Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mine muskler har fått juling (hvis jeg har trent, gått uvant langt, måtte klatre over et gjerde iført kåpe og støvler og med tung bag) - så blir jeg litt støl dagen etter og tenker at jippi! denne klarte vi bra!

Men dagen etter det igjen - å, himmel. Da kan jeg nesten ikke gå. Sånn har det alltid vært. Mannen min blir støl noen timer etter om han blir det. Dattera mi også. I alle fall er dagen etter verst.

Men for meg: dagen etter der igjen.Fins det noen fornuftig forklaring på dette?

Skrevet

Stølheten inntreffer en til to dager etter belastning. De fleste merker det nok best to dager senere.

Dette er ikke uvanlig og årsaken er mangel på trening eller at det trenes for lite.

Skrevet

Stølheten inntreffer en til to dager etter belastning. De fleste merker det nok best to dager senere.

Dette er ikke uvanlig og årsaken er mangel på trening eller at det trenes for lite.

Det ante meg.

:I

Skrevet

Jeg har ikke noe særlig greie på styrketrening, så det skal jeg ikke protestere på.

Men hvis jeg løper på flatmark til vanlig, blir jeg ikke det minste støl av å gå over til motbakketrening. Heller ikke av å øke lengde og fart. Men opptrappingen bør selvsagt skje gradvis.

Gradvis opptrapping gjør at det ikke blir noe sjokk for kroppen.

Dette er relativt lik trening, så kroppen vil ikke reagere spesielt på det.

Akkurat som at jeg sykler på asfalt/spinnen 1 time vanligvis, og plutselig forlenger denne til 2 timer eller terreng-sykling. Ikke store forskjellen.

Man blir også vesentlig mer støl av noe som er veldig tungt for kroppen enn noe som ikke er så tungt for kroppen.

Å løpe er jo ikke spesielt tungt ettersom du klarer å gjøre dette over lang tid.

Skrevet

"..måtte klatre over et gjerde iført kåpe og støvler og med tung bag..."

Hørtes ut som en god historie ;-)

Ellers, ang. stølhet,- så blir f.eks. ikke barn støle før de blir en viss alder. Ca. 10-12, tror jeg?

Husker gutten min som plutselig klaget over vondt i magen... Hadde aldri kjent noe slikt før, sånn rart - ikke i fordøyelsen, og ikke i huden... Ja, han hadde hatt gym dagen før,- og hva så? Hadde det noen sammenheng, liksom :)

Skrevet

"..måtte klatre over et gjerde iført kåpe og støvler og med tung bag..."

Hørtes ut som en god historie ;-)

Ellers, ang. stølhet,- så blir f.eks. ikke barn støle før de blir en viss alder. Ca. 10-12, tror jeg?

Husker gutten min som plutselig klaget over vondt i magen... Hadde aldri kjent noe slikt før, sånn rart - ikke i fordøyelsen, og ikke i huden... Ja, han hadde hatt gym dagen før,- og hva så? Hadde det noen sammenheng, liksom :)

Det var sist mandag, da det snødde og sluddet og regnet. Dårlig tid, prøvde å løpe tvers over gata til bussterminalen. Rushtid og biler i alle retninger. To andre kvinner/jenter løp samtidig med meg. Da det endelig ble fri bane inn til fortauet langs terminalen, viste det seg at det var en gråbrun sørpedam som nådde over skoene på hun første, så hun rygget.

Jeg skulle langt av gårde med buss, og hadde tynne semskete støvletter. Ikke f. om jeg ville uti der. Så løp jeg den veien bilene kjørte (jada, ute i kjørebanen) for å komme der søledammen tok slutt, men der var det høyt gjerde ...

Ikke noe valg. Biler over alt, bussen skulle gå snart. Klatret, i sid kåpe, med tung bag og høyhælte støvler, over sånt høyt gjerde av tversgående jernstenger.

Veldig møkkete på alle klærne, men rakk bussen. Og helt mørbanka nå. Håper ingen jeg kjente så meg, det er det hele.

Skrevet

Det var sist mandag, da det snødde og sluddet og regnet. Dårlig tid, prøvde å løpe tvers over gata til bussterminalen. Rushtid og biler i alle retninger. To andre kvinner/jenter løp samtidig med meg. Da det endelig ble fri bane inn til fortauet langs terminalen, viste det seg at det var en gråbrun sørpedam som nådde over skoene på hun første, så hun rygget.

Jeg skulle langt av gårde med buss, og hadde tynne semskete støvletter. Ikke f. om jeg ville uti der. Så løp jeg den veien bilene kjørte (jada, ute i kjørebanen) for å komme der søledammen tok slutt, men der var det høyt gjerde ...

Ikke noe valg. Biler over alt, bussen skulle gå snart. Klatret, i sid kåpe, med tung bag og høyhælte støvler, over sånt høyt gjerde av tversgående jernstenger.

Veldig møkkete på alle klærne, men rakk bussen. Og helt mørbanka nå. Håper ingen jeg kjente så meg, det er det hele.

Huff :) En sånn historie som er morsom - i ettertid!

Skrevet

For meg har det bestandig vært slik at jo dårligere form jeg er i, jo lengre tid tar det før jeg blir støl, og jo lengre varer det.

I perioder jeg trener jevnlig kan stølheten komme samme kvelden etter en hard økt, og være borte dagen etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...