Gå til innhold

Snakker de østlandsk i indre Troms?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte en dame som kom i fra Indre Troms. Trodde først at hun snakket nordlansk men men hadde bodd lenge i Oslo, og derfor knotet en del. Så forsto jeg at det var dialekta hennes.

Men jeg har også møtt en fra Bardufoss som snakket helt nordlending.

Snakker de nordlansk i Bardu og døl i Målselv?.

Fortsetter under...

Skrevet

Veldig mange i både Målselv og Bardu har sine aner fra Gudbrandsdalen.

Skrevet

Ja, det er i hvertfall et sted der omkring hvor de har en helt annen dialekt enn "naboene", husker jeg fra norsken.

Skrevet

Ja, det er i hvertfall et sted der omkring hvor de har en helt annen dialekt enn "naboene", husker jeg fra norsken.

jeg vet at den eldre generasjonen som regel holder seg til innflyttermålet. Men snakker den nye generasjonen slik også?

Hørte en gang på radio Målselv, eller noe sånt. Det er den rareste dialekta jeg har hørt noen gang.

Skrevet

I Målselv snakker de noe som er tilnærmet østlandsk, men man hører på enkelte ordlyder at det er fra nord.

Husker jeg reagerte på dette selv da jeg bodde der oppe...

Annonse

Skrevet

jeg vet at den eldre generasjonen som regel holder seg til innflyttermålet. Men snakker den nye generasjonen slik også?

Hørte en gang på radio Målselv, eller noe sånt. Det er den rareste dialekta jeg har hørt noen gang.

Jeg vet ikke, men jeg vil anta dialektkarta vi hadde viste til den dialekta som folk flest snakker i et område.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...