Gå til innhold

Lightbrus

Gjest ned i vekt

Anbefalte innlegg

Gjest ned i vekt

Hei!

Jeg veier MASSE for mye og har nå begynt å gå masse turer og spise litt sunnere! Men, jeg føler meg så oppblåst - kan det skyldes et relativt stort forbruk av cola light? Går man mye senere ned i vekt av å drikke lightbrus fremfor vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

I følge en fysikklærer på Universitetet så er det bnoe i lightbrusen som gjør at kroppen tar opp dobbelt så mye fett og sukker fra andre matvarer, og dernmed kan lightbrusen være fetende! I tillegg skaper de kunstige søtningsstoffene en falsk sultfølelse som gjør at du spiser mer enn du trenger.

Drikk heller juice, det er sunt i tillegg. Lettøl er heller ikke så galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei ned i vekt

Du kan føle deg oppblåst dersom du har et høyt inntak av cola-light både pga innholdet av kullsyre og kunstige søtstoffer. Oppblåstheten kan også henge sammen med at du spiser mer fiberrik mat enn tidligere (frukt, grønnsaker, grove kornprodukter)? Dette vil i tilfelle bli bedre når magen har vent seg til ditt nye kosthold. Det er ingen grunn til å tro at du vil bruke lengre tid på å gå ned i vekt om du bruker light-brus. Vann anbefales likevel som førstevalg. Juice bør ikke brukes som tørstedrikk dersom du skal ned i vekt. Du kan likevel drikke 1-2 glass per dag til maten. Det samme gjelder for melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...