Gå til innhold

Å ville det beste for sitt barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var det noen av dere som så innslaget om de to gjevnaldrende guttene som var født døve - og der foreldrene hadde tatt ulike valg i forhold til hvorvidt de skulle få utført en CI-operasjon eller ikke - i Lørdagsrevyen i går?

Jeg må si jeg reagerte kraftig på det døve foreldreparet som ikke ønsket at sønnen deres skulle få denne operasjonen (da de ikke ser på det å være døv som noe handikap!) - og dermed fratar han muligheten til å få et normalt liv (90 prosent av de barna som får utført dette inngrepet, får en hørsel som i hvert fall er god nok til at de kan lære å snakke!).

Og når foreldrene velger bort denne operasjonen, tar de et valg for barnet for resten av dets liv; operasjonen bør nemlig foretas før ett års alder (effekten av implantatet er redusert ved 4-5 års alder, og ved 8-9 års alder er ikke lenger operasjonen anbefalt!).

Hva tenker dere om dette?

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caloni Makaroni

5

• Dorthe

3

• Idéfix

3

• NeaNoor

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De glemte å si i dette programmet at dersom ungen hadde en hørselsrest så ble den borte ved operasjonen og da ble ungen helt døv.

Jeg har ikke noen egentlig mening om dette men har vært borti folk som har tatt operasjonen og hun hadde store problemer med å følge med i en samtale med flere enn to, hun kunne snakke fordi hun hadde hatt noe hørsel tidligere. Sånn rent sosialt kunne hun like gjerne lest på munnen.

Tror Togli vet mer om dette enn meg. Men jeg skjønner at et er fordeler og ulemper.

Skrevet

Jeg synes det er egoistisk av foreldrene å ikke ville la sønnen få denne operasjonen!!!

Skrevet

Jeg så det, og er enig med deg. Foreldrene mente jo at han ville få et fullverdig liv som døv, og det kan han selvsagt. Men han kunne jo fått et fullverdig liv som "både" døv og hørende. Ettersom foreldrene var døve, hadde han jo lært seg tegnspråk uansett.

Ettersom denne operasjonen ikke er særlig vellykket om den blir utført på noen i voksen alder, har de jo egentlig ikke gitt ham noe valg. Han må forbli døv. Hadde de latt ham opereres, kunne han selv valgt senere om han ville fortsette å ha implantatene eller ikke. Det må da være en klar fordel å kunne høre LITT (de ville jo enda være tunghørte selv om hadde implantat) når man skal ut i verden alene og ikke lenger er omkranset av kun døve familiemedlemmer.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan de skal lære barnet å prate når de ikke har språk? Jeg så programmet selv og vet de hadde en datter som hørte og kunne prate - så det er jo mulig, men hvem lærer barnet det? De snapper opp språk utrolig lett, jeg vet jo det, men... ;) (Mulig litt teit, men!)

Har hatt endel med Cochlea opererte barn å gjøre, og har sett at det er en fantastisk mulighet for dem. Men det er mulig at når man er døv selv, ser man ikke på det å være døv som noe stort handicap. Man er kanskje reddere for hva slags liv et døvt barn vil få, som hørende foreldre.

De vil jo alle det som er best for sine barn.

Skrevet

Min eks-svigermor jobber med døve i England. Jeg kjenner ikke til døve-miljøene i Norge, men i England er de svært lukket. Mange er særdeles spesifikke på hvem som blir inkludert i fellesskapet. Når barn får en slik operasjon, så blir de hverken døv eller hørende, de blir noe midt i mellom og kan ende opp med å ikke passe inn.

Dette er slik hun forklarer noe av motstanden mot operasjonen (men dette gjelder for England).

Gjest ikke så enkelt som man tror?
Skrevet

Implantatene varer ikke evig....hvem skal betale 300 000 når ungen har blitt over 18 år og trenger ny(e) operasjon(er)?

Tror dere staten gjør det?

Skrevet

Implantatene varer ikke evig....hvem skal betale 300 000 når ungen har blitt over 18 år og trenger ny(e) operasjon(er)?

Tror dere staten gjør det?

Gjør de ikke det, de betaler jo for voksne som gjør det første gangen?

Det hørtes merkelig ut men det er mye merkelig innen helsevesenet så.

Skrevet

Det med cochlea-implantat er ikke så enkelt som det kan virke ved første ørekast (pun intended).

Det kan medføre en rekke komplikasjoner og plunder i ulik grad. Derfor synes jeg det er veldig vanskelig å skulle mene noe om, og er glad for at jeg ikke må ta den avgjørelsen.

Jeg kjenner en som angrer på at h*n fikk utført den operasjonen.

Skrevet

Jeg synes det er et overgrep mot barnet. Jeg kjenner også et foreldrepar som har en døv sønn som de ikke ville gi CI-implantat. De er begge to døve ser ikke på døvhet som en funksjonshemning.

Nå får jo 90 prosent av alle døde barn CI. Hvordan vil det være for han å møte opp i første skoledag om noen års tid og være den eneste i klassen som er funksjonelt døv?. De andre har CI og vil fungerer som tunghørte. Han vil da med andre ord ha veldig få han kan kommunisere med utenom døvelæreren.

Hvorfor ikke gi han CI, så kan han selv bestemme når han blir voksen om han vil ta det av og heller være fullstendig døv? Tegnspråket vil han uansett få med seg.

Skrevet

Jeg synes det er et overgrep mot barnet. Jeg kjenner også et foreldrepar som har en døv sønn som de ikke ville gi CI-implantat. De er begge to døve ser ikke på døvhet som en funksjonshemning.

Nå får jo 90 prosent av alle døde barn CI. Hvordan vil det være for han å møte opp i første skoledag om noen års tid og være den eneste i klassen som er funksjonelt døv?. De andre har CI og vil fungerer som tunghørte. Han vil da med andre ord ha veldig få han kan kommunisere med utenom døvelæreren.

Hvorfor ikke gi han CI, så kan han selv bestemme når han blir voksen om han vil ta det av og heller være fullstendig døv? Tegnspråket vil han uansett få med seg.

Å operere døde barn... En liten uheldig skriveleif?

Hehe... ;)

Skrevet

Tror ikke de lærer tegnspråk som CI opererte.

Skrevet

Døde barn ja ;). en liten skriveleif.

Foreldrene i dette tilfellet er begge to døve. da er det naturlig at barnet vil ha tegnspråk som morsmål. Datteren lærer også tegnspråk selv om hun er hørende.

Vanligvis blir det ikke anbefalt at CI-operte barn lærer tegnspråk, da det kan hemme talespråksutviklingen. Men da sønnen allerede bor i et tegnspråklig hjem kan jeg ikke tenke meg at de ville blitt anbefalt å legge bort tegnspråket dersom han fikk CI.

i de tilfellene med de døve foreldrene hadde det nok blitt satt inn ekstra ressurser i barnehage og med andre voksenpersoner som støttet talespråksutviklingen hans.

Skrevet

Min eks-svigermor jobber med døve i England. Jeg kjenner ikke til døve-miljøene i Norge, men i England er de svært lukket. Mange er særdeles spesifikke på hvem som blir inkludert i fellesskapet. Når barn får en slik operasjon, så blir de hverken døv eller hørende, de blir noe midt i mellom og kan ende opp med å ikke passe inn.

Dette er slik hun forklarer noe av motstanden mot operasjonen (men dette gjelder for England).

Det blir fort slik når alle kjenner alle, slik som det er i døvemiljøet.

Skal du feks oppsøke en psykolog som kan tegnspråk så må du prate med kona til generalsektræren i døveforbundet. Det betyr at du må regne med å treffe den psykologen på alle mulige slags døvearrangementer.

Samme er det hvis du oppsøker psykiatrien. De få døve som jobber der kan du også regne med å treffe på i alle andre sammenhenger. De får da en vanskelig dobbeltrolle.

Man har heller ikke så mange valgmuligheter i forhold til venner og kjærester i døveforbundet i Norge. Om du skiller deg ut og har andre meninger kan du risikere å miste vennene dine. Mange synes det er en forferdelig tanke så de velger heller å jatte med andre istedenfor å bli isolert.

Min sensor på tegnspråkeksamen er døv. Han er også gift med en populær døvetolk i NOrge, samt faren til generalsekretæren i NDF. Går jeg på et døvearrangement kan jeg ikke unngå å støte på han. Ikke så kult når han helst ville stryke meg, da han syntes at jeg ikke holdt mål faglig.

Gjest minoritet i minoriteten
Skrevet

Det blir fort slik når alle kjenner alle, slik som det er i døvemiljøet.

Skal du feks oppsøke en psykolog som kan tegnspråk så må du prate med kona til generalsektræren i døveforbundet. Det betyr at du må regne med å treffe den psykologen på alle mulige slags døvearrangementer.

Samme er det hvis du oppsøker psykiatrien. De få døve som jobber der kan du også regne med å treffe på i alle andre sammenhenger. De får da en vanskelig dobbeltrolle.

Man har heller ikke så mange valgmuligheter i forhold til venner og kjærester i døveforbundet i Norge. Om du skiller deg ut og har andre meninger kan du risikere å miste vennene dine. Mange synes det er en forferdelig tanke så de velger heller å jatte med andre istedenfor å bli isolert.

Min sensor på tegnspråkeksamen er døv. Han er også gift med en populær døvetolk i NOrge, samt faren til generalsekretæren i NDF. Går jeg på et døvearrangement kan jeg ikke unngå å støte på han. Ikke så kult når han helst ville stryke meg, da han syntes at jeg ikke holdt mål faglig.

Stemmer det. Jeg har feks hørt at homofile døve har det veldig vanskelig, fordi de har så få alternative steder å gå.

I likhet med feks homofile innvandrere, som et apropos.

(Jeg har nemlig en homofil bror, som har fortalt meg dette).

Skrevet

Stemmer det. Jeg har feks hørt at homofile døve har det veldig vanskelig, fordi de har så få alternative steder å gå.

I likhet med feks homofile innvandrere, som et apropos.

(Jeg har nemlig en homofil bror, som har fortalt meg dette).

Tenk deg da hvordan det må være å være homofil døv innvandrer??

Eller døv homofil same?.

Ikke lett når en bor i et land med liten døv befolkning. Er nok lettere å bo i USA eller England. Litt mere å velge mellom.

Skrevet

De glemte å si i dette programmet at dersom ungen hadde en hørselsrest så ble den borte ved operasjonen og da ble ungen helt døv.

Jeg har ikke noen egentlig mening om dette men har vært borti folk som har tatt operasjonen og hun hadde store problemer med å følge med i en samtale med flere enn to, hun kunne snakke fordi hun hadde hatt noe hørsel tidligere. Sånn rent sosialt kunne hun like gjerne lest på munnen.

Tror Togli vet mer om dette enn meg. Men jeg skjønner at et er fordeler og ulemper.

Det med eventuell hørselsrest som forsvinner kjente jeg ikke til. Interessant å få vite. Jeg kan lettere forstå foreldres valg om ikke å la barnet operere i slike tilfeller.

Skrevet

Jeg kjenner godt dette foreldreparet og forstår godt deres valg! Selv er jeg også døv, men ville antagelig valgt annerledes (uten at jeg er helt sikker).

Vi som er døve ser ikke på oss selv som handikappede. Vi har et annet språk enn majoriteten, et språk som er like rikt og flott som det norske språket.

Forstår du ikke at foreldre kan nøle med å operere inn et fremmedlegeme i sitt friske barns kropp? I verste fall kan en CI-operasjon føre til nervelammelser i ansiktet. Noen mener også at de har fått epilepsi som følge av operasjonen. Nå er slike bivirkninger svært sjeldne, men allikevel...

Mange mener det er lettere å være døv framfor tunghørt. Døvehet er mer "synlig" enn tunghørthet, og man slipper derfor oftere å kjempe for sine rettigheter. Tunghørte faller gjerne mellom to stoler og ens behov blir ofte ikke like godt imøtekommet.

Jeg har til gode å møte døve som er ulykkelige fordi de er døve, men jeg har møtt mange tunghørte som drømmer om å høre normalt. Vi døve har sterk tilhørighet til døvemiljøet og føler oss fullstendig normale sammen med likesinnede. Tunghørte vingler ofte litt mer "fram og tilbake", eller de holder seg til "hørende". Sammen med "hørende" føler de seg ofte litt "annerledes".

Hmm, vanskelig å forklare dette her for folk som ikke har levd i "problematikken" ;-)

Jeg håper iallefall at du kan se nyansene litt klarere, selv om jeg har full forståelse for at det ikke er lett for hørende å forstå begge sider i en sånn sak ;-)

Skrevet

Døveskolene er fulle av CI-opererte barn. Det er få CI-opererte barn som fungerer så godt at de kan klare seg kun med talespråk i undervisningssammenheng. Dette kommer desverre aldri fram i media...

Skrevet

Døde barn ja ;). en liten skriveleif.

Foreldrene i dette tilfellet er begge to døve. da er det naturlig at barnet vil ha tegnspråk som morsmål. Datteren lærer også tegnspråk selv om hun er hørende.

Vanligvis blir det ikke anbefalt at CI-operte barn lærer tegnspråk, da det kan hemme talespråksutviklingen. Men da sønnen allerede bor i et tegnspråklig hjem kan jeg ikke tenke meg at de ville blitt anbefalt å legge bort tegnspråket dersom han fikk CI.

i de tilfellene med de døve foreldrene hadde det nok blitt satt inn ekstra ressurser i barnehage og med andre voksenpersoner som støttet talespråksutviklingen hans.

"Vanligvis blir det ikke anbefalt at CI-operte barn lærer tegnspråk, da det kan hemme talespråksutviklingen."

Dette er riktig, men etter mitt syn helt bak mål! Vi kommer til å ende opp med en hel generasjon døve som verken kan norsk eller tegnspråk godt. _Det_ er overgrep mot en hel gruppe mennesker :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...