Gjest Aviaana Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Møtte en dame som kom i fra Indre Troms. Trodde først at hun snakket nordlansk men men hadde bodd lenge i Oslo, og derfor knotet en del. Så forsto jeg at det var dialekta hennes. Men jeg har også møtt en fra Bardufoss som snakket helt nordlending. Snakker de nordlansk i Bardu og døl i Målselv?. 0 Siter
asterix Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Veldig mange i både Målselv og Bardu har sine aner fra Gudbrandsdalen. 0 Siter
asterix Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Veldig mange i både Målselv og Bardu har sine aner fra Gudbrandsdalen. Her kan du lese om grunnen til dette: http://www.museumsnett.no/tmusdata/fotefar/bardu/nord.htm 0 Siter
Sofline Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Ja, det er i hvertfall et sted der omkring hvor de har en helt annen dialekt enn "naboene", husker jeg fra norsken. 0 Siter
Gjest Aviaana Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Ja, det er i hvertfall et sted der omkring hvor de har en helt annen dialekt enn "naboene", husker jeg fra norsken. jeg vet at den eldre generasjonen som regel holder seg til innflyttermålet. Men snakker den nye generasjonen slik også? Hørte en gang på radio Målselv, eller noe sånt. Det er den rareste dialekta jeg har hørt noen gang. 0 Siter
Line Skrevet 18. november 2006 Skrevet 18. november 2006 I Målselv snakker de noe som er tilnærmet østlandsk, men man hører på enkelte ordlyder at det er fra nord. Husker jeg reagerte på dette selv da jeg bodde der oppe... 0 Siter
Sofline Skrevet 19. november 2006 Skrevet 19. november 2006 jeg vet at den eldre generasjonen som regel holder seg til innflyttermålet. Men snakker den nye generasjonen slik også? Hørte en gang på radio Målselv, eller noe sånt. Det er den rareste dialekta jeg har hørt noen gang. Jeg vet ikke, men jeg vil anta dialektkarta vi hadde viste til den dialekta som folk flest snakker i et område. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.