Gå til innhold

Hvordan kan dette være forsvarlig? (Link)

Anbefalte innlegg

Gjest vet ingen ting jeg
Skrevet

Jeg har vært innlagt, men vet ingenting om de andre som var der. Kanskje var noen av dem voldtektsmenn, hva vet jeg?

Det er vel ikke så vanlig at man vet hva som plager de andre på samme avdeling, tror jeg? Men hadde jeg visst at noen av dem var voldtektsmenn, da tror jeg at jeg hadde flyktet (skrevet meg ut).

Skrevet

Jeg har vært innlagt, men vet ingenting om de andre som var der. Kanskje var noen av dem voldtektsmenn, hva vet jeg?

Det er vel ikke så vanlig at man vet hva som plager de andre på samme avdeling, tror jeg? Men hadde jeg visst at noen av dem var voldtektsmenn, da tror jeg at jeg hadde flyktet (skrevet meg ut).

Om jeg forsto artikkelen riktig tilbrakte denne kvinnen år sammen med voldtektsforbrytere. Hun ble også antastet av en av dem.

Det forsvever meg at personer som har utøvd voldtekt og grov vold mot kvinner kan ha et kvinnesyn og en væremåte som ikke kan være mye trivelig for noen å vasse i til daglig. Spesielt ikke en som har blitt utsatt for overgrep selv.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om jeg skal bedømme ut fra bildet, samt lese mellom linjene, dreier dette seg om den spesielle sikkerhetsavdelingen for spesielt voldelige/farlige pasienter.

Det vil nok ikke bli bygget en egen slik avdeling for en kvinne som trenger dette tilbudet selv om hun tidligere skal ha vært utsatt for voldtekt.

Skrevet

Om jeg skal bedømme ut fra bildet, samt lese mellom linjene, dreier dette seg om den spesielle sikkerhetsavdelingen for spesielt voldelige/farlige pasienter.

Det vil nok ikke bli bygget en egen slik avdeling for en kvinne som trenger dette tilbudet selv om hun tidligere skal ha vært utsatt for voldtekt.

Så hvis jeg forstår deg rett vil man vanligvis ikke plassere pasientgruppene overgriper/offer sammen?

Er det rutiner for å vurdere hva/hvem en pasient eventuelt kan behøve å skjermes fra før en innleggelse og å sørge for den skjermingen som er nødvendig?

Skrevet

Så hvis jeg forstår deg rett vil man vanligvis ikke plassere pasientgruppene overgriper/offer sammen?

Er det rutiner for å vurdere hva/hvem en pasient eventuelt kan behøve å skjermes fra før en innleggelse og å sørge for den skjermingen som er nødvendig?

S: Ja.

S: Ja, og ja, hvis mulig.

Skrevet

S: Ja.

S: Ja, og ja, hvis mulig.

To betryggende svar. Takk!

Et spørsmål til, om du har tid.

Vil man i noen tilfeller kunne se skjerming så nødvendig for forsvarlig behandling at man flyttet minst en av pasientene/partene, utsatte en ikke akutt innleggelse el.l.? Mao finnes det absolutte grenser for hva/hvem en pasient med en bestemt sårbarhet skal kunne "utsettes" for?

mvh

Skrevet

To betryggende svar. Takk!

Et spørsmål til, om du har tid.

Vil man i noen tilfeller kunne se skjerming så nødvendig for forsvarlig behandling at man flyttet minst en av pasientene/partene, utsatte en ikke akutt innleggelse el.l.? Mao finnes det absolutte grenser for hva/hvem en pasient med en bestemt sårbarhet skal kunne "utsettes" for?

mvh

Ja, selvsagt. Det forekommer ikke så sjelden.

Da samarbeider vi med naboavdelinger og innlegger "en pasient i hver by/avdeling".

Skrevet

Ja, selvsagt. Det forekommer ikke så sjelden.

Da samarbeider vi med naboavdelinger og innlegger "en pasient i hver by/avdeling".

Takk for oppklarende og betryggende svar!

:-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...