Gå til innhold

Protein-inntak og leverproblemer

Gjest Gayn

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man kan få leverproblemer i det lange løp dersom man inntar store mengder protein hver dag. Stemmer dette? Jeg trener med vekter og kampsport og spiser ca 250 gram protein om dagen. Jeg bruker ingen form for steroider eller medikamenter. Er jeg i faresonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteiner er noe alle må ha for å kunne fungere, spesielt hvis du trener er proteiner viktig. Proteiner finnes i omtrent alle typer matvarer (dette vet du sikkert).

Men at det forusaker leverproblemer i det lange løp har jeg lite tro på, ihvertfall hvis mye av proteinet du får i deg er gjennom vanlig mat og ikke bare gjennom kosttilskudd.

Du sier du tar i deg 250 g. om dagen, om det er lite eller mye for deg er vansklig å si når du ikke oppgir vekt, men tommelfinger regelen sier at at en hardt trenende person skal ha i seg 2-3 g. protein per kilo kroppsvekt, så hvis du "følger" denne regelen så tror jeg nok ikke at du er i noe faresone.

Kreatin derimot _kan_ forusake lever problemer hvis du overdriver inntaket veldig, da snakker vi flere spise-skjeer daglig, noe som i utgangspunktet er helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner er noe alle må ha for å kunne fungere, spesielt hvis du trener er proteiner viktig. Proteiner finnes i omtrent alle typer matvarer (dette vet du sikkert).

Men at det forusaker leverproblemer i det lange løp har jeg lite tro på, ihvertfall hvis mye av proteinet du får i deg er gjennom vanlig mat og ikke bare gjennom kosttilskudd.

Du sier du tar i deg 250 g. om dagen, om det er lite eller mye for deg er vansklig å si når du ikke oppgir vekt, men tommelfinger regelen sier at at en hardt trenende person skal ha i seg 2-3 g. protein per kilo kroppsvekt, så hvis du "følger" denne regelen så tror jeg nok ikke at du er i noe faresone.

Kreatin derimot _kan_ forusake lever problemer hvis du overdriver inntaket veldig, da snakker vi flere spise-skjeer daglig, noe som i utgangspunktet er helt meningsløst.

Nja... det er vel nyrene kreatinet kan være litt "hard" mot, men dette kommer ikke av store mengder! Det kroppen ikke klarer å ta opp stikker jo ut med urinen, men langvarig bruk kan visstnok gjøre så nyrene må jobbe litt ekstra..

Men det er bare å drikke mye vann så bør ikke dette være noe problem heller.

Leveren må arbeide litt ekstra med alt proteinet vi "byggerne" dytter i oss, men at det alene skal kunne forårsake noen leverproblemer har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, det stemmer det. Men det er nok nyrene som da er spesielt utsatt.

Cluet er å drikke mye vann, som det har blitt nevnt her.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

det er ingen grunn til å overdrive proteininntaket. Men så lenge du holder deg til protein i størrelsesorden på rundt 20-25% av det totale kaloriinntaket, så tror jeg ikke det skulle tilsi noen problemer med leveren.

Husk at det viktige for framgangen er at du inntar nok kalorier til at overskuddet topper seg. Det er like viktig med fett og karbohyrat, som med protein. Kroppen er avhengig av alle næringsstoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...