planck Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Begynte på Cipralex 10 mg for fire uker siden på grunn av alvorlig depresjon og sosial angst. Foreløpig har jeg kun opplevd bivirkninger; kvalme, tretthet, høy puls og panikktendenser, men disse har avtatt gradvis og har uansett ikke vært verre enn at jeg uten problemer kunne leve med dem dersom Cipralexen hjelper mot depresjonen. Jeg får i tillegg kognitiv terapi hos psykolog. Nå er jeg nysgjerrig på hvordan jeg kommer til å merke eventuell positiv effekt. Depresjonen har kommet og gått i flere år. I depressive perioder sliter jeg med selvmordstanker, generell følelse av håpløshet mht fremtiden, tiltaksløshet og negativ grubling - både rundt konkrete hverdagsproblemer og de "store", eksistensielle spørsmålene. Det jeg håper på, er at SSRI skal gi meg overskudd nok til å takle praktiske gjøremål og studier. Samtidig kan jeg vanskelig se for meg at antidepressiva i seg selv skal hjelpe på den negative sirkeltenkningen jeg driver med (der håper jeg den kognitive terapien skal hjelpe meg inn på rett spor), og mye av tiltaksløsheten og håpløsheten jeg føler henger nettopp sammen med disse tankene. Regner med at en del av dere her på forumet har brukt/bruker Cipralex. Til dere som har opplevd positiv effekt - hvordan har bruken konkret påvirket hverdagen deres? Hvor lang tid har det tatt før dere har opplevd en effekt, og hvordan merket dere denne? Var det en gradvis prosess? Har dere hatt nytte av kognitiv terapi eller annen psykoterapi ved siden av? På forhånd takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253830-effekt-av-cipralex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.