Gå til innhold

Mer om katter...

Anbefalte innlegg

Gjest kattemor222
Skrevet

Pusen er blitt 4 mndr, så fin katt, fikk han da han bare var 5 uker. Han er bortskjemt, og får f.eks Sheba, og makrell i tomat, og brunost, og leverpostei (litt da) i tillegg til tørrforet. Har hatt et par uhell med kattebæsj, litt løs mage, ved siden av kattedoen... Tror det ene skyldtes overdose med brunost? Hm. Når han får Sheba så får han bare en halv sånn liten boks pr. dag.

Tørrforet siste uka har vært voksenfor, det er vel feil (gubben kjøpte) skal kjøpe Friskies babyfor i dag.

Er forfedelig redd for at dyret skal bli urenslig altså, det er jo pyton. Tips anybody? Bare kjøre på tørrfor ei stund? Skifte type kattesand? Der har vi brukt forskjellige typer. Rydder opp i kattedoen hver dag, en-flere ganger, får bare vatn å drikke.

Skrevet

Den er jo tatt altfor tidlig fra moren, så slettes ikke rart den er urenslig. Hjelpes.

Skrevet

Når han bæsjer utenfor må du legge bæsjen opp i kassen, og fjerne ALL lukt fra der han bæsja feil.

Og jeg håper du er rik hvis du allerede har begynt å gi ham sheba hver dag, da får du de ikke over på for igjen.

Skrevet

Katten er fortsatt en unge, og skal ikke ha voksenfôr. Fint du kjøper nytt! :-)

Melk skal han/hun ikke ha, da det inneholder laktose som igjen gjør magen løs...Kjøp laktosefri melk, denne holder seg en hel måned og katten blir fornøyd.

Tørrfor h0lder lenge nok for katter, de trenger ikke våtfôr det hele tatt, men kan godt få en godbit av og til. IKKE store doser med brunost, da det inneholder melk og sukker. Sukker er ikke bra!

Er katten din kosen? Han/hun ble tatt bare fem uker gammel, hvilket er hårreisende! Jeg lurer på hvorfor du fikk den så tidlig? Uansett, så er katter som er så tidlig tatt ofte sky og lite kosete...Vi får håp din er e liten go'pus likevel :-)

Lykke til med katten din!

Bare spør igjen, vi har to - en hann og en hunn.

Gjest kattemor222
Skrevet

Melk skal han/hun ikke ha, da det inneholder laktose som igjen gjør magen løs...Kjøp laktosefri melk, denne holder seg en hel måned og katten blir fornøyd.

Tørrfor h0lder lenge nok for katter, de trenger ikke våtfôr det hele tatt, men kan godt få en godbit av og til. IKKE store doser med brunost, da det inneholder melk og sukker. Sukker er ikke bra!

Er katten din kosen? Han/hun ble tatt bare fem uker gammel, hvilket er hårreisende! Jeg lurer på hvorfor du fikk den så tidlig? Uansett, så er katter som er så tidlig tatt ofte sky og lite kosete...Vi får håp din er e liten go'pus likevel :-)

Den er veldig kosete og selv om jeg har det travelt så legger jeg inn ei økt med pusen på fanget hver kveld, den er nå liksom min da, selv om ungene tror den er mest dems, komme til mamma vesle pusen! Og den kommer når jeg lokker på den ute, kjenner stemmen, er bare ute når vi er hjemme slik at vi kan "rope den inn". Er ikke ute om natta. Når jeg går ut på terrassen og røyker, følger den etter meg, i det hele tatt, selskapssyk og kosete.

Kattemora ble påkjørt og drept da kullet var 4 uker gamle, derfor fikk vi den så tidlig.

Gjest kattemor222
Skrevet

Den er jo tatt altfor tidlig fra moren, så slettes ikke rart den er urenslig. Hjelpes.

Den har vært renslig fra da vi fikk den, så det så! Bare hatt et par-tre uhell nå i senere tid.

Skrevet

Den har vært renslig fra da vi fikk den, så det så! Bare hatt et par-tre uhell nå i senere tid.

Jada det er bare tull, så lenge mora er renslig så blir kattungene renslig med en gang også... Alle kan jo ha uhell da. Min erfaring er at så lenge kassen er ren, og den har nær tilgang på den, så bruker de også den! Er den litt skitten så velger de kanskje noe annet...

Gjest Humlepungen
Skrevet

Pass på at kattematen og kattedoen står langt fra hverandre. Det vet jeg er viktig.( i seperate rom)

Det er også viktig at kattedoen står på et sted der han får være i fred og ro for å gjøre sitt fornødne.

Ellers så vær litt forsiktig med å gi menneskemat til katter. Brunost for eksempel inneholder mye fett. Ikke så bra i store doser til verken katt eller mennesker for den del. Makrell i tomat tror jeg er bedre, men ikke overdriv der heller.

Det er diverse kattesider på internett der en kan få mye gode tips. Tror det er en som heter kattens vern eller noe slikt. Søk etter den siden på kvasir. Mye bra tips.

lykke til med pusen

Gjest Humlepungen
Skrevet

ps. en sak til. Enkelte katter liker ikke å gå på do i parfymert kattesand. Spør i dyrebutikken om å få en uparfymert en. Det er også en mulighet.

Gjest kattemor222
Skrevet

Pass på at kattematen og kattedoen står langt fra hverandre. Det vet jeg er viktig.( i seperate rom)

Det er også viktig at kattedoen står på et sted der han får være i fred og ro for å gjøre sitt fornødne.

Ellers så vær litt forsiktig med å gi menneskemat til katter. Brunost for eksempel inneholder mye fett. Ikke så bra i store doser til verken katt eller mennesker for den del. Makrell i tomat tror jeg er bedre, men ikke overdriv der heller.

Det er diverse kattesider på internett der en kan få mye gode tips. Tror det er en som heter kattens vern eller noe slikt. Søk etter den siden på kvasir. Mye bra tips.

lykke til med pusen

Takk, skal flytte kattedoen vekk, både mat og kassen står i gangen utom stua, sikkert for nært hverandre. Og redusere "kosematen". Men litt makrell i tomat og sånt, kan den vel få av og til, ikke hver dag?

Gjest kattemor222
Skrevet

ps. en sak til. Enkelte katter liker ikke å gå på do i parfymert kattesand. Spør i dyrebutikken om å få en uparfymert en. Det er også en mulighet.

Har bare billig kattesand fra Rema nå, starta med en type til 220 kr, (mange kilo altså) holdt den første måneden, men det var super sand, litt parfymert?

punky brewster
Skrevet

gå på dyrebutikk og kjøp Hills prescription tørrfor, den er mye sunnere enn kattematen du får kjøpt i dagligvare butikken og den holder magen fin, dessuten elsker de fleste kattene den.

Vil holdt katta mi unna brunost, leverpostei, makrell etc.

Gjest kattemor222
Skrevet

gå på dyrebutikk og kjøp Hills prescription tørrfor, den er mye sunnere enn kattematen du får kjøpt i dagligvare butikken og den holder magen fin, dessuten elsker de fleste kattene den.

Vil holdt katta mi unna brunost, leverpostei, makrell etc.

Iler på dyrebutikken lørdag! Hills prescription!

Gjest Humlepungen
Skrevet

Takk, skal flytte kattedoen vekk, både mat og kassen står i gangen utom stua, sikkert for nært hverandre. Og redusere "kosematen". Men litt makrell i tomat og sånt, kan den vel få av og til, ikke hver dag?

Jeg gir katten min en liten "dæsj" makrell i tomat nesten hver dag. Men bare en liten sprut i fra en slik tube variant.

Husk også at hvis kattedoen står i gangen der folk ferdes så prøv å sett doen litt skjult slik at han får gå på do i fred. Gjerne skaff en slik kattedo med "hus" på. Da slipper du også en del lukt som brer seg når han har lagt en kabel;o)

Katten min fikk også mye bedre mage etter han fikk balansert godt tørrfor. For eks eukanuba og hill`s har veldig gode for. Det er spesielt viktig hvis det er en hankatt som er kastrert. De har nemlig lettere for å få krystalldannelse i blæren som kan gjøre at de ikke får til å tisse. Godt for kan forebygge dette.

Sand fra rema1000 kan også være bra. Bare å prøve seg litt frem det.

Gjest Humlepungen
Skrevet

ups. Fire måneder gammel katt ja. Da er det nok ikke kastrert. Leste litt feil. Men hills og eukanuba er veldig bra likevel

:o)

Skrevet

Gi den ordentlig mat, og ikke usundt pålegg beregnet på mennesker.

Det er desverre slik at en katt som har blitt tatt så voldsomt for tidlig fra moren som katten din (7 uker for tidlig) er disponert for ulike fordøyelsesproblemer og nedsatt immunforsvar. Får håpe det ikke er slik for denne, da.

Men hvorfor i all verden fikk du den i en så lav alder?

"........................................"

Skrevet

Ikke noe problem å gi en 4 mnd. katt voksenfór i utg.punktet. Det kommer an på katten. Men man bør nok i det minste spe på med litt kattungefór fordi den trenger ekstra næring å vokse på.

lalala1365380457
Skrevet

dra på dyrebutikken og kjøp en stor sekk (15kg) med royal canin kattunge mat.. Da skal du nok se den blir bra i magen på tross av at du gir den blautfor innimellom. Når du kjøper så store mengder blir prisen omtrent lik f.eks. Whiskas/friskies, men disse inneholder knapt noen av de stoffene en katt trenger for å holde seg sunn og god. Våre katter nekter å spise annet en Royal Canin, og har ingen problemer med maven etter vi gikk over til dette..

lykke til :)

lalala1365380457
Skrevet

dra på dyrebutikken og kjøp en stor sekk (15kg) med royal canin kattunge mat.. Da skal du nok se den blir bra i magen på tross av at du gir den blautfor innimellom. Når du kjøper så store mengder blir prisen omtrent lik f.eks. Whiskas/friskies, men disse inneholder knapt noen av de stoffene en katt trenger for å holde seg sunn og god. Våre katter nekter å spise annet en Royal Canin, og har ingen problemer med maven etter vi gikk over til dette..

lykke til :)

så det ble litt uklart..

altså friskies/whiskas inneholder lite av stoffene en katt vil trenge

mens etter vi begynte å gi pusene royal canin vil de knapt spise noe annet (inkludert kokt torsk, leverpostei og alle mulige andre godbiter)..de får rett og slett dekket alle sine behov av dette foret :)

Skrevet

Gi den ordentlig mat, og ikke usundt pålegg beregnet på mennesker.

Det er desverre slik at en katt som har blitt tatt så voldsomt for tidlig fra moren som katten din (7 uker for tidlig) er disponert for ulike fordøyelsesproblemer og nedsatt immunforsvar. Får håpe det ikke er slik for denne, da.

Men hvorfor i all verden fikk du den i en så lav alder?

Det står lengre ned i tråden at kattemor ble overkjørt da ungene var 4 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...