Gå til innhold

Hvis man er lam fra halsen og ned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer man å bevege armen(e)?.

Ser på et program på tv2 hvor en person kan bevege den ene armen. Trodde det var utelukket når man var lam fra halsen og ned.

Dagfinn Enerly kan vel også bevege armene selv om han er lam?

Kan han ha en delvis lammelse?.

Kan noen forklare dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Man kan trenes opp til å bevege seg igjen. Men jeg antar at man da også får tilbake følelsen.

Skrevet

Jeg kan ikke svare deg, men om du søker litt på google dukker det sikkert opp en forklaring.

Er så sjeleglad for at jeg har mine armer og bein, og alle sansene(syn, tale, hørsel) i behold i det minste. Det er ikke en selvfølge.

Skrevet

Hvis man får et brudd i nakken kan skaden enten være inkomplett (ufullstendig) eller komplett. Ved inkomplette nakkeskader kan pasienten i flere tilfeller klare å trene opp den ene eller begge armene til å fungere ganske greit. Ved en komplett nakkeskade kan man ikke bruke armene, men er avhengig av diverse hjelpemidler. Rullestoler tilpasses hver enkelt pasient etter hvordan skaden er. Ved komplett nakkeskade bruker pasienten ansiktet for å berøre instrumentene på rullestolen.

Skrevet

Jeg kan ikke svare deg, men om du søker litt på google dukker det sikkert opp en forklaring.

Er så sjeleglad for at jeg har mine armer og bein, og alle sansene(syn, tale, hørsel) i behold i det minste. Det er ikke en selvfølge.

jeg er dårlig til å søke etter informasjon på Google. Kan du gi meg noen tips til søkeord?

Skrevet

Hvis man får et brudd i nakken kan skaden enten være inkomplett (ufullstendig) eller komplett. Ved inkomplette nakkeskader kan pasienten i flere tilfeller klare å trene opp den ene eller begge armene til å fungere ganske greit. Ved en komplett nakkeskade kan man ikke bruke armene, men er avhengig av diverse hjelpemidler. Rullestoler tilpasses hver enkelt pasient etter hvordan skaden er. Ved komplett nakkeskade bruker pasienten ansiktet for å berøre instrumentene på rullestolen.

Ja da lærte jeg noe i dag også:)

Annonse

Skrevet

jeg er dårlig til å søke etter informasjon på Google. Kan du gi meg noen tips til søkeord?

Du kan søke på "lars.no", tenker du kan finne mye info der:)

Gjest mandolina
Skrevet

Det kommen an på i hvilken halsvirvel lammelsen sitter.

Det er syv halsvirvler, og nervene til armer og hender går ut mellom de 7 virvlene, det er litt forskjellig hvilke mellomrom de forskjellige nervene går ut igjennom.

Hvis lammelsen sitter i de nederste virvlene så kan du bevege armene, men sitter lammelsen i de øverste virvlene så kan du i værste fall bli fullstendig lammet.

Lammelse i armene avhenger altså av hvor i nakken lammelsen begynner.

Hilsen

Skrevet

I nakken/halsen har vi 7 virvler, mellom hver av disse går det nervetråder ("elektriske ledninger") ut. Disse fletter seg og forgrener seg til ulike områder/muskler bl.a. i armene. Hvis skaden sitter i den nederste delen av nakken f.eks. på nivå med virvel 6 -7 kan det være mulig å beholde noe kontroll over muskulatur i armene, fordi de ledningene som kommer ut ovenfor fortsatt virker.

Men i et slikt tilfelle blir det misvisende å kalle personen "lam fra halsen og ned", da tenker jeg på en som heller ikke kan bevege armene.

Skrevet

Søk på ryggmargsskade eller ryggmargskade og deretter så legger du inn ordet tetreplegiker så får du nok en del treff.

Skrevet

det spørs på hvilke nerver som er "koblet fra".

Skrevet

LARS.no er siden til Lannsforeningen for ryggmargsskadde.

Skrevet

Tetraplegiker selvfølgelig, sorry.

Annonse

Skrevet

Tetraplegiker selvfølgelig, sorry.

Og LanDsforeningen - selvfølgelig:))))

Skrevet

LARS.no er siden til Lannsforeningen for ryggmargsskadde.

Og har overhodet ikke noe info i det hele tatt. Derimot ligger det en gammel side som heter spinalflicker som er ganske informativ.

Skrevet

Og LanDsforeningen - selvfølgelig:))))

Vanskelig å søke dersom man har skriveleifer :o)

Skrevet

Man kan trenes opp til å bevege seg igjen. Men jeg antar at man da også får tilbake følelsen.

Ikke alltid at man følelsen tilbake, jeg tror de aller fleste har nedsatt sensitivitet etter en slik skade og lite kontroll på urin og avføring.

Skrevet

Ikke alltid at man følelsen tilbake, jeg tror de aller fleste har nedsatt sensitivitet etter en slik skade og lite kontroll på urin og avføring.

Nå mente jeg ikke at man får tilbake føligheten i hele kroppen da. :-)

Skrevet

Nå mente jeg ikke at man får tilbake føligheten i hele kroppen da. :-)

Nei, jeg skjønte det og det var det jeg svarte på og :o)

Skrevet

Nei, jeg skjønte det og det var det jeg svarte på og :o)

OK. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...