho som står bak. Eksen hennar sa at det var ho som ville at dei skulle ha gutten 50/50

Først er det for pengene sier du, så er det for å såre din venninne og nå er det fordi samboeren hans står bak.

Uansett hvilken av disse årsakene som gjelder så ser jeg fremdeles ikke noe galt i at far tar ansvar for barnet sitt. Far har også rettigheter!

Skrevet

Først er det for pengene sier du, så er det for å såre din venninne og nå er det fordi samboeren hans står bak.

Uansett hvilken av disse årsakene som gjelder så ser jeg fremdeles ikke noe galt i at far tar ansvar for barnet sitt. Far har også rettigheter!

Problemet her er at han ikkje gjer det for å ta ansvar...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...