Gå til innhold

Bærum

Anbefalte innlegg

Gjest Bli kjent
Skrevet

Kan noen fortelle meg litt om denne plassen? Har fått tilbud om jobb, men har aldri vært der.

Skrevet

Denne "plassen"....? :-)

Bærum er en forholdsvis stor kommune, og du finner vel det meste der som du finner i alle andre større steder i Norge. Nært Oslo, dyre boliger men enkelt å komme seg til og fra med kollektivtrafikk - noe avhengig hvor i Bærum du skal til/fra.

Her kan du lese mer:

http://www.baerum.kommune.no/

Skrevet

Takk for link.

Men jeg lurte mer på om personlige meninger om byen.

Det er vel ingen by, men en kommune.

Kjent for å være snobbete vestkant. Men det må du vel ha fått med deg.

Gjest Bli kjent
Skrevet

Denne "plassen"....? :-)

Bærum er en forholdsvis stor kommune, og du finner vel det meste der som du finner i alle andre større steder i Norge. Nært Oslo, dyre boliger men enkelt å komme seg til og fra med kollektivtrafikk - noe avhengig hvor i Bærum du skal til/fra.

Her kan du lese mer:

http://www.baerum.kommune.no/

Trodde bærum var en by jeg...

Gjest Kjent i Bærum
Skrevet

Takk for link.

Men jeg lurte mer på om personlige meninger om byen.

Er en bygd, ikke by. Sandvika er største "tettsted", ellers er det flere handlesteder, nye og gamle. Stor forskjell på hvor du bor, både når det gjelder fritidstilbud, nærhet til skogen eller sjøen, butikker, skoler, kollektivtilbud og boligpriser. Men det er aldri langt til noe, og det går alltids en buss dit du skal, om ikke så alt for lenge.

Skrevet

Hvor i Bærum har du fått jobb da? Lysaker er rett utenfor Oslo, ca 2 minutter fra Skøyen med toget, max.

Sandvika er kommunesentrum, også greit å komme seg dit med tog.

Slependen er noe lenger ut, på grensa mot Asker.

Ellers er det en god del andre tettsteder innen Bærum kommune, og som andre her er inne på, så er det stort sett greit å komme seg alle steder med kollektivtrafikk, enten buss eller tog. Veldig kort vei fra Oslo, hvis det er utgangspunktet ditt?

Og at det er snobbete i Bærum er nok sant, men det er også ganske variabelt, ikke alle er sånn. Jeg har en god kamerat som har vokst opp i Bærum, og han er alt annet enn snobbete.

Skrevet

Som også Gemini og Goliath skriver, er Bærum en stor og folkerik kommune, og kan knapt kalles en plass.

Det er en av de rikeste kommunene i landet, men alle slags folk finnes der, og det er en myte at alle er snobbete. I enkelte områder er de dog "bedre vant" enn de fleste andre steder, og preges nok litt av det.

Gjest oppvokst der
Skrevet

Er en bygd, ikke by. Sandvika er største "tettsted", ellers er det flere handlesteder, nye og gamle. Stor forskjell på hvor du bor, både når det gjelder fritidstilbud, nærhet til skogen eller sjøen, butikker, skoler, kollektivtilbud og boligpriser. Men det er aldri langt til noe, og det går alltids en buss dit du skal, om ikke så alt for lenge.

Feil. Bærum er en kommune. Sandvika har bystatus.

Bærum har urettmessig fått snobbestatus, men det er viktig å vite at det varierer helt hvor du bor, og hvem man omgås. En oversikt jeg så en gang, viste at det var et "høyrebelte" langs kysten, der også de aller rikeste bor. Så er det flere steder med blokkbebyggelse eller rekkehus.

Bærum strekker seg jo fra Eiksmarka og Østerås i øst (med T-bane til Oslo sentrum på 15 min), via Bekkestua, Stabekk og Sandvika, til Slependen, Rykkin og Vøyenenga. Bare for å nevne noen områder. Bærum er dessuten en landbrukskommune, med flere gårder.

Bærum har ikke like god barnehagedekning som endel andre kommuner, men det kommer seg. Det er ellers mye aktiviteter i kommunen både for voksne og barn.

Skrevet

Kan bare fortelle om mine personlige meninger om Bærum. Jeg bor i Asker, men har gått på skole i Bærum i mange år og vært veldig mye der. Personlig syns jeg Asker er litt koseligere og mer personlig. Asker grenser til Bærum og det tar ikke lang tid å kjøre fra Asker til Bærum, men det kommer an på hvor du skal bo og jobbe. Sandvika og Lysaker syns jeg er 2 "høl". Spesielt Sandvika blir bare verre og verre. Sandvika er en stor trafikkmaskin med masse kjøpesentre. Hvis du vil bo sentralt, men litt mer landlig er det muligheter for det også i Bærum, men personlig syns jeg bare at Asker er koseligere og anbefaler deg å flytte dit og heller jobbe i Bærum.

Skrevet

Veldig hyggelig sted å bo. Har vokst opp der, og skulle gjerne flyttet tilbake! I hvilken del av Bærum skal du jobbe da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...