Gjest NøsteSinn Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg sliter med depresjon og angst. Dette har kommet etter et overgrep for åtte år siden, et problematisk forhold og flytting til et nytt sted med ny skole og ny samboer. Går til behandling hos psykolog. Hun mener at jeg bør begynne med SSRI, men jeg er skeptisk. Dette fordi jeg har mange gode dager og fordi jeg har tro på at jeg kan finne styrke i meg selv til å klare dette. Det andre er sexlysten. Har endelig klart å bygge opp lysten sammen med samboeren min og er ikke lenger redd for sex. For første gang på mange år, gir sex meg en glede som jeg kan leve på i mange dager. Det tredje er vektøkning. Jeg har endelig gått ned til en vekt jeg trives med og har bedre selvtillit enn på lenge. Er klar over at det ikke er sikkert at jeg får alle bivirkningene. Må man gå på såkalte lykkepiller for å bli kvitt angsten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253564-ssri-eller-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Er det bare meg...? Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hei, du skriver: "Må man gå på såkalte lykkepiller for å bli kvitt angsten?" Nei, det må man ikke, men det KAN være til hjelp. Det er selvfølgelig alltid en avveining hvorvidt man ønsker å prøve SSRI eller ei. Hvis du føler at angst og depresjon eter seg inn i livet ditt i for stor grad, er kanskje SSRI en løsning. Det vil jo ikke endre på det faktum at du allikevel kan jobbe med å finne styrke i deg selv. SSRI er ingen halleluja-kur uansett. Jeg har brukt det og hadde mine nedturer allikevel. Noen her inne skriver at de har opplevd en forflatning av følelseslivet ved bruk av SSRI. Noe slikt har jeg aldri opplevd. Tvert imot. Hvis det var noe som forflatet meg, så var det depresjon. Den helt store effekten av dem, fikk jeg dessverre ikke, men de hjalp meg å holde hodet over vannet... Jeg også syntes det var veldig skummelt å begynne med antidepressiva. Det som gjorde at jeg allikevel valgte det var at fastlegen min minte meg på at jeg jo ikke skulle gifte meg med preparatet. Du kan alltids slutte å ta dem hvis du føler at det ikke har noe for seg (selv om man bør være forberedt på å bruke dem i en viss periode for i det hele tatt å finne ut om de har en effekt). Når det gjelder vektøkning og nedsatt sexlyst så er vel dette alltid en risiko med disse preparatene, men da går det an å prøve et annet merke. Hvilke bivirkninger man får eller ikke får er fryktelig individuelt og varierer også fra preparat til preparat. Du må selvfølgelig ta avgjørelsen selv, jeg ønsker ikke å si til deg at du bør prøve det. Tross alt er det du som skal putte tablettene i deg. Men hvis du velger å gi det en sjans så ønsker jeg deg lykke til. Du må ha lykke til uansett, da!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253564-ssri-eller-ikke/#findComment-2006814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.