Gå til innhold

Når lar dere ungdommen (jentene) deres overnatte hos kjæresten

Anbefalte innlegg

Gjest gunn-marit
Skrevet

Synes det er vanskelig å vite når vi skal tillate det.

Men jenta vår (somm akkurat er blitt 16) har en kjæreste.

Og de vil da overnatte sammen.

Jeg skjønner jo også at det de kan gjøre på natta kan de også gjøre på kvelden/dagen.

Men synes det er litt vanskelig dette.

De har vel vært kjærester i halvt år tenker jeg. De er begge 16 år.

Når lot dere deres datter overnatte hos kjæresten??

Skrevet

Tror du ikke de har seg uansett, da? Uavhengig av om de får lov til å overnatte hos hverandre eller ikke? ;)

Jeg fikk (etter mye bråk) lov til å sove over hos kjæresten min da jeg var 16-17. Og det er en gos stund sida. ;)

Gjest gunn-marit
Skrevet

Tror du ikke de har seg uansett, da? Uavhengig av om de får lov til å overnatte hos hverandre eller ikke? ;)

Jeg fikk (etter mye bråk) lov til å sove over hos kjæresten min da jeg var 16-17. Og det er en gos stund sida. ;)

Joda, jeg skrev jo det. At alt som kan skje om natta kan også skje på dagtid/kvelden. Så jeg vet ikke egentlig hva som får meg til å være så usikker på dette.

Hjemme hos meg, da jeg vokste opp var det veldig, veldig strengt. Og jeg vil jo ikke at hun skal ha det på samme måte som meg på det området.

Nei, regner vel med at jeg lar henne få overnatte der til helgen.

Om hun ikke skulle ha overnattet hadde de jo vært alene hele lørdagskvelden alikevel. Og da hadde de jo allikevl rukket det ville da også.

Men greit å lufte sin usikkerhet her inne.

Tusen takk for svar.

Skrevet

Siden hun er 16 har hun jo faktisk lov å ha sex. Det blir helt feil av deg å prøve å nekte henne det. Selv om du mener (og det har du muligens rett i også) at hun er for ung.

Og som du selv sier, de kan like godt ha sex uten å ligge over til hverandre.

Jeg ville heller forsikret meg om at dersom de hadde sex så bruker de kondom.

Gjest gunn-marit
Skrevet

Siden hun er 16 har hun jo faktisk lov å ha sex. Det blir helt feil av deg å prøve å nekte henne det. Selv om du mener (og det har du muligens rett i også) at hun er for ung.

Og som du selv sier, de kan like godt ha sex uten å ligge over til hverandre.

Jeg ville heller forsikret meg om at dersom de hadde sex så bruker de kondom.

Tusen takk for innspill.

Ja sex kan de ha når som helst når de er hos hverandre, det er jeg fullstendig klar over.

Vet ikke helt hva det kommer av at jeg har vært så usikker i denne saken. Men hun har stort sett ALLTID vært hjemme tidligere, untatt når hun har vært på skolen og trening. Og nå er hun borte nesten HELE tiden.

Men, blir nok til at hun får lov å overnatte der til helga. Jeg må jo bare komme meg videre her.

Takk for svar.

Skrevet

Jeg synes du skal gi henne lov. Som du sier har du jo ingen mulighet til å hindre sex`en uansett, og da synes jeg heller du kan sørge for å ha en bra dialog med datteren din, og ikke ligge i krig.

Om du ikke allerede har gjort det tror jeg nok du bør ta en prat med henne om prevansjon og slikt(selv om hun selvfølgelig vet ALT fra før), bare for å bekrefte at du bryr deg og er redd for henne.

Lykke til:-)

Gjest gunn-marit
Skrevet

Jeg synes du skal gi henne lov. Som du sier har du jo ingen mulighet til å hindre sex`en uansett, og da synes jeg heller du kan sørge for å ha en bra dialog med datteren din, og ikke ligge i krig.

Om du ikke allerede har gjort det tror jeg nok du bør ta en prat med henne om prevansjon og slikt(selv om hun selvfølgelig vet ALT fra før), bare for å bekrefte at du bryr deg og er redd for henne.

Lykke til:-)

Ja, er nok et godt råd du kommer med der.

Ikke noe hyggelig når det blir konflikter om slikt, det er sikkert og visst.

Og prevansjon har vi snakket om tidligere.

Tusen takk for svar

Skrevet

Jeg synes 30 år er en passelig alder, før det bør de holdes i bånd og/eller videoovervåkes.

Skrevet

Er kjæresten jente eller gutt?

Om dere har stått for en bra oppdragelse, kan det vel ikke gå galt uansett.

Gjest gunn-marit
Skrevet

Er kjæresten jente eller gutt?

Om dere har stått for en bra oppdragelse, kan det vel ikke gå galt uansett.

Kjæresten er en gutt ja.

Blir nok til at hun får lov i helga tenker jeg.

Skrevet

Jeg var 16 da jeg ble sammen med eksen, men overnattet vel ikke fast hos ham før året etter.

Husker jeg skulle være med ham og foreldrene på hytta den høsten vi begge var 16 år og min mor presterte å spørre om vi skulle ligge på samme rom! Dødspinlig.

Og som du sier - vil de knulle så gjør de det like gjerne på dagtid på gutterommet.

Skrevet

Skjønner hva du mener. Hvis du sier ja til overnatting synes du vel at du signaliserer at du synes det er helt greit at de har sex. Nesten at det er "forventet" av dem.

Og du synes sikkert det er for tidlig :)

Jeg er glad for at min datter ennå ikke har kjæreste...for jeg skjønner at det her er vanskelig.

Gjest klem til deg
Skrevet

Du kan godt formidle din usikkerhet til henne, si at du stoler på henne, men at du ikke ønsker at hun skal inn i et voksent forhold for tidlig.

at dere har snakket om prevensjon er kjempebra, ta det gjerne opp igjen hvis anledningen byr seg, det er ofte feil bruk av prevensjon som fører til graviditet (at det går for lang tid mellom to p-piller, eller at man kaster opp en pille osv).

Snakk gjerne litt om smittsomme sykdommer og infertilitet hvis slike temaer kommer opp, det er utrolig mange som sliter med å få barn fordi de har gått med (ubehandlede) klamydiainfeksjoner i ungdommen. Så har man et sexliv, skal man være trofast og bruke kondom i alle smitterisikosituasjoner. Og gå til kontroller hos lege. Begge to.

Vær også obs på om det er hennes virkelige ønske å overnatte, eller om hun setter pris på litt regler hjemmefra. Noen ganger er man forpliktet til å spørre om å få overnatte, men så er det greit allikevel å ha foreldrenes strenghet som grunn til at man venter litt.

Det er stor forskjell på å snike seg til å ha sex på ettermiddagen, og det å få beskjed hjemmefra at det er ok å ha et (voksent)forhold med dertil tilhørende sex. Både på godt og vondt.

At de er like gamle er i hvertfall en fordel, min datter ble sammen med en gutt som hadde flyttet hjemmefra når hun var 16, og det er veldig "etablert" å skulle tilbringe helgen i leiligheten til kjæresten (da er man nesten samboere) og det å overnatte på gutterommet hans.

Det er ikke bare sexen, men hele "pakka" med et forpliktende forhold, som både har fine sider, men som også kan være litt mye av det gode for en som fortsatt er barn på mange måter.

men å nekte hvis dette er det de virkelig vil, skaper bare splid. men å vente litt, og lengte litt etter å ha en hel natt sammen, har ingen vondt av.

Skrevet

Jeg og kjæresten min var 17 år gamle når han overnattet hos meg. Det var en fordel at vi var like gamle og uerfarne og famlende. Da gikk ikke ting så fort.

Min mor kjente godt kjæresten min og var bare veldig glad for at vi var isammen. Hun mente nemlig at siden vi begge var veldig fornuftige så var det bedre at vi var sammen på alle måter enn om jeg hadde løpt alene på byen og drukket meg full.

Vi er gift i dag.

Men om jeg kan være like åpen med min datter når tiden kommer, se det vet jeg faktisk ikke! Gruer meg til disse følelsene som sikkert kommer første gangen når "barnet"sover borte.

Skrevet

Nesten 16.

Bedre å la kjæresten overnatte enn å ha dem fly rundt i byen om kvelden/natta og så skulle hun dra alene hjem tilslutt.

Skrevet

Hei... Jeg er 14, men får vel lov å ha venninner på overnatting. Broren min fikk også lov til å ha kjæresten sin på overnatting rundt 15-16 års alderen. Har de sex, (eller hva det skal være) så kan jo det som sagt skje når som helst. Er han en grei gutt, ser jeg ingen problem med det:)

Gjest mimremimre..
Skrevet

Har ikke så store barn selv enda(takkoglov..), men vil bare si at jeg husker jeg fikk overnatte hos kjæresten min da jeg var 16.(på midten av 90-tallet). Vi hadde vært sammen et par mnd, han var 17. Mine foreldre var ellers ganske strenge, men der skjønte de vel at de ikke kom så langt. Vi overnattet stadig hos hverandre etter det, omtrent hver helg og noen ukedager, koste, utforsket, men det gikk faktisk i allefall et par mnd før jeg ikke var jomfru lenger;)

Ungdommer kan også være fornuftige:)

Gjest gunn-marit
Skrevet

Jeg var 16 da jeg ble sammen med eksen, men overnattet vel ikke fast hos ham før året etter.

Husker jeg skulle være med ham og foreldrene på hytta den høsten vi begge var 16 år og min mor presterte å spørre om vi skulle ligge på samme rom! Dødspinlig.

Og som du sier - vil de knulle så gjør de det like gjerne på dagtid på gutterommet.

Synes det er litt vanskelig dette. Vil jo ikke være for streng heller.

Takk for svaret!

Gjest gunn-marit
Skrevet

Skjønner hva du mener. Hvis du sier ja til overnatting synes du vel at du signaliserer at du synes det er helt greit at de har sex. Nesten at det er "forventet" av dem.

Og du synes sikkert det er for tidlig :)

Jeg er glad for at min datter ennå ikke har kjæreste...for jeg skjønner at det her er vanskelig.

Ja, det er slik jeg føler at det er.

Vet jo det at de kan ha sex allikevel, men føler ikke da at det er med min 'velsignelse', som jeg føler det er hvis de får overnatte sammen.

Ja, det er vanskelig.

Men synes ikke det er SÅ lenge siden jeg tenkte at, godt det er lenge til man må ta standpunkt i slike ting.

Tusen takk for svar og synspunkter.

Gjest gunn-marit
Skrevet

Du kan godt formidle din usikkerhet til henne, si at du stoler på henne, men at du ikke ønsker at hun skal inn i et voksent forhold for tidlig.

at dere har snakket om prevensjon er kjempebra, ta det gjerne opp igjen hvis anledningen byr seg, det er ofte feil bruk av prevensjon som fører til graviditet (at det går for lang tid mellom to p-piller, eller at man kaster opp en pille osv).

Snakk gjerne litt om smittsomme sykdommer og infertilitet hvis slike temaer kommer opp, det er utrolig mange som sliter med å få barn fordi de har gått med (ubehandlede) klamydiainfeksjoner i ungdommen. Så har man et sexliv, skal man være trofast og bruke kondom i alle smitterisikosituasjoner. Og gå til kontroller hos lege. Begge to.

Vær også obs på om det er hennes virkelige ønske å overnatte, eller om hun setter pris på litt regler hjemmefra. Noen ganger er man forpliktet til å spørre om å få overnatte, men så er det greit allikevel å ha foreldrenes strenghet som grunn til at man venter litt.

Det er stor forskjell på å snike seg til å ha sex på ettermiddagen, og det å få beskjed hjemmefra at det er ok å ha et (voksent)forhold med dertil tilhørende sex. Både på godt og vondt.

At de er like gamle er i hvertfall en fordel, min datter ble sammen med en gutt som hadde flyttet hjemmefra når hun var 16, og det er veldig "etablert" å skulle tilbringe helgen i leiligheten til kjæresten (da er man nesten samboere) og det å overnatte på gutterommet hans.

Det er ikke bare sexen, men hele "pakka" med et forpliktende forhold, som både har fine sider, men som også kan være litt mye av det gode for en som fortsatt er barn på mange måter.

men å nekte hvis dette er det de virkelig vil, skaper bare splid. men å vente litt, og lengte litt etter å ha en hel natt sammen, har ingen vondt av.

Hei, tusen takk for et veldig godt svar.

Her var det mye nyttig å tenke på, og som vi skal snakke sammen om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...