Gjest byssi Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 Jeg fikk mot tilå oppsøke lege for noen år siden.Da jeg forsto at jeg hadde sosial fobi. Ble med i gruppeterapi. Vi var 8 personer som skulle sitte sammen å utlevere tanker om problemet. Min største skrekk er nettopp å sitte i en forsamling å ta ordet.Syntes dette ble svært ubehagelig selv om jeg visste at de andre også hadde samme problemet. likevel snakket de alle sammen, og forklarte at det var helt andre ting de var redd for, enn akkurat dette å åpne seg i forsamlinger. Så jeg følte dette ble for vanskelig rett og slett fordi jeg ble så sliten av å ha denne angsten hver gang jeg var på disse møtene. Og siden jeg ikke klarte å åpne meg fikk jeg heller ikke noe ut av terapien,. Så det endte med at jeg sluttet og er nå like langt. det sies jo at man ikke skal presse seg selv, og gjøre for mye av gangen. Så dette ble en skrekkopplevelse for meg.Det en er redd for skal en jo utsette seg for gradvis, og det å bli satt i en gruppe fra første dag, for å prate på rundgang er jo det verste jeg kunne tenke meg. Så hvorfor er en nødt tilå sitte i grupper under kognitiv terapi? Jeg kunne hatt mye mer nytte av å kun snakke med en fagperson om gangen, og så evnt.gradvis forsøke å snakke i større grupper. Synes det er synd at jeg ikke fikk fullført dette, når jeg endelig fikk mot tilå gjøre noe med det. Nå øver jeg litt på egen hånd,vet hva det går ut på, og presser meg ikke for mye. Det va regentlig bare noen tanker om denne type behandling. Håper andre har erfaringer. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 Vitenskapen har vist oss at selv om kognitive grupper har god effekt på sosial fobi, er individuell kognitiv terapi enda bedre. Jeg håper du kan få den beste terapien som kan skaffes. Kan fastlegen hjelpe deg til dette? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.