Gå til innhold

Om amputering, kroppslegemer og smerte

Anbefalte innlegg

Gjest trengsle
Skrevet

Jeg har hørt at dersom man mister en fot f.eks, så kan denne person fremdeles kjenne smerte i den mistede foten.

Er dette sant egentlig?

Skrevet

Ja det er sant. Det kalles fantomsmerter.

Det er noe med at nervene ovenfor stedet der et legemsdel er fjernet fortsatt sender signaler til hjernen, og at

man da kan oppfatte at signalene kommer fra legemsdelen som er fjernet.. Om du skjønner.. hehe

Skrevet

Ja, det hender ofte at de som amputerer får såkalte fantomsmerter, dvs smerter i den kroppsdelen som ikke er der lenger. Det kommer av at nervene ned til den delen blir kappet rett av, og ofte forstår de ikke at den gitte kroppsdelen er borte. Derfor kan man fremdeles kjenne smerter der.

Dersom noen har fantomsmerter i venstre stortå, for eksempel, kan man fortelle dette til fysioterapeuten sin, og han kan behandle enkelte punkter for å lindre dette. I verste fall, dersom ingenting annet hjelper, kan strømstøt som er satt på hånda hjelpe.

Dette har jeg sett i praksis.

Andre mennesker igjen kan være heldige og ikke ha noen smerter i det hele tatt etter en amputasjon.

Skrevet

Det er noe med at nervene ovenfor stedet der et legemsdel er fjernet fortsatt sender signaler til hjernen, og at

man da kan oppfatte at signalene kommer fra legemsdelen som er fjernet.. Om du skjønner.. hehe

en link: http://www.bfe.org/PROTOCOL/Pro05nor.htm

Gjest shupshuperup
Skrevet

vet ikke med amputasjon, men etter min brystreduksjon/brystløft var det lenge etter at det klødde på plasser jeg ikke klarte å finne..altså på hud som ikke var der lengre..ganske frustrerende =P

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar. Trenger å gjøre litt research, litterært formål:)

Så når en svenske klager på hodepine - så er det bare fantomsmerter :)

Skrevet

Så når en svenske klager på hodepine - så er det bare fantomsmerter :)

Lol!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...