Gå til innhold

Vintergardiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg akkurat skiftet til vintergardiner hos min kjære (jeg har bare ett sett + julegardiner selv) og ble sittende og lure på hvorfor vi har tykkere og mørkere gardiner om vinteren? Er det ikke egentlig de vi burde hatt lyse gardiner og fått inn det lille dagslyset som er egentlig?!

Skrevet

Skifter du gardiner om vinteren? Det har jeg aldri kommet på å gjøre...

Her har vi samme gardiner sommer som vinter.

Skrevet

Jeg har også det samme på vinter og sommer......bytting er noe jeg forbinder med foreldregenerasjonen.

Skrevet

Ikke hos meg selv, jeg har som sagt bare ett sett gardiner + julegardiner. :o)

Men min kjære har nå to sett da og de trenger jo en vask innimellom så... Og disse som jeg har hengt opp i dag er såpass mørke at jeg ikke vil ha dem oppe om sommeren i alle fall! Så da blir de vintergardiner da.

Gjest Flystripa
Skrevet

Kanskje mørkere og tykkere gardiner om vinter'n fordi det virker "lunere"?

Skrevet

Kanskje mørkere og tykkere gardiner om vinter'n fordi det virker "lunere"?

Sikkert noe sånt ja, det gjør jo i grunnen det også da. *Ser seg rundt* :o)

Skrevet

Det er vel for at folk ikke skal se inn. Man ser lettere inn til folk når det er mørkt ute og lys inne.

Skrevet

Helt enig med deg.

Jeg hadde mørkere og tykkere gardiner tidligere, sommer som vinter egentlig, men kjøpte i vår lyse, tynne og lette gardiner som jeg stortrives med å ha oppe. De er tatt ned og vaska nå, hengt opp igjen også, ikke noe mørkt og tykt her mere. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg alltid har hatt tykke og mørke for har ingen gjenboere og markise.

Skrevet

Vintergardinene våre er helt geniale, de er faktisk helt usynlige og slipper inn alt lyset som fins. Ikke blir de skitne og må vaskes heller.

Faktisk så er sommergardinene sånn også.

(jada, vi har rullegardiner på soverommene, dah...)

Gjest Flystripa
Skrevet

Vintergardinene våre er helt geniale, de er faktisk helt usynlige og slipper inn alt lyset som fins. Ikke blir de skitne og må vaskes heller.

ser rimelig fraflytta, utenifra da ;o)

Skrevet

ser rimelig fraflytta, utenifra da ;o)

Mulig det, hvis du stiller med saxilift eller noe sånt. Temmelig få som ser inn i 5. etasje...

Skrevet

Jeg hadde aldri hørt om vinter- eller sommergardiner før det ble nevnt her nå:)

Skrevet

Jeg hadde også sommer og vinter gardiner før. Sommergardinene var lyse og lette. Nå bruker jeg kun lyse gardiner året rundt :o)

Gjest theoline
Skrevet

Okey, her kommer forklaringen på vintergardiner!

Vintergardiner er tjukke og kraftige gardiner som man henger opp når det begynner å bli kaldt ute, dette går tilbake til den tiden da vinduene i husene trakk noe innmari, så de hang opp tjukke gardiner for å isolere litt ekstra fra den kalde trekken!

Når våren og varmen kom, byttet de ut disse med lettere varianter, som slapp inn litt lys, og da gjorde det heller ikke så mye at det trakk litt!

I dag trenger vi vel neppe vintergardiner, de fleste av oss har vel forholdsvis tette vinduer!

Gjest skifter ofte
Skrevet

Oi, her skiftes det gardiner til vår, høst, jul og til påske.

Skrevet

Okey, her kommer forklaringen på vintergardiner!

Vintergardiner er tjukke og kraftige gardiner som man henger opp når det begynner å bli kaldt ute, dette går tilbake til den tiden da vinduene i husene trakk noe innmari, så de hang opp tjukke gardiner for å isolere litt ekstra fra den kalde trekken!

Når våren og varmen kom, byttet de ut disse med lettere varianter, som slapp inn litt lys, og da gjorde det heller ikke så mye at det trakk litt!

I dag trenger vi vel neppe vintergardiner, de fleste av oss har vel forholdsvis tette vinduer!

Selvfølgelig! *Klaske pann* At jeg ikke tenke på det! Eldre tiders portierer hadde jo også en praktisk funksjon. :o)

Skrevet

Jeg skriver under på theolines forklaring, og i tillegg er det vel for at folk ikke skal se inn.

Men helt ærlig tror jeg ikke jeg har hørt om vintergardiner før.

Skrevet

Jeg synes det er fryktelig nakent og trist helt uten gardiner. Har selv kun kapper på kjøkkenet, men mindre enn det liker jeg ikke.

Skrevet

Oi, her skiftes det gardiner til vår, høst, jul og til påske.

Det hørtes travelt ut. ;-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...