Gjest (Anonymous) Skrevet 21. april 2001 Del Skrevet 21. april 2001 Jeg har et par ting jeg lurer på: Når man spiser lite over en periode, er det da slik at muskelmassen forsvinner og erstattes av fett, selvom du trener og beveger deg mye? Og dersom det er slik at man får mindre "fettfri-masse" som det kalles, vil man da være forandret for alltid, dvs. ha mere fett på kroppen enn før, eller er det slik at dersom du begynner å spise normalt igjen, vil da musklene komme tilbake og det ekstra fettet bli borte, slik at man blir akkurat som før igjen da men spiste normalt? Hvor farlig er det forresten å miste mensen over en periode? Hva skal man gjøre for å få den tilbake igjen? (Bortsett fra å spise normalt, selvfølgelig!) Håper noen kan svare! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 21. april 2001 Del Skrevet 21. april 2001 Jeg kan bare svare på dette:Og dersom det er slik at man får mindre "fettfri-masse" som det kalles, vil man da være forandret for alltid, dvs. ha mere fett på kroppen enn før, eller er det slik at dersom du begynner å spise normalt igjen, vil da musklene komme tilbake og det ekstra fettet bli borte, slik at man blir akkurat som før igjen da men spiste normalt? Saken er den at når man legger på seg fett, vil det dannes nye fettceller. Når man derimot går det ned i vekt vil ikke disse fettcellene forsvinne, de blir bare litt mindre. Dvs at folk som slanker seg ofte (jojo) bare øker antallet fettceller i kroppen og dermed øker muligheten ytterligere for å legge på seg enda mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tumleguri Skrevet 21. april 2001 Del Skrevet 21. april 2001 Hei!! nei, når du spiser lite så vil kroppen bruke fettet først som energi kilde, deretter tære på musklene! men det er sånn at jo mere muskler du har, jo høyere forbrenning og! så da vil fettet også forbrennes raskere når du spiser fet mat! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Monica Dahlseide, Ernæringsfysiolog Skrevet 22. april 2001 Del Skrevet 22. april 2001 Hei!! nei, når du spiser lite så vil kroppen bruke fettet først som energi kilde, deretter tære på musklene! men det er sånn at jo mere muskler du har, jo høyere forbrenning og! så da vil fettet også forbrennes raskere når du spiser fet mat! Heisann! Når man slutter å spise eller spiser veldig lite over en periode vil kroppen først bryte ned muskler (fett-fri masse) før den kommer igang med fettet. Og det er sant som leila sier - man kan ikke slanke bort fettceller, bare gjøre de mindre. Siden fettceller 'ikke liker å være slanke', vil dette føre til at man lettere legger på seg Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mimmi Skrevet 22. april 2001 Del Skrevet 22. april 2001 Heisann! Når man slutter å spise eller spiser veldig lite over en periode vil kroppen først bryte ned muskler (fett-fri masse) før den kommer igang med fettet. Og det er sant som leila sier - man kan ikke slanke bort fettceller, bare gjøre de mindre. Siden fettceller 'ikke liker å være slanke', vil dette føre til at man lettere legger på seg Vennlig hilsen Huff dette hørtes forferdelig ut. Vil det si at de som slanker seg må ta knekken på alle muskler i kroppen før de i det hele tatt kan få vekk noe fett. Jeg vil gjerne ha musklene mine jeg, så da må jeg vel ha fettet mitt også. Godt jeg ikke har så forferdelig mye av det, så jeg kan beholde musklene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Monica Dahlseide, Ernæringsfysiolog Skrevet 22. april 2001 Del Skrevet 22. april 2001 Huff dette hørtes forferdelig ut. Vil det si at de som slanker seg må ta knekken på alle muskler i kroppen før de i det hele tatt kan få vekk noe fett. Jeg vil gjerne ha musklene mine jeg, så da må jeg vel ha fettet mitt også. Godt jeg ikke har så forferdelig mye av det, så jeg kan beholde musklene. Nei, det betyr ikke at du mister alle muskler før fettet begynner å brytes ned til næring ) Det er bare at fettet ikke forsvinner like lett fra kroppen som det musklene gjør. Dersom man trener og spiser nok vil kroppen kunne beholde musklene og starte å bryte ned fett etterhvert. Problemet er når man ikke spiser nok. Selv om man trener for å beholde musklene, trenger kroppen å bryte dem ned til næring. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tumleguri Skrevet 22. april 2001 Del Skrevet 22. april 2001 Heisann! Når man slutter å spise eller spiser veldig lite over en periode vil kroppen først bryte ned muskler (fett-fri masse) før den kommer igang med fettet. Og det er sant som leila sier - man kan ikke slanke bort fettceller, bare gjøre de mindre. Siden fettceller 'ikke liker å være slanke', vil dette føre til at man lettere legger på seg Vennlig hilsen hei! dette gjelder vel kun de som slanker seg på den måten at de slutter omtrent å spise? jeg slanka meg ved å trne og jeg har ikke mistet mukslene mine,selv om jeg har fått bort fett..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 25. april 2001 Del Skrevet 25. april 2001 Hei Dersom du spiser veldig lite mat en periode vil du hovedsakelig bryte ned muskler. Musklene er en lettere tilgjengelig kilde for energi til kroppen enn fettlagrene er i denne situasjonen. Derfor anbefaler man ikke kortvarige, harde slankekurer som tilfører mindre enn 1200-1500 kcal/døgn. Samtidig anbefaler man fysisk aktivitet for å sikre at muskelmassen beholdes/økes. Muskelmasse har en høyere forbrenning i forhold til like mye fettmasse. Problemet med jo-jo slanking er at man går på kortvarige slankekurer med svært lavt energiinntak. Dermed reduserer muskelmassen. Når man så går tilbake til sitt vanlige kosthold vil man legge på seg fett fordi det er slik vi lagrer energien. Jo-jo slankeren er inne i en ond sirkel der man ved neste slankekur gradvis reduserer muskelmasse enda mer, og det blir enda lettere å legge på seg når matinntaket blir mer normalt. Derfor vil også vekten gradvis øke for hver slankekur man tar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.