Gjest eplesider Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Liten tvil om det ja. Folkehelsa har aldri vært bedre, noe som blandt annet har gitt seg utslag i at vi aldri har levd lenger. Misbruket av systemet er enormt. Litt morsomt å lese at det er de samme som masseproduserer innlegg med kritikk mot muslimer, som gjør det samme mot de uføretrygdede. Det føles sikkert godt å ta de svake gruppene, de som ikke har så mange ressurser til å forsvare seg med Måtte bare kommentere det! Jeg fatter ikke at noen tror folk higer etter uføretrygd, for hvem ønsker å leve på sultegrensen? det er realiteten for mange uføretrygdede, ingen overlever på en sånn luselønn. Moren min er uføretrygded, hun kjempet imot i alle år, hun hatet tanken på å bli minstepensjonist og ikke få gjort nytte for seg. Til slutt måtte hun gi tapt, og hun har flere alvorlige diagnoser. Noen sykdommer er det vanskeligere å bevisfeste, men vi kan da ikke mistenkeliggjøre syke mennesker mennesker fordet? Noen synes det er svært å sitte på sin høye hest og rakke ned på andre svakere grupper, inntil den dagen de havner i en uforutsatt situasjon og trenger hjelp selv. Enkelte burde passe kjeften sin, for kanskje det gå troll i ord? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Mange døve er uføretrygda og døvhet er ingen sykdom. Samme gjelder nok også for blinde og folk med andre funksjonshemninger. De gruppene du nevner her fremkommer nok i statestikken som uføretrygdet pga sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Rapporten bygger på en helseundersøkelse blant 15.000 hordalendinger, blant dem 1.350 uføretrygdede. Derfor bør vi ta dette med en klype salt. Kan være tilfeldigheter med så få tall. Dessuten var det lettere å få en uføretrygd før, tror ikke det er mange som har blitt uføre de siste årene som er blant de 50%. Gi oss en landsoversikt, og en delt oversikt over de som ble uføre før(5 år og lenger siden og nå(de 5 siste årene). Da vil vi få reelle tall på dette. I tillegg blir det også feil å si at folk er uføretrygdet uten sykdom, det artikkelen påpeker er at kriteriene om objektivt påvisbar sykdom som kan forklare funksjonstapet ikke har vært oppfylt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nhd Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Rapporten bygger på en helseundersøkelse blant 15.000 hordalendinger, blant dem 1.350 uføretrygdede. Derfor bør vi ta dette med en klype salt. Kan være tilfeldigheter med så få tall. Dessuten var det lettere å få en uføretrygd før, tror ikke det er mange som har blitt uføre de siste årene som er blant de 50%. Gi oss en landsoversikt, og en delt oversikt over de som ble uføre før(5 år og lenger siden og nå(de 5 siste årene). Da vil vi få reelle tall på dette. Undersøkelsen er mer enn stor nok til at den er representativ. Det er helt unødvendig med flere undersøkte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nhd Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 "Ingen medisinsk påviselig sykdom" - nehei... Men da har ein kanskje ein veldig snever ramme for kva sjukdom er. Mange er uføre på grunn av psykiske plager som gjer ein ute av stand til å arbeide. Dette er eit vanskeleg område. Det er likevel *veldig* langt derfrå til "latskapsdiagnosen" til "Mener nå jeg" litt lenger nede i tråden, anten det er diffuse fysiske plager (a la fibromyalgi) eller psykiske plager (som utbrend). Ein blir jo heller ikkje uføretrygda slik heilt utan vidare. Det er mykje dokumentasjon, mange vurderingar, attføring skal vere prøvd... Det er ikkje berre å "kjenne seg litt uttafor", og så bli trygda. De med en psykiatrisk diagnose er helt klart i den gruppen som blir regnet som sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 De med en psykiatrisk diagnose er helt klart i den gruppen som blir regnet som sykdom. Men tror du ikke at en del av den "uspesifiserte" gruppen er folk som ville ha oppfylt kriteriene for en psykiatrisk diagnose dersom de hadde blitt utredet? En del av gruppen er helt sikkert preget av latskap, men mange av dem som uføretrygdes som følge av muskel og skjelettsmerter som ikke er objektivt påvisbare, forestiller jeg meg like gjerne kunne ha utspilt sine symptomer på måter som ville kvalifisert for psykiatriske diagnoser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kingu Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Nå er vel ikke bussjåfør det eneste yrket i verden - så veldig pussig å bli uføretrygdet pga. det. Det må jo være at han er såpass syk at han ikke er i stand til å utføre noe yrke. Det er vel ikke så pussig, risikoen ligger jo i at han får infarkt og kjøres ut av veien, vips så ligger det 50 døde her og der... Det finnes nok eksempler på de som ikke fungerer i arbeidslivet, men problemet ligger vel i at det ikke er nok arbeid til alle. Dessuten er vel ikke alle varig uføretrygdet? Jeg skjønner jo hvor du vil hen men dessverre er det mennesker som ikke fungerer i arbeidslivet, og Norge er da heldigvis et såpass rikt land at de aller fleste blir tatt vare på. Selvfølgelig under forutsetning av at man da har nok vett til å be om hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zarine Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 De med en psykiatrisk diagnose er helt klart i den gruppen som blir regnet som sykdom. OK, takk skal du ha! Det var ikkje klart utifrå artikkelen slik eg las han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mener nå jeg Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det kan du ikke mene seriøst? Enkelte har jo sykdommer og smerter som ikke er synlig. Jeg kan f.eks ta en forholdsvis ung buss sjåfør som har hatt et hjerteinfarkt og faren for en nytt er så absolutt til stede. Han fungerer i det daglige, men kan ikke kjøre buss lenger. Er det latskap å bli uføretrygdet da? PS! Han utgjør forresten en fare for sine passasjerer hvis han skal jobbe der.... Javel? Hørt om omskolering? Er da en haug andre ting han kan jobbe med. Ingen grunn til å bli uføretrygdet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 "Ingen medisinsk påviselig sykdom" - nehei... Men da har ein kanskje ein veldig snever ramme for kva sjukdom er. Mange er uføre på grunn av psykiske plager som gjer ein ute av stand til å arbeide. Dette er eit vanskeleg område. Det er likevel *veldig* langt derfrå til "latskapsdiagnosen" til "Mener nå jeg" litt lenger nede i tråden, anten det er diffuse fysiske plager (a la fibromyalgi) eller psykiske plager (som utbrend). Ein blir jo heller ikkje uføretrygda slik heilt utan vidare. Det er mykje dokumentasjon, mange vurderingar, attføring skal vere prøvd... Det er ikkje berre å "kjenne seg litt uttafor", og så bli trygda. Jeg fikk tilbud om midlertidig uføre trygd da jeg var i en behandlingsituasjon for min "jeg gikk på veggen" greie. Det var hverken mitt eller min behandlers forslag, men trygdekontoret. Jeg gjorde det ikke fordi jeg mente at jeg ikke var ufør, jeg sleit bare ræva av meg psykisk i en periode. Det er flere jeg vet om som jeg gikk i behandling med som fikk tilbud om det samme. Nå vet jeg ikke om disse er med i statistikken, men for mange er det innmari lett å få uføretrygd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kingu Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Javel? Hørt om omskolering? Er da en haug andre ting han kan jobbe med. Ingen grunn til å bli uføretrygdet. Jada jada, men hvis vedkommede bor i hutiheita med hus og familie så er det nok ikke så enkelt å omskolere seg. Var ikke den undersøkelsen forresten gjort i Hordaland eller? Den skal gjenspeile hele Norge eller? Jeg mener ikke at det ikke finnes snyltere, men at ikke alle er det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det er vel ikke så pussig, risikoen ligger jo i at han får infarkt og kjøres ut av veien, vips så ligger det 50 døde her og der... Det finnes nok eksempler på de som ikke fungerer i arbeidslivet, men problemet ligger vel i at det ikke er nok arbeid til alle. Dessuten er vel ikke alle varig uføretrygdet? Jeg skjønner jo hvor du vil hen men dessverre er det mennesker som ikke fungerer i arbeidslivet, og Norge er da heldigvis et såpass rikt land at de aller fleste blir tatt vare på. Selvfølgelig under forutsetning av at man da har nok vett til å be om hjelp. Jeg mener vel det som 'mener nå jeg' over skrev - han kan jo skaffe seg andre yrker. Er det vanskelig å få andre jobber er det jo ikke riktig å bli uføretrygdet for det. Men det er vel ikke uten grunn nesten 50% av befolkningen i enkelte øde kommuner er uføre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eplesider Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Undersøkelsen er mer enn stor nok til at den er representativ. Det er helt unødvendig med flere undersøkte. Nei, det er jeg ikke enig med deg i. Kanskje dette var tilfeldigheter akkurat i denne gruppem eller i denne landsdelen. Dessuten er undersøkelsen misvisende ettersom den ikke inneholder flere detaljer, bl.a. om når (og hvorfor) disse 50% ble uføre. Kan hende at undersøkelsen inneholdt mange flere detaljer, men at avisen valgte å ta med bare det som tok seg verst ut (ikke overraskende). Gi meg en link direkte til hele rapporten om undersøkelsen (om den er lagt ut på nett), slik at vi får frem helhetsbildet og ikke bruddstykker som står å lese i sensasjonspressen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg leste for noen år siden at ca 1/3 av voksne blinde er i jobb, mens 1/3 er uføretrygdet el.lign., mens den siste tredjedelen er arbeidssøkende, og som oftest med høyere utdannelse. Ca 33% arbeidsløshet er ekstremt høyt, når man vet omtrent hva det ligger på i samfunnet generelt. Jeg er usikker på hva prosenten ligger på hos døve, men så høy er den nok ikke. Jeg vil tro det er lettere å fungere i flere jobber som døv enn som blind? Slike tall viser iallefall at det blir brukt for få ressurser på å gi folk jobb, uavhengig av funksjonsnivå. Må være mye bedre samfunnsøkonomi å gi jobb til alle, enn å betale ut uføretrygd til ellers funksjonsfriske mennesker.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 De gruppene du nevner her fremkommer nok i statestikken som uføretrygdet pga sykdom. Tror du det? I så fall er det jo veldig misvisende... Jeg er ikke syk, "bare" døv ;-) Om det er slik du sier, så gir det iallefall feil bilde av bruken av uføretrygd. Jeg vil tro flere hadde reagert på "utestengelsen " av funksjonshemmede i arbeidslivet dersom det kom fram av statistikker _hvorfor_ folk var uføretrygda... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morsk Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Litt morsomt å lese at det er de samme som masseproduserer innlegg med kritikk mot muslimer, som gjør det samme mot de uføretrygdede. Det føles sikkert godt å ta de svake gruppene, de som ikke har så mange ressurser til å forsvare seg med Måtte bare kommentere det! Jeg fatter ikke at noen tror folk higer etter uføretrygd, for hvem ønsker å leve på sultegrensen? det er realiteten for mange uføretrygdede, ingen overlever på en sånn luselønn. Moren min er uføretrygded, hun kjempet imot i alle år, hun hatet tanken på å bli minstepensjonist og ikke få gjort nytte for seg. Til slutt måtte hun gi tapt, og hun har flere alvorlige diagnoser. Noen sykdommer er det vanskeligere å bevisfeste, men vi kan da ikke mistenkeliggjøre syke mennesker mennesker fordet? Noen synes det er svært å sitte på sin høye hest og rakke ned på andre svakere grupper, inntil den dagen de havner i en uforutsatt situasjon og trenger hjelp selv. Enkelte burde passe kjeften sin, for kanskje det gå troll i ord? Har aldri hevdet at _alle_ muslimer gjør ditt eller datt, heller ikke at _alle_ uføretrygdene er snyltere og unnasluntrere. Selvsagt er hovedelen innenfor begge grupper ordentlige folk. Det blit uansett patetisk latterlig når noen sitter her inne og forsøker benekte\bortforklare det åpenbare og soleklare faktum som_alle_ vet, nemlig at dte foregår et omfattende misbruk av hele vårt sosiale velferdssystem, herunder også uføretrygd. Regner meg som en nokså gjennomsnitts nordmann og vet ihverfall om et halvt dusin forskjellige folk som enten lever herrens glade dager i Spania og Thailand for trygdepenger og\eller er uføre og jobber for fultt, svart, slik at de får en langt bedre inntekt enn de ellers hadde fått. Opprullingen av Taxi-svindelen i Oslo med et hopetall impliserte burde kanskje få øynene til folk som deg opp, og når du først er inne på innvandrere må du ikke inbille deg at disse var de eneste. Det burde være i "ekte" uføretrygdede sin egen interesse at slik blir avslørt, slik at ikke hele gruppa stigamtiseres. ved å benekte at problemet finnes, og er omfattende, latterligjør du bare deg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Tror du det? I så fall er det jo veldig misvisende... Jeg er ikke syk, "bare" døv ;-) Om det er slik du sier, så gir det iallefall feil bilde av bruken av uføretrygd. Jeg vil tro flere hadde reagert på "utestengelsen " av funksjonshemmede i arbeidslivet dersom det kom fram av statistikker _hvorfor_ folk var uføretrygda... Døvhet vil dessverre ofte innebære en yrkeshemning. Det vile være enda verre for døve som ikke klarer å finne seg til rette i arbeidslivet (noe som selvfølgelig ofte skyldes sider ved arbeidslivet) om de skulle henvises til sosialkontoret for evig tid - dersom gjentatte forsøk på yrkestilpasning mislykkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Døvhet vil dessverre ofte innebære en yrkeshemning. Det vile være enda verre for døve som ikke klarer å finne seg til rette i arbeidslivet (noe som selvfølgelig ofte skyldes sider ved arbeidslivet) om de skulle henvises til sosialkontoret for evig tid - dersom gjentatte forsøk på yrkestilpasning mislykkes. Det er jeg enig i! Problemet er bare at endel arbeidsgivere ser på døvhet som et hinder for at man kan utføre visse typer jobber. Ta f.eks. en døv jeg kjenner. Han hadde fast jobb i en bedrift, men ønsket å avansere litt i bedriften. De hadde en ledig stilling han var fullt ut kvalifisert til å søke på (bedre kvalifisert enn de andre søkerne). Bedriften mente det ville være umulig for han å ta denne jobben fordi man måtte høre feil på diverse lufteanlegg. Han fikk mast seg til å gjøre et forsøk. Etterhvert viste det seg at han "følte" (vibrasjoner i hendene) mislyder som de andre ikke engang klarte å høre. Han fikk altså jobben tilslutt ;-) Vi døve har også rett på tolk når som helst i bedriften (ingen utgift for bedriften). Min erfaring er at arbeidsgivere vet altfor lite om døvhet og kun ser begrensningene, ikke mulighetene. Flere døve burde gis en sjanse til å vise hva de duger til! Jeg har hørt arbeidsgivere skryte av døve arbeidstakere fordi de jobber istedetfor å skravle med kolleger i tide og utide ;-) Det sies også at det ofte er positivt for bedrifter å ha døve ansatte. Kollegaene blir flinkere til å ta hensyn og til å være klarere i kommunikasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det er jeg enig i! Problemet er bare at endel arbeidsgivere ser på døvhet som et hinder for at man kan utføre visse typer jobber. Ta f.eks. en døv jeg kjenner. Han hadde fast jobb i en bedrift, men ønsket å avansere litt i bedriften. De hadde en ledig stilling han var fullt ut kvalifisert til å søke på (bedre kvalifisert enn de andre søkerne). Bedriften mente det ville være umulig for han å ta denne jobben fordi man måtte høre feil på diverse lufteanlegg. Han fikk mast seg til å gjøre et forsøk. Etterhvert viste det seg at han "følte" (vibrasjoner i hendene) mislyder som de andre ikke engang klarte å høre. Han fikk altså jobben tilslutt ;-) Vi døve har også rett på tolk når som helst i bedriften (ingen utgift for bedriften). Min erfaring er at arbeidsgivere vet altfor lite om døvhet og kun ser begrensningene, ikke mulighetene. Flere døve burde gis en sjanse til å vise hva de duger til! Jeg har hørt arbeidsgivere skryte av døve arbeidstakere fordi de jobber istedetfor å skravle med kolleger i tide og utide ;-) Det sies også at det ofte er positivt for bedrifter å ha døve ansatte. Kollegaene blir flinkere til å ta hensyn og til å være klarere i kommunikasjonen. Jeg synes også at flere døve og andre med ulike typer funksjonshemninger, burde blitt gitt flere sjanser til å vise arbeidslivet at de er en ressurs. Men det er vanskelig å få til gode prosesser, og det er mye tilfeldigheter som avgjør hvem som får en god mulighet og hvem som ikke får det. Mennesker som er født døve, er vel allikevel blandt de som både trygdesystemet og arbeidslivet burde klare å gi muligheter. Gjennom langsiktige planer bør det være mulig å utvikle kvalifikasjoner som matcher arbeidslivets behov (i hvertfall hvis man i tillegg pisker og lokker arbeidslivet litt til åpne døren). Det er vanskeligere for folk som på senere stadier i livet tilegner seg noe som potensielt medfører en yrkeshemning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eplesider Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Har aldri hevdet at _alle_ muslimer gjør ditt eller datt, heller ikke at _alle_ uføretrygdene er snyltere og unnasluntrere. Selvsagt er hovedelen innenfor begge grupper ordentlige folk. Det blit uansett patetisk latterlig når noen sitter her inne og forsøker benekte\bortforklare det åpenbare og soleklare faktum som_alle_ vet, nemlig at dte foregår et omfattende misbruk av hele vårt sosiale velferdssystem, herunder også uføretrygd. Regner meg som en nokså gjennomsnitts nordmann og vet ihverfall om et halvt dusin forskjellige folk som enten lever herrens glade dager i Spania og Thailand for trygdepenger og\eller er uføre og jobber for fultt, svart, slik at de får en langt bedre inntekt enn de ellers hadde fått. Opprullingen av Taxi-svindelen i Oslo med et hopetall impliserte burde kanskje få øynene til folk som deg opp, og når du først er inne på innvandrere må du ikke inbille deg at disse var de eneste. Det burde være i "ekte" uføretrygdede sin egen interesse at slik blir avslørt, slik at ikke hele gruppa stigamtiseres. ved å benekte at problemet finnes, og er omfattende, latterligjør du bare deg selv. "Har aldri hevdet at _alle_ muslimer gjør ditt eller datt, heller ikke at _alle_ uføretrygdene er snyltere og unnasluntrere." Det var nesten slik det virket på meg som du mente, som om de 50% var snyltere. Og muslimene har stort sett blitt omtalt i en negativ vending. "Selvsagt er hovedelen innenfor begge grupper ordentlige folk." Der er vi enige! "Det blit uansett patetisk latterlig når noen sitter her inne og forsøker benekte\bortforklare det åpenbare og soleklare faktum som_alle_ vet, nemlig at dte foregår et omfattende misbruk av hele vårt sosiale velferdssystem, herunder også uføretrygd." Ingen prøver å bortforklare at det skjer misbruk, dette vet vi at skjer (og ikke bare av de sosiale tjenestene i dette landet, men svindel og uærlighet innenfor det meste), og det vil alltid forekomme tror jeg. Men det er viktig å få frem at dette gjelder et mindretall, og ikke alle. "Regner meg som en nokså gjennomsnitts nordmann og vet ihverfall om et halvt dusin forskjellige folk som enten lever herrens glade dager i Spania og Thailand for trygdepenger og\eller er uføre og jobber for fultt, svart, slik at de får en langt bedre inntekt enn de ellers hadde fått." Jeg vet også om en person som garantert jobber svart ved siden av trygda, og det gjør meg så forbanna at jeg har lyst til å anmelde vedkommende. Men det er synd noen få prosent skal ødelegge for en hel gruppe som er skikkelig syke og berettiget til å ha uf.trygd. "Opprullingen av Taxi-svindelen i Oslo med et hopetall impliserte burde kanskje få øynene til folk som deg opp, og når du først er inne på innvandrere må du ikke inbille deg at disse var de eneste." Jo takk, de fleste følger med på nyhetene. Dette eksempelet er horribelt, men jeg tror både spania-jukserne og disse du nevnte blir tatt rimelig kjapt med dagens etterforskningsmetoder. Nå er vi obs på dette, og i Spania er det opprettet egne trygdekontor. "Det burde være i "ekte" uføretrygdede sin egen interesse at slik blir avslørt, slik at ikke hele gruppa stigamtiseres. ved å benekte at problemet finnes, og er omfattende, latterligjør du bare deg selv." Selvfølgelig skal de bli tatt, og det blir de. Jeg oppfordrer alle til å tipse om de vet at en uføretrygdet jobber svart, men vi må passe oss for ikke å mistenkeliggjøre uskyldige mennesker. De fleste er tross alt ærlige og redelige, og de skal ikke ha dårlig samvittighet for å ha uføretrygd når de lider av alvorlig sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254695-uf%C3%B8retrygdet-uten-sykdom/page/2/#findComment-2018921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.