Gå til innhold

Glass: nå lærte jeg noe nytt, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok ut noen små og veldig gamle glassruter. Da jeg så nøye på de, så jeg at de var tjukkere i ene enden. Den nederste enden.

Ok. Tenkte jeg, sikkert en gammel og unøyaktig måte å lage glass på.

Nei, sier glassmesteren, glasset er flytende krystallinsk og siger ned selv om det er kaldt. Derfor blir det også forvrengning i glasset, små fordypninger og søkk. Det tar flere tiår før du etter hvert kan se det det har seget.

Er det sant? Han gliste godt da.

*litt mistenksom men.... ja-jo*

Skrevet

Ja, det har jeg hørt før. Glass er flytende og siger. Men tror kanskje de herder glasset på en ny måte nå sånn at man forhindrer det.

Skrevet

Dette er sant.

Jeg husker min far lærte meg dette da jeg var smågutt. Vi så på en gammel "stue" og der så vi tydelig at glasset var tykkere nederst og jeg husker han forklarte hvorfor:-)

Gjest studerer glass
Skrevet

Desverre tar dere alle feil. Glass_siger_ikke i romtemperatur. Det du har sett er en gammeldags måte å lage glass på, altså håndlaget. Det vil si at glasset ble tykkerer på den ene siden, og satt inn slik at den tykkeste delen vender ned i viduet.

Dette er en veldig vanlig myte, men det forundrer meg at en glassmester fortalte deg denne usannheten.

Men det er sant at glass ikke er en materie, men er en væske som har fryst og stivnet, og teoretisk kan det sige, men som sakt, da skal man opp i betydeligere temperaturer en romremperatur.

Skrevet

Dette er sant.

Jeg husker min far lærte meg dette da jeg var smågutt. Vi så på en gammel "stue" og der så vi tydelig at glasset var tykkere nederst og jeg husker han forklarte hvorfor:-)

Merksnodig, men OK.

Skrevet

Desverre tar dere alle feil. Glass_siger_ikke i romtemperatur. Det du har sett er en gammeldags måte å lage glass på, altså håndlaget. Det vil si at glasset ble tykkerer på den ene siden, og satt inn slik at den tykkeste delen vender ned i viduet.

Dette er en veldig vanlig myte, men det forundrer meg at en glassmester fortalte deg denne usannheten.

Men det er sant at glass ikke er en materie, men er en væske som har fryst og stivnet, og teoretisk kan det sige, men som sakt, da skal man opp i betydeligere temperaturer en romremperatur.

Jeg har en ganske god menneskekunnskap, og syns det virket merkelig. Det sank ikke helt inn hos meg, vet ikke hvorfor. Myter oppstår ofte akkurat slik.

Men likevel lar jeg spørsmålet stå åpent.

Skrevet

Ja, dette har jeg også hørt - fra oppegående og troverdige mennesker.

Skrevet

En gammel optiker bekrefet at glass IKKE siger. Han sier det er en gammel myte, og en gammel produksjonmetode.

Men en større glassfabrikk i USA har nylig påstått at deres folk har kunnet måle at gammelt glass, de første som ble støpt på tinn, har seget målbart på 30 år. De har kjent til myten og ingen har trodd på det der før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...