Gå til innhold

Knær

Sprinter_86

Anbefalte innlegg

hei! eg har ein del problem med knea, har hatt det i ca. 3mnd. av og til prøvar eg å jogge litt for å sjå korleis tilstanden er, men kan berre jogge nokon få hundre meter før eg kjenner smerte under kneskåla. Om kvelden kjennest det ut som om det verker i heile kneskåla og nedover leggen litt. I dag har eg spelt volleyball lenge, men kjenner mindre nå i kveld enn når eg har tatt en lett joggetur på 300m. Er det pga. ulik type belastning?? Kva med "Runners knee"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Hei, Hvis du med under kneskåla mener på baksiden av kneskåla er dette trolig det man ofte benevner som PFS (PatelloFemoral Smerte). Det skyldes at brusken på baksiden av kneskjellet ikke fungerer som den skal. Dersom du mener nedenfor kneskjellet minner det mer om "jumpers' knee". Men da er det jo rart at du ikke får vondt av volleyball, men av lett jogg. Runners knee tror jeg ikke det er idet de smertene gjerne sitter på utsiden av kneet. Jeg tipper du har PFS, og det er brukbare behandlingsmetoder for det -- oppsøk en lege eller fysioterapeut, så får du instruksjon om hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...