PieLill Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 «Maria» ble voldtatt da hun var ti år. Nå behandles hun på avdeling med voldtektsmenn.... http://www.nettavisen.no/innenriks/article803892.ece Er dette vanlig? Og er det gjengs at det blir sett på som forsvarlig av fagfolk? 0 Siter
Gjest vet ingen ting jeg Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 Jeg har vært innlagt, men vet ingenting om de andre som var der. Kanskje var noen av dem voldtektsmenn, hva vet jeg? Det er vel ikke så vanlig at man vet hva som plager de andre på samme avdeling, tror jeg? Men hadde jeg visst at noen av dem var voldtektsmenn, da tror jeg at jeg hadde flyktet (skrevet meg ut). 0 Siter
PieLill Skrevet 15. november 2006 Forfatter Skrevet 15. november 2006 Jeg har vært innlagt, men vet ingenting om de andre som var der. Kanskje var noen av dem voldtektsmenn, hva vet jeg? Det er vel ikke så vanlig at man vet hva som plager de andre på samme avdeling, tror jeg? Men hadde jeg visst at noen av dem var voldtektsmenn, da tror jeg at jeg hadde flyktet (skrevet meg ut). Om jeg forsto artikkelen riktig tilbrakte denne kvinnen år sammen med voldtektsforbrytere. Hun ble også antastet av en av dem. Det forsvever meg at personer som har utøvd voldtekt og grov vold mot kvinner kan ha et kvinnesyn og en væremåte som ikke kan være mye trivelig for noen å vasse i til daglig. Spesielt ikke en som har blitt utsatt for overgrep selv. mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 Om jeg skal bedømme ut fra bildet, samt lese mellom linjene, dreier dette seg om den spesielle sikkerhetsavdelingen for spesielt voldelige/farlige pasienter. Det vil nok ikke bli bygget en egen slik avdeling for en kvinne som trenger dette tilbudet selv om hun tidligere skal ha vært utsatt for voldtekt. 0 Siter
PieLill Skrevet 15. november 2006 Forfatter Skrevet 15. november 2006 Om jeg skal bedømme ut fra bildet, samt lese mellom linjene, dreier dette seg om den spesielle sikkerhetsavdelingen for spesielt voldelige/farlige pasienter. Det vil nok ikke bli bygget en egen slik avdeling for en kvinne som trenger dette tilbudet selv om hun tidligere skal ha vært utsatt for voldtekt. Så hvis jeg forstår deg rett vil man vanligvis ikke plassere pasientgruppene overgriper/offer sammen? Er det rutiner for å vurdere hva/hvem en pasient eventuelt kan behøve å skjermes fra før en innleggelse og å sørge for den skjermingen som er nødvendig? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 Så hvis jeg forstår deg rett vil man vanligvis ikke plassere pasientgruppene overgriper/offer sammen? Er det rutiner for å vurdere hva/hvem en pasient eventuelt kan behøve å skjermes fra før en innleggelse og å sørge for den skjermingen som er nødvendig? Så hvis jeg forstår deg rett vil man vanligvis ikke plassere pasientgruppene overgriper/offer sammen? S: Ja. Er det rutiner for å vurdere hva/hvem en pasient eventuelt kan behøve å skjermes fra før en innleggelse og å sørge for den skjermingen som er nødvendig? S: Ja, og ja, hvis mulig. 0 Siter
PieLill Skrevet 15. november 2006 Forfatter Skrevet 15. november 2006 Så hvis jeg forstår deg rett vil man vanligvis ikke plassere pasientgruppene overgriper/offer sammen? S: Ja. Er det rutiner for å vurdere hva/hvem en pasient eventuelt kan behøve å skjermes fra før en innleggelse og å sørge for den skjermingen som er nødvendig? S: Ja, og ja, hvis mulig. To betryggende svar. Takk! Et spørsmål til, om du har tid. Vil man i noen tilfeller kunne se skjerming så nødvendig for forsvarlig behandling at man flyttet minst en av pasientene/partene, utsatte en ikke akutt innleggelse el.l.? Mao finnes det absolutte grenser for hva/hvem en pasient med en bestemt sårbarhet skal kunne "utsettes" for? mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 To betryggende svar. Takk! Et spørsmål til, om du har tid. Vil man i noen tilfeller kunne se skjerming så nødvendig for forsvarlig behandling at man flyttet minst en av pasientene/partene, utsatte en ikke akutt innleggelse el.l.? Mao finnes det absolutte grenser for hva/hvem en pasient med en bestemt sårbarhet skal kunne "utsettes" for? mvh Ja, selvsagt. Det forekommer ikke så sjelden. Da samarbeider vi med naboavdelinger og innlegger "en pasient i hver by/avdeling". 0 Siter
PieLill Skrevet 15. november 2006 Forfatter Skrevet 15. november 2006 Ja, selvsagt. Det forekommer ikke så sjelden. Da samarbeider vi med naboavdelinger og innlegger "en pasient i hver by/avdeling". Takk for oppklarende og betryggende svar! :-) mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.