Gå til innhold

tynn

Gjest hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg får ofte høre at jeg er for tynn, og dette har etterhvert blitt et stort problem for meg.Det er irriterende at så mange er så direkte og sier at de syns jeg burde spise mer osv. Man sier ikke til tykke folk at det bør spise lit tmindre.

Jeg har begynt å gå i vide klær for å skjule kroppen min, og kan ikke nyte mat på samme måte lenger. Jeg er jente, 167cm. og ca. 56-57 kg. Er jeg for tynn? legen min sa at jeg ikke var det, og jeg fikk derfor ingen gode råd av ham til hvordan jeg kunne legge på meg.

Den ernæringsdrikken du har skrevet om, hva er det for noe?Hva heter det, hvordan virker det osv?

Jeg har også fått et problem med matlyst. Jeg føler hele tiden at jeg bør spise, men derfor har jeg jo ikke så lyst på mat.

Ofte når jeg skal spise så er det nesten som om jeg får sommerfugler i magen, og så mister jeg matlysten. Hva kan jeg gjøre med (altså mot) dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg synes du høres helt flott ut jeg, og kan ikke skjønne hvorfor folk maser om at du må spise... Er de misunnelige eller? For all del, nyt den fine kroppen din og ikke gjem deg bort i vide klær!

Jeg er selv 174 høy, og i mine "velmaktsdager" før barn og bilringer veide jeg 62 kg. Det skulle vel bli i samme forhold som hos deg. I tillegg var jeg relativt veltrent. Da var jeg flott da!

Tror du "lider" av det samme som min lille datter gjør: Jo mer jeg prøver å få henne til å spise, jo mer trassig blir hun og da blir det ikke noe greie på spisingen. Nei, spis når du er sulten, du bestemmer selv når det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du høres for tynn ut. Jeg er 162 cm høy og veier 52 kg, inkludert en skikkelig lubben rumpe! (Som jeg prøver å slanke bort.) I fjor veide jeg 49 kg. Da fikk jeg kommentarer for at jeg var for tynn, men det ga jeg blaffen i, for jeg selv var fornøyd! Men det blir ofte feil å bare se på vekten. Kanskje du har tung beinbygning? Uansett tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for at du er usunt tynn så lenge du har et sunt kosthold med mye grøntfor, proteiner og passe mye av riktig type fett. De som klager er helt sikkert misunnelige! Og selv om du er misfornøyd, er det sannsynligvis verre for dem med motsatt problem (overvektige) i dagens samfunn, med syltynne idealer. Vær stolt av din slanke kropp! Du ser sikkert kjempeflott ut!

Når det gjelder nervøsitet ved spising, har jeg også erfaring med det. Jeg pleier å prøve å distrahere meg selv ved å høre på radio og lese (bok eller ukeblad) når jeg spiser. Det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Vekten din er helt fin i forhold til høyden din. Du trenger ikke bekymre deg for at du er for tynn. Forsøk å spise faste måltider med jevne mellomrom, gjerne 3-5 per dag. Det er ikke meningen at du skal spise noe hele tiden. Du skal heller spise deg mett til måltidene. Jeg vil ikke anbefale at du benytter noe ernæringstilskudd, men heller at du spiser vanlig variert kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...