Gå til innhold

Råd mot vinterdepresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det sånn hver vinter. Jeg er helt tappet for krefter. Om sommeren er det full fart og jeg får ting gjort. Om vinteren er det akkurat som jeg har brukt opp alle kreftene mine om sommeren, og at jeg nå ikke har mer å ta av. Jeg er klar over grunnen(e), så jeg er i allefall et skritt på vei.

Jeg nekter å begynne med antidepressiva.

Er det noen som har noen gode råd? Jeg har prøvd lyslampe, men synes ikke den har noen spesiell annen virkning enn å skru på alt lyset i leiligheten.

Andre gode råd?

Gjest this is a signature
Skrevet

Trening, trening, trening.

Og solarium, hvis du har hudtype til det..

Skrevet

Kjenner meg igjen. Ikke like ille som deg, men alikevel.

Jeg synes denne lys-saken virker litt. Bedre enn ingenting.

MEN det beste for meg er å komme meg ut når det er lyst ute. Fortrinnsvis når det er sol ute. Bare kortere perioder gjør saken bedre for meg. (10 minutter ute i lunsjen f.eks.) Pass på å komme deg ut litt lengre turer på dager du har fri.

Jeg synes også treninger har litt positiv innvirkning på meg. Jeg blir ikke SÅÅÅÅ sliten om jeg trener litt.

Skrevet

Huff, jeg skulle ønske jeg hadde noen råd. For egen del.

Jeg er som deg. Får en sånn kjip følelse i hele systemet, og til tider er det nummeret før jeg begynner å lure på om jeg er deprimert.

Nå har jeg vært og trent. Det hjalp noe helt utrolig på humøret. Det er akkurat som om jeg får en skikkelig psykisk stimulans. Men det å komme seg ned på treninga er helvete på denne tiden av året, og det skjer alt for sjelden.

For egen del tror jeg at jeg rett og slett er nødt til å trene mye i vinter for å komme meg gjennom mørketida.

Gjest ett råd
Skrevet

Jeg er som deg. Får en sånn kjip følelse i hele systemet, og til tider er det nummeret før jeg begynner å lure på om jeg er deprimert.

Nå har jeg vært og trent. Det hjalp noe helt utrolig på humøret. Det er akkurat som om jeg får en skikkelig psykisk stimulans. Men det å komme seg ned på treninga er helvete på denne tiden av året, og det skjer alt for sjelden.

For egen del tror jeg at jeg rett og slett er nødt til å trene mye i vinter for å komme meg gjennom mørketida.

30 minutter x 4 dg pr uke er nok. Det holder med en aktivitet som har lik intensitet som rask gange.

Skrevet

Omgi deg med masse lys og det er bra å trene, det hjelper ofte:-)

Men utover det så er det kanskje ikke så mange gode råd du kan få, hvis det ikke er noen naturmedisiner du kan stappe innpå da.

Skrevet

Som de andre sier - ut og tren.

I tillegg, spis sunt og ta tran.

Skrevet

Samma her. Kan fint komme meg på trening om sommeren (jeg er ikke med i noe treningssenter da). Likevel er jeg med på ulike aktiviteter uten problem om sommeren. Om vinteren må jeg virkelig presse meg for å gidde å gå tur. Jeg går turer ofte, fordi jeg føler det er den beste trimmen for meg. Går så raskt jeg kan i ca 45 minutter 4-5 ganger i uka. Kanskje jeg burde gjøre det hver dag i vinterhalvåret.

Jeg får også en sånn kjip følelse, nesten så jeg er på gråten noen ganger. Å stå opp tidlig om morgenen er et ork.

Kanskje det er en idé å melde seg på ulike aktiviteter for å styrke meg selv, men jeg er så tiltaksløs på denne årstiden. Vil helst bare lukke døra når jeg kommer hjem, og stenge meg ute. Det er jo ikke noe lurt det heller. Har venner å være sammen med, så jeg er ikke så veldig ensom i utgangspunktet.

Til og med andre folk merker stor forskjell på meg når det blir vinter.

Rart hvordan vi reagerer forskjellig. Noen elsker jo vinteren. Vel, jeg gjør ikke det. For meg kunne det vært vår/sommer hele året.

Skrevet

Har du prøvd sånn en stor lysflate som er spesielt laget mot vinterdepresjon? Husk du skal sitte der en god stund.

Kom deg ut i minst en halvtimes tid i dagslyset hver dag.

Skrevet

Har du prøvd sånn en stor lysflate som er spesielt laget mot vinterdepresjon? Husk du skal sitte der en god stund.

Kom deg ut i minst en halvtimes tid i dagslyset hver dag.

Jeg har prøvd en slik lampe ja. Jeg og moren min pleide å bytte på å bruke den, men nå er det hun som har den. Jeg synes ikke den hjalp noe særlig på meg. Hun synes den hjelper på henne. Vi reagerer vel forskjellig.

Gjest girl with no name
Skrevet

Jeg har prøvd en slik lampe ja. Jeg og moren min pleide å bytte på å bruke den, men nå er det hun som har den. Jeg synes ikke den hjalp noe særlig på meg. Hun synes den hjelper på henne. Vi reagerer vel forskjellig.

Du må begynne å bruke en slik lyslampe veldig tidlig på høsten. Litt hver dag. I begynnelsen av september må du nok i gang iallefall. Bruk den mens du leser avisa om morgenen, eller spiser frokost, så tenker du ikke over det. Skade kan det nok ikke iallefall.

Skrevet

Mener du at lyslamper ikke virker noe særlig. Jeg hadde tenkt å spandere en men hvis du mener den ikke hjelper noe særlig så er ikke det noen vits.

Skrevet

Mener du at lyslamper ikke virker noe særlig. Jeg hadde tenkt å spandere en men hvis du mener den ikke hjelper noe særlig så er ikke det noen vits.

Den fungerer jo på noen, men ikke på meg, uansett hvor lenger jeg stirrer inn i den.

Skrevet

Du må begynne å bruke en slik lyslampe veldig tidlig på høsten. Litt hver dag. I begynnelsen av september må du nok i gang iallefall. Bruk den mens du leser avisa om morgenen, eller spiser frokost, så tenker du ikke over det. Skade kan det nok ikke iallefall.

Men jeg sier jo at jeg _har_ prøvd det :-) Den type lyslampe fungerer ikke på meg. Det er jo mørkt ute likevel, og det er det som er det største problemet.

Skrevet

Det fungerer fint på meg.

Gjest bøy og tøy og en to tre
Skrevet

Mitt beste tips er fysisk trening! Det har hjulpet meg mye. Tren slik at du får opp pulsen en god del. Anbefales veldig sterkt fra mn side.

Skrevet

Her går vi på Q10. FIkk tipset av en fjern venninne og har siden vært i farta :o)

Har tipset videre, og mange i min omgangskrets har stor nytte av det.

Kun 1 om dagen.

Skrevet

Det fungerer fint på meg.

Kanskje jeg skal prøve likevel. Tenkte jeg kunne bruke den som lampe på soverommet over senga.

Skrevet

Kanskje jeg skal prøve likevel. Tenkte jeg kunne bruke den som lampe på soverommet over senga.

På bruksanvisningen til min står det at den ikke skal brukes som eneste belysning i et rom.

Jeg har likevel prøvd den på nattbordet, men med dårlig effekt. Spørs selvfølgelig hvor lenge du ligger før du står opp...

Jeg bruker soloppgangsklokke på nattbordet, og lampen ved første leseøkt om morgenen. Lampen bruker jeg bare i perioder; gjorde ferdig en 14 dagers "kur" for noen uker siden.

Skrevet

På bruksanvisningen til min står det at den ikke skal brukes som eneste belysning i et rom.

Jeg har likevel prøvd den på nattbordet, men med dårlig effekt. Spørs selvfølgelig hvor lenge du ligger før du står opp...

Jeg bruker soloppgangsklokke på nattbordet, og lampen ved første leseøkt om morgenen. Lampen bruker jeg bare i perioder; gjorde ferdig en 14 dagers "kur" for noen uker siden.

Jeg ligger lenge og jeg ligger godt under dyna for jeg holder på å fryse ihjel for tida :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...