Gå til innhold

Fetsuging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg studerer medisin i Danmark og derfor vet jeg lite om trygde reglene i Norge. Spørmsålet mitt gjelder mora mi. Hun er 56år, 154cm og veier 86-88kg. Hun har fybromyalgi, noe som er jo bare en last-option diganose når det ellers ikke kan påvises andre reumatologiske liderlser hos pasienter som har reumatologiske symptomer, og diagnosen stilles ut fra noen få kriterier og man har jo ikke noe klar definisjon eller forklaring på hva det skyldes. Hun har også skeiv ryggrad nå og ofte veldig vondt i kroppen selvfølgelig som for henne føles som smerter mer sittende i konklene enn i selve musklene. Det jeg lurte på om hun kunne få en fetsuging støttet av trygde eataten. For i henne tilfellet er fetsugingen ikke for å tjene til kosmetisk formål, men for å avhjelpe og evt forbygge sykdomen hennes. Det er jo tungt å gå og bære på 86kg når man kun er 154cm, har skeiv rygg og muskelliddelse.

Jeg må også fortelle at hun hele sitt liv før hun fikk barn veied ikke mer enn 46kg. Det er først etter hennes graviditet at hun har tatt så mye på og aldri klart å komme ned igjen. Hennes overvekt skjules ikke mangel på mosjon eller overspising. Tvert imot så spiser hun lite og er veldig fysisk aktiv ellers. Hun har prøvd diverse dieter og har også det gått til trening i over et år nå. Hun tar også en veldig dyr medisin, nå husker jeg ikke navnet til medisinen, den får hun på blå resept og koster ca 6-700kr. Den virker med at stoffene i kapselen setter seg på tarmveggen og hindreer absorption av fedt. Det har hun også tatt i et år nå uten nå særlige resultateter. Så hennes fedme skyldes ikke mangel på mosjon eller overspisning.

Hennes skeive rygg nå skyldes nok også alt den vekt som hun har gått og bæret på i alle disse år, og siden det ikke finnes noe behandling for fybromyalgi, må hun bare venne seg til den og leve videre med det. Hvordan sykdomen vil utvikle seg og hvor fort er også veldig individuel. Så derfor tenkte jeg at hvis hun kunne få en del av vekten sin tatt av så vil jo kroppen føles mye lettere, musklene og skjelletet vil ikke være så mye belastet. Dette vil avhjelpe henne, gi henne mer energi så hun kan bevege seg mer og dermed også fungere som en slags forbyggende behandling så hun kan leve lettere med sykdomen sin da hun ikke kan bli kvitt den.

Hun har prøvd å snakke med legen sin(hun bor i Norge) om dette og han er også enig i det, men det er bare at ifølge av legen så foretar man ikke noe fetsuging på sykehuser, det er bare noe som foregår på private plastikirurgiske kliniker. Han kan dermed ikke henvise henne til noe sykehus for behandling, men jeg tenker hvis trygde kan støtte hennes operasjon så kan hun jo bare få tatt den på en privat klinik. Så jeg ser fram til å høre fra deg og se om dette er mulig. Takk på forhånd.

Gjest sosionomen
Skrevet

Legen hennes kan henvise henne til en poliklinikk for plastikk-kirurgi, f.eks. Ullevål eller Rikshospitalet. De utfører fettsuging av medisinske årsaker.

Skrevet

Med en BMI på 37.1 burde hun få hjelp til å gå ned i vekt. Men fettsuging er ingen slankemetode. Hun må nok slanke seg først for så å ta vekk overflødig hud med mageplastikk...Kanskje hun kan få satt på munnlås eller forminske magesekken... Hun burde få en henvisning til sykehus/behandlingssted av sin fastlege.

Skrevet

Med en BMI på 37.1 burde hun få hjelp til å gå ned i vekt. Men fettsuging er ingen slankemetode. Hun må nok slanke seg først for så å ta vekk overflødig hud med mageplastikk...Kanskje hun kan få satt på munnlås eller forminske magesekken... Hun burde få en henvisning til sykehus/behandlingssted av sin fastlege.

munnlås ville kanskje passet deg mye bedre... les litt først hva jeg har skrevet før du svarer

hun spiser nesten ingenting, så det er ikke der problemet ligger, og hun vil ikke slanke seg bare for å være slank og pen ut. Så forminsking av magen eller en dietist er ikke løsningen for det vil`kke hjelpe.

det er fet som hun har fått på seg etter sin første graviditet og har aldri klart å tappe seg etter det. Hun går verken opp eller ned i vekt uansett hvor hun spiser eller hvor mye hun trener.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...