Gå til innhold

Disse pengene

Anbefalte innlegg

lissi1365380351
Skrevet

Hvordan får dere pengene til å strekke til?

Vi er en familie på 4 to voksne og to barn,en voksen ungdom og en i barneskolen.

vi har tror jeg, grei nok inntekt,men allikevel føler jeg meg ofte blakk,betaler riktig nok sertfikat til ungdommen og det har jo kostet endel etterhvert(snart ferdig).

Vi har jo bygget nytt stort hus,har fikset hage,det ble jo pent da, men det har jammen kostet gryn.

Jeg ser jo at det har gått masse peng men tenker alltid at om noen mnd.så er vi på rett kjøl igjen,men det er stadig noe som trengs,regningene spruter ned i postkassen,det tar jo ingen ende.

Og nå er det jul,det går iallefall hardt utover kredittkortet mitt i år,hva sier dere?

Har dere dolere det sånn også.

Skal jo ikke klage alltfor høyt da,men kunne bare ønske jeg kunne gå ut å shoppe litt ekstra mye til jul da.

Ungene har jo sånne dyre ønsker,syns jeg da,mobiler o.l

til jul ønsker vi og pleier vi stort sett å gi endel,men det føles litt galt,for jeg vet jo at da blir det ikke akkurat bedre før om mange mnd.

Hvordan har dere det,tenker inntekt i forhold til lån og div.utgifter?

Er dere noe bekymret for renteoppgang?

Gjør dere som meg?satser på bedre tider neste mnd.?

Vet det blir bedre,vi er nett ferdig med de aller største utfordringene i forhold til kjempestor regninger.

God Jul da.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Skjær ned på det du kan skjære ned på. Trenger du virkelig alt du kjøper? Kan du greie deg uten? SVaret er veldig ofte ja, og da lar jeg være å kjøpe. Iallefall i trange perioder. Da. ;o)

Skrevet

Hvis ungene er så store at det går an å snakke med dem så gjør det og forklar dem at i år blir det ikke så dyre julegaver fordi dere ikke har råd rett og slett. Si det gjerne på forhånd så ikke skuffelsen blir stor dersom de vant til å få mye og forventer det.

Jeg har en grei økonomi, meg og to unger halve tiden på 80% lønn går greit. Jeg svømmer ikke i penger, men akkurat nå har jeg så jeg klarer meg fint. Bra med julegaver blir det også og de kjøpes så definitivt IKKE med kredittkort! Det er vel bare å lage seg enda mer økonomiske problemer vel?

lissi1365380351
Skrevet

Skjær ned på det du kan skjære ned på. Trenger du virkelig alt du kjøper? Kan du greie deg uten? SVaret er veldig ofte ja, og da lar jeg være å kjøpe. Iallefall i trange perioder. Da. ;o)

Bruker slett ikke kredittkort i tide og utide hvis det var det du trodde,å neida,da hadde jeg vel ikke hatt det.

Bruker det som en slags ekstra buffer,men det blir jo vanskelig å komme seg etter alle de utlegg med jul og div.andre ting,men det ordner seg alltid.

Vi har prioritert hus og hage ett års tid nå,og julefeiringen med barna er veldig viktig for oss,da er kun det beste godt nok,klart det,vi jobber hele året,noe skal vi helt klart ha igjen for det.

Så sommer og jul står meget høyt i kurs her i heimen og ingenting kan stoppe meg fra å feire den/de som vi alltid har gjort.

Men hva med dere da?

Hvordan feirer dere jul?

Skrevet

Vi har ganske god orden på økonomien, og handler deretter. Jeg har vært skinnblakk (så ille at jeg måtte ringe mamma og be om å få overført 200 kroner til mat, ei uke før lønn) en gang - og det var helt pyton.

Jeg ønsker ikke å ha kredittkort (annet enn det jeg bruker iforbindelse med jobbreiser), fordi jeg kjenner meg selv :-)

Skrevet

Bruker slett ikke kredittkort i tide og utide hvis det var det du trodde,å neida,da hadde jeg vel ikke hatt det.

Bruker det som en slags ekstra buffer,men det blir jo vanskelig å komme seg etter alle de utlegg med jul og div.andre ting,men det ordner seg alltid.

Vi har prioritert hus og hage ett års tid nå,og julefeiringen med barna er veldig viktig for oss,da er kun det beste godt nok,klart det,vi jobber hele året,noe skal vi helt klart ha igjen for det.

Så sommer og jul står meget høyt i kurs her i heimen og ingenting kan stoppe meg fra å feire den/de som vi alltid har gjort.

Men hva med dere da?

Hvordan feirer dere jul?

Hvis det er så vanvittig viktig for det at kun det beste er godt nok i jula så må du jo spare litt hver mnd hele året da så du ikke blir aldeles bankerott. Det er ikke verre enn det.

Og kanskje tenke litt over hva du skal gi neste år når årets julegaver til ungene koster 2000,- hver og de neste år forventer enda mer...?

Jeg elsker julen og skulle gjerne brukt masse penger i den forbindelse, men det ville vært penger jeg ikke har i så fall. Litt moderasjon går helt fint. Det går en del i julegaver til ungene, kjæresten og familien, men ikke mer enn at jeg har råd til det ved å være litt nøysom utover høsten og evt. kjøpe store ting på salg om jeg kommer over det.

Litt ekstra godt å spise har man selvfølgelig, men ungene her setter veldig stor pris på å bake pepperkaker og kakemenn f.eks, og det koster jo nesten ingenting.

Man MÅ ikke kaste seg på kjøpekarusellen og bruke mange, mange tusen på julen!

Skrevet

Nei, vi er ikke bekymret pga. en rente oppgang. Vi har ca. 1 mill. i lån. 2 nye biler ( ingen lån på de ), og tjener tilsammen 1,1 mill i året. Vi bruker mye penger på ferie og fritid. Vi har to jenter på 6 og 7 år, og deres fritids aktiviteter koster oss 24 000 i året.Syden turer og skireiser koster oss ca. 100 000 i året. Vi har valgt dette fremfor å bruke alt en har av penger til større og finere hus. En skal faktisk ta vare på alt en tilegner seg. Vi føler at det beste for oss, er at vi kan gjøre ting ilag på fritiden.Jeg synes mange bruker sinnsykt mye penger på hjemmet sitt. Vi bor i rekkehus på 150 kvm, og det er mere enn stort nok. Standaren er grei nok.Når det gjelder julen, så gir vi kun gaver til barna i fam., de får da skikkelige gaver til 400-500 stk. søsken og tanter/onkler får ingen ting. Våre gene barn for gaver etter behov. Det er ikke alltid prisen er viktigst.

Skrevet

Vi har også en ungdom og en i verste vokse- og slitealderen i huset, så jeg vet at det ikke er optimalt økonomisk sett. Men vi er ferdige med de hardeste årene med boutgifter osv.

Vi har en reservekonto som vi tar fra hvis det blir spesielt store utgifter en måned (bilreparasjon el.l.). Kredittkort bruker jeg bare på billetter o.l. som kjøpes på nett.

Barna får ikke spesielt mye utenom jul og bursdag. Tenåringen får et fast beløp i måneden som hun skal disponere slik at det dekker mye av det hun trenger. De er gjerne litt gjerrigere når det er deres "egne" penger.

Jeg er god til å kjøpe sesongklær på salg når f.eks. vinteren er slutt. Dermed blir det ikke så store utgifter til utstyr til minstemann hver høst. I hvert fall holder "lageret" til utpå nyåret, og da er det lettere å få ting på tilbud.

Vi har pleid å gi ungene én stor ting til jul, ikke flere mindre gaver. Men de har en del onkler og tanter, slik at det blir bra med pakker under treet allikevel. Vi hadde nok gjort det annerledes hvis de ikke fikk presanger fra såpass mange andre.

Julefeiringen vår ellers er moderat. Vi prioriterer god mat og noen opplevelser (f.eks. juleteater). Familien er middels stor, så noen gaver blir det, men vi har ikke tradisjoner for å gi til massevis av venners barn osv. Jeg er ingen pynteracer, så det går lite penger på sånt.

Egentlig synes jeg desember går ganske greit, fordi vi får mer utbetalt. Det føles ofte verre på nyåret når det kommer masse regninger med forfall 1. januar eller 1. mars som skal betales på normallønna :-)

Skrevet

Ikke så lett å si hva som er "galt" her, men jeg leser litt mellom linjene at dere kanskje handler litt mer enn hva dere burde. Det er nok endel dere kan stramme inn på tror jeg.

Det som er lurt er at dere setter opp en oversikt over alle faste utgifter, så som strøm, forsikringer, vegavgifter, kommunale utgifter, lån osv. regn ut hvor mye dette utgjør pr. år og del på 12 og få månedlige utgifter. Denne summen setter dere hver måned inn på en egen konto som dere kan opprette i banken deres.

Dette gjør det enklere å få betalt regninger, får bedre oversikt og gir ikke "berg og dalbane" liv. Økonomien blir mye jevnere ved å gjøre det slik.

Det du har igjen å bruke til andre ting kan du dele ut igjen pr. uke, lett å se hva du kan bruke ukentlig og vil sørge for at dere har penger til neste lønning.

Det krever at dere er strukturert, men det er verdt det. Dere får også mye mer kontroll på hva dere ikke trenger å ha og lettere å vurdere om dere har råd til det dere vil kjøpe.

Det er nok flere enn du tror som har det slik som dere har det, men det er få som vil innrømme det.

Skrevet

Hvis du er redd for at pengene ikke strekker til, vil jeg si at julegaver er et sted å spare. Ungene klarer seg fint uten mobiltelefon til 3000 kr osv...

Skrevet

Nei, vi er ikke bekymret pga. en rente oppgang. Vi har ca. 1 mill. i lån. 2 nye biler ( ingen lån på de ), og tjener tilsammen 1,1 mill i året. Vi bruker mye penger på ferie og fritid. Vi har to jenter på 6 og 7 år, og deres fritids aktiviteter koster oss 24 000 i året.Syden turer og skireiser koster oss ca. 100 000 i året. Vi har valgt dette fremfor å bruke alt en har av penger til større og finere hus. En skal faktisk ta vare på alt en tilegner seg. Vi føler at det beste for oss, er at vi kan gjøre ting ilag på fritiden.Jeg synes mange bruker sinnsykt mye penger på hjemmet sitt. Vi bor i rekkehus på 150 kvm, og det er mere enn stort nok. Standaren er grei nok.Når det gjelder julen, så gir vi kun gaver til barna i fam., de får da skikkelige gaver til 400-500 stk. søsken og tanter/onkler får ingen ting. Våre gene barn for gaver etter behov. Det er ikke alltid prisen er viktigst.

Nå lurer jeg fælt på hva slags fritidsaktiviteter til to jenter på 6 og 7 år som kan koste 24 000 kr i året? (du trenger selvsagt ikke svare hvis du ikke vil...)

Skrevet

Nå lurer jeg fælt på hva slags fritidsaktiviteter til to jenter på 6 og 7 år som kan koste 24 000 kr i året? (du trenger selvsagt ikke svare hvis du ikke vil...)

1000,- i mnd pr. barn - kanskje de har egen hest?

Skrevet

Man er helt nødt til å ha et budsjett når man ikke har så mye penger at man bare kan hive dem ut.

Her i huset får ungene de dyreste presangene til bursdag -for da er det bare til en og en - dette vet ungene - til jul er det så mange som skal ha at det stopper seg selv.

Å begynne å kjøpe julepresanger på krita gjør at man aldri kommer på rett kjøl igjen.

Slike ting er det faktisk lurt å ha snakket om -også til ungene.

Skrevet

tja - det kunne jo vært lagt sammen - kinoturer, turn, håndball, ballett, bursdag etc? slik tolket jeg det i alle fall :)

eller rett og slett SFO?

Skrevet

tja - det kunne jo vært lagt sammen - kinoturer, turn, håndball, ballett, bursdag etc? slik tolket jeg det i alle fall :)

eller rett og slett SFO?

Tja, jeg synes nå det var et ganske nøyaktig tall....

Skrevet

1000,- i mnd pr. barn - kanskje de har egen hest?

Det kan selvfølgelig godt hende... :-)

Skrevet

Her kommer jentene sine aktiviteter, som ikke er spesiellt uvanlige kan jeg tenke meg.

Slalom kurs for 2 personer 4000,-

Sommer skole for en privat musikk skole 5000,-

Musikkskole privat 2 personer 6000,-

SvØmmeskole 3 terminer 2 personer 7000,-

Seilskurs/skole for den eldste 1750,-

Det er sinnsykt mye penger, men dette er ikke unormale priser.

Det er faste priser for slalom kurs, svømme kurs ol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...