Gå til innhold

Fetsuging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg studerer medisin i Danmark og derfor vet jeg lite om trygde reglene i Norge. Spørmsålet mitt gjelder mora mi. Hun er 56år, 154cm og veier 86-88kg. Hun har fybromyalgi, noe som er jo bare en last-option diganose når det ellers ikke kan påvises andre reumatologiske liderlser hos pasienter som har reumatologiske symptomer, og diagnosen stilles ut fra noen få kriterier og man har jo ikke noe klar definisjon eller forklaring på hva det skyldes. Hun har også skeiv ryggrad nå og ofte veldig vondt i kroppen selvfølgelig som for henne føles som smerter mer sittende i konklene enn i selve musklene. Det jeg lurte på om hun kunne få en fetsuging støttet av trygde eataten. For i henne tilfellet er fetsugingen ikke for å tjene til kosmetisk formål, men for å avhjelpe og evt forbygge sykdomen hennes. Det er jo tungt å gå og bære på 86kg når man kun er 154cm, har skeiv rygg og muskelliddelse.

Jeg må også fortelle at hun hele sitt liv før hun fikk barn veied ikke mer enn 46kg. Det er først etter hennes graviditet at hun har tatt så mye på og aldri klart å komme ned igjen. Hennes overvekt skjules ikke mangel på mosjon eller overspising. Tvert imot så spiser hun lite og er veldig fysisk aktiv ellers. Hun har prøvd diverse dieter og har også det gått til trening i over et år nå. Hun tar også en veldig dyr medisin, nå husker jeg ikke navnet til medisinen, den får hun på blå resept og koster ca 6-700kr. Den virker med at stoffene i kapselen setter seg på tarmveggen og hindreer absorption av fedt. Det har hun også tatt i et år nå uten nå særlige resultateter. Så hennes fedme skyldes ikke mangel på mosjon eller overspisning.