Gå til innhold

Hva skal jeg skrive?

Anbefalte innlegg

Gjest Anna Stina
Skrevet

Hei!

Jeg skal søke en julejobb i et cateringsfirma - hvor arbeidsoppgavene blant annet består i smøring av snitter.

Jeg har ingen tidligere erfaring fra denne type jobb - men vil jo tro at det må være en overkommelig jobb å lære seg likevel?

Jeg sliter imidlertid med hva jeg skal skrive i søknaden. Det er liten vits i å referere til utdannelse/tidligere jobber - da disse ikke har noen som helst relevans for denne jobben (jeg legger jo uansett ved CV). Så hva skal jeg skrive? (i stillingsannonsen står det at de søker omgjengelige og matglade medarbeidere).

Noen forslag?

Skrevet

Tidligere jobber har relevans uansett, for du kan si feks noe om du (eventuelt) har fått positive tilbakemeldinger på at du er pliktoppfyllende, ansvarsbevisst, punktlig, godt humør, omgjengelig, viser engasjement, er service-minded osv osv.

Lykke til med søknaden!

Skrevet

Her må du jo referere til at du er glad i å lage mat osv.

Men andre ting er også viktig, som at du lærer raskt osv, siden du ikke har noen erfaring med å jobbe innen chatering

Gjest Anna Stina
Skrevet

Tidligere jobber har relevans uansett, for du kan si feks noe om du (eventuelt) har fått positive tilbakemeldinger på at du er pliktoppfyllende, ansvarsbevisst, punktlig, godt humør, omgjengelig, viser engasjement, er service-minded osv osv.

Lykke til med søknaden!

Hei!

Takk for svar! Joda, du har sikkert rett i at all tidligere arbeidserfaring på sett og vis kan være relevant. Jeg tenker dog å legge ved en attest fra tidligere arbeidsgiver - og jeg føler vel i grunnen at den sier det som trengs å sies om min punktlighet, store arbeidskapasitet og fortreffelige personlighet ;-)

Så jeg står fremdeles bom fast på hva jeg skal skrive i selve søknaden. Jeg kommer ikke lenger enn: "Jeg viser til Navs hjemmeside og søker med dette på det utlyste vikariatet som julehjelp". Og det blir dessverre litt i tynneste laget...

Skrevet

Hei!

Takk for svar! Joda, du har sikkert rett i at all tidligere arbeidserfaring på sett og vis kan være relevant. Jeg tenker dog å legge ved en attest fra tidligere arbeidsgiver - og jeg føler vel i grunnen at den sier det som trengs å sies om min punktlighet, store arbeidskapasitet og fortreffelige personlighet ;-)

Så jeg står fremdeles bom fast på hva jeg skal skrive i selve søknaden. Jeg kommer ikke lenger enn: "Jeg viser til Navs hjemmeside og søker med dette på det utlyste vikariatet som julehjelp". Og det blir dessverre litt i tynneste laget...

Du kan jo skrive videre noe sånt som "Stillingen virker midt i blinken for meg, jeg liker å lage mat, jobber effektivt, er ansvarsbevisst....osv".

Det gjør ingenting om du gjentar noe av det som en tidligere arbeidsgiver skriver i sin attest.

Skrevet

Du kan jo skrive videre noe sånt som "Stillingen virker midt i blinken for meg, jeg liker å lage mat, jobber effektivt, er ansvarsbevisst....osv".

Det gjør ingenting om du gjentar noe av det som en tidligere arbeidsgiver skriver i sin attest.

Glemte å si, at du må gjerne tilføye: "Jeg kan begynne omgående / fra og med 15 desember" (feks) eller "og jeg jeg kan gjerne fortsette å jobbe som lørdagshjelp eller viker utover dette" (hvis du kan det).

"Jeg kommer gjerne på et intervju så dere kan få et personlig inntrykk av meg" går det også fint an å skrive.

Viktig også å skrive at du samarbeider bra (hvis du gjør det da).

Skrevet

At du er glad i å lage mat, lærer fort (fordi du ikke har erfaring), er effektiv, omgjengelig, vant til stressede situasjoner, god til å samarbeide/jobbe alene (avhengig av hvordan du skal jobbe.

Gjest Anna Stina
Skrevet

Glemte å si, at du må gjerne tilføye: "Jeg kan begynne omgående / fra og med 15 desember" (feks) eller "og jeg jeg kan gjerne fortsette å jobbe som lørdagshjelp eller viker utover dette" (hvis du kan det).

"Jeg kommer gjerne på et intervju så dere kan få et personlig inntrykk av meg" går det også fint an å skrive.

Viktig også å skrive at du samarbeider bra (hvis du gjør det da).

Hei!

Takk for gode innspill! Kanskje jeg nå kan få i havn søknaden likevel :-)

Gjest Anna Stina
Skrevet

At du er glad i å lage mat, lærer fort (fordi du ikke har erfaring), er effektiv, omgjengelig, vant til stressede situasjoner, god til å samarbeide/jobbe alene (avhengig av hvordan du skal jobbe.

Hei!

Takk for tips! Tror du at jeg kan skrive at "jeg er glad i å lage mat" selv om jeg ikke er det? :-)(jeg er faktisk ikke spesielt flink til å lage mat heller - men man trenger vel strengt tatt ikke å være noen gourmetkokk for å smøre snitter, eller?).

Søker jeg feil jobb her, mon tro? :-)

Skrevet

Hei!

Takk for tips! Tror du at jeg kan skrive at "jeg er glad i å lage mat" selv om jeg ikke er det? :-)(jeg er faktisk ikke spesielt flink til å lage mat heller - men man trenger vel strengt tatt ikke å være noen gourmetkokk for å smøre snitter, eller?).

Søker jeg feil jobb her, mon tro? :-)

Jeg synes godt du kan skrive det, men ikke skriv "jeg er ikke flink til å lage mat".

Man lærer fort å lage snitter. Jeg har selv hatt en sånn jobb og jeg kom uten erfaring. Det gikk fint.

Gjest Anna Stina
Skrevet

Jeg synes godt du kan skrive det, men ikke skriv "jeg er ikke flink til å lage mat".

Man lærer fort å lage snitter. Jeg har selv hatt en sånn jobb og jeg kom uten erfaring. Det gikk fint.

Okey, da kliner jeg til med "jeg er glad i å lage mat" :-) (også lar jeg være å nevne med et eneste ord at kokeferdighetene mine ikke er all verdens å skryte av! ;-)).

Det er for øvrig godt å høre at man kan klare jobben som "snittesmører", uten den helt store husmorkompetansen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...