Gjest trengsle Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Jeg har hørt at dersom man mister en fot f.eks, så kan denne person fremdeles kjenne smerte i den mistede foten. Er dette sant egentlig? 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Ja det er sant. Det kalles fantomsmerter. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Ja det er sant. Det kalles fantomsmerter. Det er noe med at nervene ovenfor stedet der et legemsdel er fjernet fortsatt sender signaler til hjernen, og at man da kan oppfatte at signalene kommer fra legemsdelen som er fjernet.. Om du skjønner.. hehe 0 Siter
Line Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Ja, det hender ofte at de som amputerer får såkalte fantomsmerter, dvs smerter i den kroppsdelen som ikke er der lenger. Det kommer av at nervene ned til den delen blir kappet rett av, og ofte forstår de ikke at den gitte kroppsdelen er borte. Derfor kan man fremdeles kjenne smerter der. Dersom noen har fantomsmerter i venstre stortå, for eksempel, kan man fortelle dette til fysioterapeuten sin, og han kan behandle enkelte punkter for å lindre dette. I verste fall, dersom ingenting annet hjelper, kan strømstøt som er satt på hånda hjelpe. Dette har jeg sett i praksis. Andre mennesker igjen kan være heldige og ikke ha noen smerter i det hele tatt etter en amputasjon. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Det er noe med at nervene ovenfor stedet der et legemsdel er fjernet fortsatt sender signaler til hjernen, og at man da kan oppfatte at signalene kommer fra legemsdelen som er fjernet.. Om du skjønner.. hehe en link: http://www.bfe.org/PROTOCOL/Pro05nor.htm 0 Siter
Gjest trengsle Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 en link: http://www.bfe.org/PROTOCOL/Pro05nor.htm Tusen hjertelig takk for svar. Trenger å gjøre litt research, litterært formål:) 0 Siter
Gjest shupshuperup Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 vet ikke med amputasjon, men etter min brystreduksjon/brystløft var det lenge etter at det klødde på plasser jeg ikke klarte å finne..altså på hud som ikke var der lengre..ganske frustrerende =P 0 Siter
flisa Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Tusen hjertelig takk for svar. Trenger å gjøre litt research, litterært formål:) Så når en svenske klager på hodepine - så er det bare fantomsmerter 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Så når en svenske klager på hodepine - så er det bare fantomsmerter Lol! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.