Gå til innhold

Skal jeg skifte jobb? Fryktelig laaangt...

Gjest noen som gadd å lese alt dette tro?

Anbefalte innlegg

Gjest noen som gadd å lese alt dette tro?
Skrevet

Hvis man har en i utgangspunktet flott jobb, men miljøet er blitt dårlig. Alle snakker om alt som må gjøres, men få tar ansvar. Jeg tar på meg ansvaret for alt jeg hører om som ikke er ok, og tror jeg må gjøre det selv.

Jeg sitter her og er sykmeldt i 14 dager pga andre ting, men har en diger stressklump i magen. Pulsen øker bare jeg tenker på jobben. Hvis telefonen ringer skvetter jeg høyt og tror det er jobben. Når jeg henter mail øker pulsen, det føles som jeg skal til tannlegen, i tilfelle det kommer mail fra jobben. Når jeg er på jobben blir jeg bombardert med spørsmål fra jeg kommer til jeg går (det føles i hvertfall sånn). Jeg kommer meg aldri ut av døra fra jobben i tide, for det er alltid noen som skal spørre om noe akkurat når jeg skal gå. Hvis jeg setter meg ned og skal gjøre noe planlagt kommer det alltid noe annet i veien (dataspørsmål, kundespørsmål, prisspørsmål osv osv). Og jeg blir nebbetet og svarer kort til slutt, når folk hele tiden "plager meg".

Nå lurer jeg på om det er håp for denne arbeidsplassen. Er det noen som har klart å snu noe sånt til det bedre??

Orker jeg mer??

Skal jeg gi dem en sjanse siden en av kollegene nå har sagt at vi må gjøre mer sammen slik at ikke jeg føler så mye at alt henger på meg? Jeg har jo helt sikkert "skylda for" mye av dette selv, siden jeg nå i alle år har tatt ansvaret uten å klage. Men nå er jeg så stresset, immunforsvaret er nedkjørt, jeg sover dårlig om natta. Det er ustabile personalforhold for tiden, en gikk ut i barselspermisjon i august, en går ut i januar, en annen er langtidssykmeldt, to vikarer er ganske ferske og spør mye faglig, en skal kanskje skifte jobb og har en søknad inne på en annen jobb, to er nyansatt og er ikke helt innkjørt ennå, en jobber bare 50% men har sterke meninger om hvordan ting skal gjøres. Høres litt håpløst ut vel?

Har ikke utsikter til noen ny jobb umiddelbart, men hvis jeg hadde turt kunne jeg sikkert fått til noe. Men vi er avhengig av min inntekt, det er jeg som er hovedforsørgeren, og dermed sitter jeg litt i klisteret. Og jobben er _egentlig_ bra den, hvis den ikke gjorde meg syk.....

Det hadde bare vært så utrolig bra å vinne et par mill i lotto. Da hadde jeg søkt om to års permisjon på dagen! Dream on baby....

Skrevet

Jeg har en bekjent som har vært akkurat i din situasjon. Hun ble helt utbrent, men begynner å komme seg igjen nå - etter et halvt år. Nå ser hun seg rundt etter ny jobb...

nøffgakkmøbææ
Skrevet

er du leder på jobben?

i så fall bør du jo takle en slik situasjon på sikt- dvs- du burde ikke ta lederoppgaver i nærmeste fremtid hvis du ikke takler jobbsituasjonen.

for meg høres det ut som om du ikke takler stressituasjoner i lengden, og slik sett kan det jo være lurt å kikke seg om etter nytt.

men du bør spørre deg selv om du skal se etter en jobb m akkurat samme arbeidsoppgaver, det virker ikke som om du er komfortabel med det ansvaret du har nå.

så mitt svar avhenger jo om du er tiltenkt disse arbeidsoppgavene på forhåndeller om de bare har falt tilfeldigvis på deg?

Gjest hvis noen har orket å lese alt dette
Skrevet

er du leder på jobben?

i så fall bør du jo takle en slik situasjon på sikt- dvs- du burde ikke ta lederoppgaver i nærmeste fremtid hvis du ikke takler jobbsituasjonen.

for meg høres det ut som om du ikke takler stressituasjoner i lengden, og slik sett kan det jo være lurt å kikke seg om etter nytt.

men du bør spørre deg selv om du skal se etter en jobb m akkurat samme arbeidsoppgaver, det virker ikke som om du er komfortabel med det ansvaret du har nå.

så mitt svar avhenger jo om du er tiltenkt disse arbeidsoppgavene på forhåndeller om de bare har falt tilfeldigvis på deg?

Ja det var det da.

Jeg sa opp ansvaret som daglig leder før jul i fjor, fordi jeg ikke vil ha det ansvaret liggende på meg alene. Ingen av de andre medeierne vil heller være daglig leder, og dermed ligger ansvaret og de faktiske daglige spørsmålene og oppgavene likevel på meg. Jeg har en lik stilling som de andre, men i tillegg har jeg vært daglig leder, uten å få noe ekstra verken lønn eller goder for det, og når man i tillegg føler at alle disse tingene skulle man gjort innimellom uten å sette av tid til det blir det en negativ spiral. i hvertfall for meg. Hvis jeg virkelig _var_ daglig leder, og som de fleste andre med et slikt utvidet ansvar i bedrifter hadde følt at jeg fikk noe annet enn bare mas igjen for det hadde det antagelig vært greiere.

Skrevet

Ja det var det da.

Jeg sa opp ansvaret som daglig leder før jul i fjor, fordi jeg ikke vil ha det ansvaret liggende på meg alene. Ingen av de andre medeierne vil heller være daglig leder, og dermed ligger ansvaret og de faktiske daglige spørsmålene og oppgavene likevel på meg. Jeg har en lik stilling som de andre, men i tillegg har jeg vært daglig leder, uten å få noe ekstra verken lønn eller goder for det, og når man i tillegg føler at alle disse tingene skulle man gjort innimellom uten å sette av tid til det blir det en negativ spiral. i hvertfall for meg. Hvis jeg virkelig _var_ daglig leder, og som de fleste andre med et slikt utvidet ansvar i bedrifter hadde følt at jeg fikk noe annet enn bare mas igjen for det hadde det antagelig vært greiere.

Da er dere faktisk nødt å ansette en daglig leder til å ta seg av disse tingene. Enten det, eller så må du ta tilbake den stillingen og få det som følger med av økt lønn og klarere ansvarsstrukturer.

Gjest Anna Belinda
Skrevet

Ja det var det da.

Hvorfor ikke ta tilbake daglig leder-stillingen og begynne å delegere litt? Da har du jo påvirkningskraft?

Gjest hvis noen orket å lese alt dette
Skrevet

Hvorfor ikke ta tilbake daglig leder-stillingen og begynne å delegere litt? Da har du jo påvirkningskraft?

Problemet er at det er ingen daglig leder _stilling_. Det er bare et daglig leder_navn_, og alle medeierne skal hele tiden være med og godkjenne alle beslutninger helt ned til om det skal kjøpes ny skriver til kontoret eller ikke. Det var blant annet derfor jeg ikke ville stå som dgl leder i Brønnøysund lenger, fordi jeg da satt med alt det formelle ansvaret, alle de praktiske drittjobbene, men ingen faktisk myndighet.

Men jeg vet jeg kan bli flinkere til å delegere uansett.

nøffgakkmøbææ
Skrevet

Ja det var det da.

skjønner....vel, foreløpig ville jeg bitt i det sure eplet(slik at du ikke får dårlige referanser) og funnet meg en annen jobb. du har jo allerede tatt ansvar for dine egne ønsker på arbeidsplassen, og dette har ikke blitt gjort noe med av "ledelsen". vær skikkelig aktiv på søkefronten nå som du er sykemeldt og håp på det beste:=)

får du ikke ny jobb må du ta enda en santale og si at nå slutter du å gjøre de oppgavene som er tilknyttet en leder. som du sier, du har både frasagt deg det ansvaret, og får heller ikke lønn for å gjøre det.

Skrevet

Alle burde bytte jobb hvis de ikke liker seg. Jeg har aldri forsøkt å endre på forhold på jobben, bare sluttet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...