Gjest Gayn Skrevet 21. april 2001 Del Skrevet 21. april 2001 Jeg har hørt at man kan få leverproblemer i det lange løp dersom man inntar store mengder protein hver dag. Stemmer dette? Jeg trener med vekter og kampsport og spiser ca 250 gram protein om dagen. Jeg bruker ingen form for steroider eller medikamenter. Er jeg i faresonen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drago Skrevet 21. april 2001 Del Skrevet 21. april 2001 Proteiner er noe alle må ha for å kunne fungere, spesielt hvis du trener er proteiner viktig. Proteiner finnes i omtrent alle typer matvarer (dette vet du sikkert). Men at det forusaker leverproblemer i det lange løp har jeg lite tro på, ihvertfall hvis mye av proteinet du får i deg er gjennom vanlig mat og ikke bare gjennom kosttilskudd. Du sier du tar i deg 250 g. om dagen, om det er lite eller mye for deg er vansklig å si når du ikke oppgir vekt, men tommelfinger regelen sier at at en hardt trenende person skal ha i seg 2-3 g. protein per kilo kroppsvekt, så hvis du "følger" denne regelen så tror jeg nok ikke at du er i noe faresone. Kreatin derimot _kan_ forusake lever problemer hvis du overdriver inntaket veldig, da snakker vi flere spise-skjeer daglig, noe som i utgangspunktet er helt meningsløst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 21. april 2001 Del Skrevet 21. april 2001 Proteiner er noe alle må ha for å kunne fungere, spesielt hvis du trener er proteiner viktig. Proteiner finnes i omtrent alle typer matvarer (dette vet du sikkert). Men at det forusaker leverproblemer i det lange løp har jeg lite tro på, ihvertfall hvis mye av proteinet du får i deg er gjennom vanlig mat og ikke bare gjennom kosttilskudd. Du sier du tar i deg 250 g. om dagen, om det er lite eller mye for deg er vansklig å si når du ikke oppgir vekt, men tommelfinger regelen sier at at en hardt trenende person skal ha i seg 2-3 g. protein per kilo kroppsvekt, så hvis du "følger" denne regelen så tror jeg nok ikke at du er i noe faresone. Kreatin derimot _kan_ forusake lever problemer hvis du overdriver inntaket veldig, da snakker vi flere spise-skjeer daglig, noe som i utgangspunktet er helt meningsløst. Nja... det er vel nyrene kreatinet kan være litt "hard" mot, men dette kommer ikke av store mengder! Det kroppen ikke klarer å ta opp stikker jo ut med urinen, men langvarig bruk kan visstnok gjøre så nyrene må jobbe litt ekstra.. Men det er bare å drikke mye vann så bør ikke dette være noe problem heller. Leveren må arbeide litt ekstra med alt proteinet vi "byggerne" dytter i oss, men at det alene skal kunne forårsake noen leverproblemer har jeg aldri hørt om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 21. april 2001 Del Skrevet 21. april 2001 Hei, Ja, det stemmer det. Men det er nok nyrene som da er spesielt utsatt. Cluet er å drikke mye vann, som det har blitt nevnt her. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 28. april 2001 Del Skrevet 28. april 2001 Hei, det er ingen grunn til å overdrive proteininntaket. Men så lenge du holder deg til protein i størrelsesorden på rundt 20-25% av det totale kaloriinntaket, så tror jeg ikke det skulle tilsi noen problemer med leveren. Husk at det viktige for framgangen er at du inntar nok kalorier til at overskuddet topper seg. Det er like viktig med fett og karbohyrat, som med protein. Kroppen er avhengig av alle næringsstoffene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.