Gjest En god venn som gjerne vil hjelpe Skrevet 21. november 2006 Skrevet 21. november 2006 En venn av meg er leder i et lite firma. Er ikke helt sikker på hva slags selskapsform det er, det er ikke AS eller ANS, men det er et styre som er arbeidsgiveren hans. En del av inntekten består av prosjektmidler. Nå er det blitt "trikset litt" med inntektene slik at prosjektmidler som er lovet, er inntekstført uten at de virkelig er utbetalt. Budsjettet for f.eks. i år så bra ut, men pga manglende prosjektmidler er likviditeten helt katastrofal og det er ikke midler til å utbetale lønn for de ansatte ut året. Det er altså ikke noen som har stukket noen penger i egen lomme, men rett og slett dårlig økonomistyring pluss en del personlige årsaker til at vedkommende som har ansvar for dette ikke har fått rapportert prosjektene slik at prosjektmidlene blir utbetalt. Verken revisor eller styret har vist interesse for likviditeten i bedriften, bare sett på budsjettet. Hva bør daglig leder gjøre? Hvor kan han søke hjelp om økonomisk rådgiving? Hvilke muligheter finnes for å hindre konkurs? 0 Siter
tusseline Skrevet 21. november 2006 Skrevet 21. november 2006 Det første han burde gjøre, er å få rapportert, slik at han igjen kan få inntekter fra prosjektet. Uansett rapportering, så må jo regnskapet gå i hop på et eller annet vis. ER det flere utgifter enn inntekter hele tiden, så vil jo ikke dette gå. Jeg ville anbefalt å ta kontakt med en revisor eller regnskapsfører for å få hjelp og rådgivning til å få dette opp på beina igjen - vel og merke hvis det er liv laga. mvh. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.